Perspectives for the sustainable management of natural resources: an analysis of concepts of non-reversibility of activity and change flexibility

  • Glaucia de Paula Falco Pontifícia Universidade Católica - PUCRJ
  • Marley Maria Bernardes Rebuzzi Vellasco Pontifícia Universidade Católica - PUCRJ
  • Juan Guilhermo Lazo Lazo Pontifícia Universidade Católica - PUCRJ
  • Joyce Gonçalves Altaf Instituto Vianna Júnior - MG
  • Irene Raguenet Troccoli Universidade Estácio de Sá - Unesa
Keywords: Environmental Valorization, Social and Environmental Management, Sustainability

Abstract

Several methods have been proposed within the study of economical sciences and published in the specialized literature on the attribution of monetary rate to the environment as an auxiliary instrument for the social and environmental management of natural resources. The costs of travel, hedonic prices and contingent valorization methods are enhanced. However, it is no small task associating economic rate to environments assets since a wide range of multi-disciplinary concepts is involved. Further, important aspects involved in the valorization of the environment, such as the non-reversibility of change and the flexibility of decision taking, are practically deemed negligible in most research that proposes to establish an economical value to the environment. However, the totality of the valorization issue is not tackled. Current research presents a methodology so that two of the neglected aspects by current techniques may be taken into account with the elimination of some of their deficiencies. One contribution consists of a format to intrinsically adopt the value of non-reversibility of the action within the calculation of the value of natural resources.

Author Biographies

Glaucia de Paula Falco, Pontifícia Universidade Católica - PUCRJ
Mestre em Engenharia Elétrica pela Pontíficia Universidade Católica-PUCRJ; Especialista em Métodos Estatísticos Computacionais pela Universidade Federal de Juiz de Fora – UFJF; Docente no curso de Economia do Instituto Vianna Júnior na Fundação Getúlio Vargas – FGV; Docente nos cursos de Engenharia da Produção e Administração da Faculdade Machado Sobrinho; E-mail: glaupf@terra.com.br
Marley Maria Bernardes Rebuzzi Vellasco, Pontifícia Universidade Católica - PUCRJ
Mestre em Engenharia Elétrica pela Pontifícia Universidade Católica PUCRJ; Doutor em Computer Science University College London - UCL; Pós-Doutor em Computer Science, pela University College London - UCL; Docente associado da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – PUCRJ; E-mail: marley@ele.puc-rio.br
Juan Guilhermo Lazo Lazo, Pontifícia Universidade Católica - PUCRJ
Doutor em Engenharia Elétrica em Métodos de apoio a Decisão pela Pontifícia Universidade Católica – PUCRJ; Pesquisador e Docente na Pontifícia Universidade Católica – PUCRJ; Docente no curso de Pós-graduação em Lato Sensu Business Intelligence Master; E-mail: juan@ele.puc-rio.br
Joyce Gonçalves Altaf, Instituto Vianna Júnior - MG
Instituto Vianna Júnior - MG; E-mail: jgaltaf@yahoo.com.br
Irene Raguenet Troccoli, Universidade Estácio de Sá - Unesa
Dossui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1992) e doutorado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é professora do Mestrado Profissional em Administração e Desenvolvimento Empresarial da Universidade Estácio de Sá (dedicação exclusiva), professora de Marketing de Servicos no curso de MBA em Marketing Estratégico da UFF, e membro do corpo editorial da revista acadêmica Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, da UFF. Atuou como analista sênior na Embratel durante 8 anos, nas áreas de Marketing Estratégico, de Planejamento Estratégico, e Financeira. Tem experiência nas áreas de Economia e Administração, com ênfase em Marketing e em Estratégias Empresariais, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing de serviços, fidelização do consumidor, estratégias empresariais, grupos estratégicos e redes de relacionamento.
Published
2011-12-08
Section
Agrobusiness