THE IMPORTANCE OF KNOWLEDGE ON DIFFERENT TYPES OF INTELLIGENCE IN THE TEACHING-LEARNING PROCESS

  • Fabiana Galvão da Motta Lima Universidade Estadual de Maringá
  • Luiz Henrique Domingues Universidade Estadual de Maringá
  • Ana Paula Vidotti Universidade Estadual de Maringá
Keywords: Teaching-learning process, Regional Operation Rondon 2017, Theory of multiple intelligences

Abstract

The teaching-learning process involves several factors that affect the agent´s construction of knowledge. Traditional teaching methods do not enhance the student´s capacity since it gives priority only to certain cognitive competences. The theory of multiple intelligences, proposed by Howard Gardner, provides tools that valorize different capacities and multidisciplinary knowledge. Current analysis evaluates the knowledge of teachers in Cambará PR Brazil, on the theory and its applicability in the classroom during the Regional Operation Rondon 2017 in the Pioneer Northern region of the state of Paraná, Brazil. The theory was explained by a lecture on “Understand learning: different types of intelligence”, within the Pedagogical Week program. Evaluation occurred qualitatively, through observation. Most of the target population was unaware of the theory of multiple intelligences and found it difficult to insert unusual pedagogical activities in the traditional curriculum. Professional capacitation and curricular reformulation are required for the formation of the construction of knowledge by the agent and not merely the transmission of information.

Author Biographies

Fabiana Galvão da Motta Lima, Universidade Estadual de Maringá
Biomédica. Mestranda no programa de pós-graduação em Ciências Fisiológicas, Departamento de Ciências Fisiológicas, Universidade Estadual de Maringá.
Luiz Henrique Domingues, Universidade Estadual de Maringá
Discente do curso de Ciências Biológicas, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Brasil
Ana Paula Vidotti, Universidade Estadual de Maringá
Biológa. Docente do Departamento de Ciências Morfológicas (DCM) Universidade Estadual de Maringá (UEM), Brasil.

References

BAS, G.; BEYHAN, Ö. Effects of multiple-intelligence supported project-based learning on students’ achievement levels and attitude towards English lesson. International Electronic Journal of Elementary Education. v. 2, n. 10, p. 365-386, 2010.

BATISTA, C.G.; ANDRADE, P.C.R.; RAMALHO, M.L. As tecnologias na educação e a interface com o currículo de um curso de uma instituição tecnológica. Revista CESUMAR. v. 22, n. 2, p. 63-75, 2017.

DAOLIO, J. Educação Física escolar: em busca da pluralidade. Revista Paulista de Educação Física. supl. 2, p. 40-42, 1996.

EYSENCK, H.J. The Concept of “Intelligence”: Useful or Useless? Intelligence. v. 12, p. 1-16, 1988.

GARDNER, H. Frame of Minds: The Theory of Multiple Intelligences. New York: Basic Book, 2011.

GARDNER, H; HATCH, T. Multiple Intelligences Go to School: Educational Implications of the Theory of Multiple Intelligences. Educational Researcher. v. 18, n. 8, p. 4-10, 1989.

GARDNER, H. The Intelligence reframed: multiple intelligences for the 21st century. New York: Basic Book, 1999.

MÉDICO JUNIOR, J.L. Jogos de Aplicação Didática nas Aulas de Matemática. 2016. 29f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura Plena em Matemática) - Universidade Federal de São João Del Rei, Serrana, 2016.

LEZAK, M. IQ: R.I.P. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology. v. 10, n. 3, p. 351-361, 1988.

LIBÂNEO, J.C.; OLIVEIRA, J.F.; TOSCHI, M. S. Educação escolar: políticas, estruturas e organização. São Paulo: Cortez, 2017.

MENDES, I.A. História para o ensino da matemática: uma reinvenção didática para a sala de aula. Revista Cocar, n. 3, Edição especial, p. 145-166, 2017.

MINISTÉRIO DA DEFESA. Projeto Rondon. Disponível em: <http://www.defesa.gov.br/programas-sociais/projeto-rondon>. Acesso em: 10 jan. 2018.

MORAES, M.C. O paradigma educacional emergente: implicações na formação do professor e nas práticas pedagógicas. Em aberto. v. 16, n. 70, p. 58-69, 1996.

MOITA, G.S.C. et al. Ensino-pesquisa-extensão: um exercício de indissociabilidade na pós-graduação. Revista Brasileira de Educação. v. 14, n. 41, p. 269-280, 2009.

OLIVEIRA, B.N. Aplicações em sala de aula da Teoria das Inteligências Múltiplas. 2017. 57f. Tese (Mestrado em Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2017.

PLETSCH, M.D.; SOUZA, F.F.; ORLEANS, L.F. A diferenciação curricular e o desenho universal na aprendizagem como princípios para a inclusão escolar. Revista Educação e Cultura Contemporânea. v. 14, n. 35, 264-281, 2017.

POZENATO, A.; PACHECO, G.; SCOPEL, J.M. et al. A importância da visitação monitorada no Museu de Ciências Naturais da Universidade de Caxias do Sul. Scientia Cum Industria. v. 4, n. 4, p. 244-247, 2016.

QUEIROZ, L.R.S.; MARINHO, V.M. Práticas para o ensino da música nas escolas de educação básica. Música na educação básica. Porto Alegre, v. 1, n. 1, p. 60-75, 2009.

RUIZ, E.M.S.D.; DIAS, A.V.M. Gramática e Gênero de Discurso: novas perspectivas para o ensino de língua portuguesa. Signum: Estudos da Linguagem. v. 19, n. 1, p. 241-266, 2016.

SANTOS, N.F.; MENDES, A.A. Alunos com baixa visão: atividades pedagógicas e estratégias de aprendizagem na matemática. In: II SEMINÁRIO CIENTÍFICO DA FACIG E I JORNADA DE INICIAÇÃO CIENTÍFICA DA FACIG, 2016. Anais... 2016.

SANTOS, T.F.S.; BOTTENTUIT JUNIOR, J.B. Perspectivas da Teoria das Inteligências Múltiplas para a Educação a Distância: um estudo no curso de licenciatura em pedagogia do NEAD-UFMA. Revista EducaOnline. v. 9, n. 1, p. 68-102, 2015.

SECRETARIA DA CIÊNCIA, TECNOLOGIA E ENSINO SUPERIOR. Operação Rondon 2017 começa dia 23 de julho, 2017. Disponível em: <http://www.seti.pr.gov.br/modules/noticias/article.php?storyid=5407>. Acesso em: 11 jan. 2018.

SIEGEL, L. IQ is irrelevant to the definition of learning disabilities. Journal of Learning Disabilities. v. 22, n. 8, p. 469-476, 1989.

SILVA, C.P. O ensino de história e o uso de metodologias diferenciadas em sala de aula: o relato de uma experiência no ensino fundamental e médio. 2017. 16f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em História) - Universidade Estadual da Paraíba, Guarabira, 2017.

SILVA, J.A.M.; RIBEIRO, J.S.M. O Jornal como Ferramenta Didática. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia. v. 3, n. 17, 2017.

SILVA, R.X.; SEHN, E. A utilização dos jogos na alfabetização matemática. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia. v. 3, n. 17, 2017.

SILVA, V.L.T.; NISTA-PICCOLO, V.L. Dificuldade de aprendizagem na perspectiva das inteligências múltiplas: um estudo com um grupo de crianças brasileiras. Revista Portuguesa de Educação. v. 23, n. 2, p. 191-211, 2010.

SOUZA, L.W.; BRANDÃO, H.C. Aulas práticas e sua importância no ensino da Biologia. Revista Eletrônica Científica Inovação e Tecnologia. v. 3, n. 17, 2017.

STERNBERG, R.J. Multiple Intelligences in the New Age of Thinking. In: GOLDSTEIN, S.; PRINCIOTTA, D.; NAGLIERI, J. (Ed.) Handbook of Intelligence. New York: Springer, 2015, p. 229-241.

UNIVERSIDADE ESTADUAL DE PONTA GROSSA. Operação Rondon 2017 se despede do Norte Pioneiro, 2017. Disponível em: <http://portal.uepg.br/noticias.php?id=11078>. Acesso em: 15 jan. 2018.

Published
2018-07-04
Section
Artigos Originais