Impacts of the temporary remote learning in a Business course over the COVID-19 pandemic

  • Daniel Henrique Dario Capitani Universidade Estadual de Campinas - Unicamp
  • Rodrigo Aparecido Ferreira Gonçalves Universidade Estadual de Campinas - Unicamp
Keywords: Temporary remote learning, COVID-19, University learning, Business

Abstract

This study proposes to investigate the impacts of the temporary remote learning in a Business undergraduate course in Brazil along the COVID-19 pandemic. We analyzed general academicals data from the different classes, as well as We applied a questionnaire and interviews with this course professors, aiming to obtain their perceptions regarding the students learning over this period. Although the decreasing in students waiver and increasing in their grade, these results derived from a flexibilization in the university regulations and classes exams. This fact was confirmed by the professor’s perceptions, where they point out for a decreasing in student’s motivation and engagement. Further, other issues as a lack an appropriate place for study, familiar problems and mental health lead for this low engagement level. Then, we understand that learning process was negatively affected over the pandemic and the temporary remote learning was useful to reduce this potential loss for universities’ students.

Author Biographies

Daniel Henrique Dario Capitani, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp
Economista, Mestre e Doutor em Economia Aplicada pela ESALQ/USP, Professor na Faculdade de Ciências Aplicadas da Unicamp, Campinas (SP), Brasil.
Rodrigo Aparecido Ferreira Gonçalves, Universidade Estadual de Campinas - Unicamp
Universidade Estadual de Campinas - Unicamp

References

ALVES, J. M.; FERREIRA, J. V.; BOTREL, L.; FERREIRA, M.; ARAÚJO, P. H. Ensino à distância: características e desafios. In: Congresso Nacional Universidade, EAD e Software Livre. Anais [...]. Belo Horizonte: 2020.

AQUINO FILHO, G. F. A.; SCHIMIGUEL, J.; AMARAL, L. H. Utilização de blog para a construção de um ambiente colaborativo. Revista Atlante: Cuadernos de Educaciòn y Desarollo, out. 2015.

ARAÚJO, T. M. DE; LUA, I. O trabalho mudou-se para casa: trabalho remoto no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Brasileira de Saúde Ocupacional, v. 46: e27, 2021.

ARAÚJO, A. M. S.; PIMENTA, L. B.; FARIAS, S. C. A educação superior na pandemia: gestão e mediação tecnológica. Revista Fontes Documentais, v. 3, p. 583-591, 2020.

APPENZELLER, S. et al. Novos tempos, novos desafios: estratégias para equidade de acesso ao ensino remoto emergencial. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria nº 343 de 17 de março de 2020. Brasília, 2020.

COSTA, L. M. T. A visão de estudantes de um curso de Administração sobre a vivência da modalidade de ensino remoto emergencial, adotada durante a pandemia do (COVID-19). Trabalho de Conclusão de Curso (Administração), Universidade Federal de Uberlândia, Uberlândia, 2021.

COUTO, E. S.; COUTO, E. S.; CRUZ, I. M. P. #FIQUEEMCASA: Educação na pandemia da COVID-19. EDUCAÇÃO, v. 8, n. 3, p. 200–217, 2020.

CUNHA, L. F. F.; SILVA, A. S.; SILVA, A. P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. Revista Com Censo: Estudos Educacionais do Distrito Federal, Brasília, v. 7, n. 3, p. 27-37, ago. 2020

DEL FIACO, J. L. M. et al. Experiências docentes do curso de administração no processo de ensino-aprendizagem-avaliação durante a pandemia. Anais do Seminário de Atualização de Práticas Docentes, v. 2, n. 2, 2020.

ESPINOSA, T. Reflexões sobre o engajamento de estudantes no Ensino Remoto Emergencial. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 23, 2021.

FERREIRA, L.; FERRAZ, R.; FERRAZ, R. C. S. N. Trabalho docente na pandemia: discursos de professores sobre o ofício. Fólio-Revista de Letras, v. 13, n. 1, 2021.

FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

FREITAS, E. O. et al. Autoavaliação de estudantes universitários sobre seu desempenho acadêmico durante a pandemia da COVID-19. Revista gaúcha de enfermagem, v. 43, p. e20210088, 2022.

GERHARDT, T. E.; SILVEIRA, D. T. Métodos de pesquisa. Porto Alegre. UFRGS. 2009. 35 p

GOMES, V. T. S. et al. A pandemia da COVID-19: repercussões do ensino remoto na formação médica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 44, 2020.

GUNDIM, V. A. et al. Saúde mental de estudantes universitários durante a pandemia de COVID-19. Revista Baiana de Enfermagem‏, v. 35, 2021.

GUSSO, H. L. et al. Ensino superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade, v. 41, 2020.

HODGES, C.; MOORE, S.; LOCKEE, B.; TRUST, T.; BOND, A. The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, Washington, 27 mar. 2020.

HONORATO, H. G.; MARCELINO, A. C. K. B. A arte de ensinar e a pandemia Covid-19: a visão dos professores. REDE: Diálogos da Educação, v. 1, n. 1, p. 208-20, 2020.

MAIA, B. R.; DIAS, P. C. Ansiedade, depressão e estresse em estudantes universitários: o impacto da Covid-19. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 37, 2020.

PRODANOV, C. C.; FREITAS, E. C. Metodologia do Trabalho Científico: Métodos e Técnicas da Pesquisa e do Trabalho Acadêmico. 2. ed. Novo Hamburgo. Feevale. 2013. 53- 106 p.

ROCHA, F. S. M.; LOSS, T.; ALMEIDA, B. L. C.; MOTTA, M. S.; KALINKE, M. A. O Uso de Tecnologias Digitais no Processo de Ensino durante a Pandemia da COVID-19. Interacções, v. 16, n. 55, p. 58–82, 2020.

ROCHA, C. R. DA S.; SCHIMIGUEL, J.; PIRES, G. V. Estudo em casa na pandemia: panorama interdisciplinar sobre os responsáveis e filhos. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. e35996531, 10 ago. 2020.

SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. Education in times of COVID-19: remote teaching and teacher exhaustion. Praxis Educativa, v. 15, 2020.

SENRA, V. B. C.; SILVA, M.S. A educação frente à pandemia de COVID-19: atual conjuntura, limites e consequências. Brazilian Journal of Development, v. 6, n. 12, 2020, 101771-101785.

SISTEMA INTEGRADO DE DADOS INSTITUCIONAIS DA UNICAMP (S-Integra). Disponível em: https://www.siarh.unicamp.br/indicadores/View.jsf?categoria=PUB_ACAD_HISTORICO. Acesso em: 30 nov. 2022

SOUZA, D. G.; MIRANDA, J. C. Desafios da implementação do ensino remoto. Boletim de Conjuntura (BOCA), v. 4, n. 11, 4 Nov. 2020.

UNESCO - UNITED NATIONS EDUCATIONAL, SCIENTIFIC AND CULTURAL ORGANISATION. COVID-19 Educational disruption and response. Paris: Unesco, 30 July 2020a. Disponível em: https://report.iiep.unesco.org/supporting-countries-during-Covid-19-and-beyond. Acesso em: 30 nov. 2022.

VALENTE, G. S. C. et al. O ensino remoto frente às exigências do contexto de pandemia: Reflexões sobre a prática docente. Research, Society and Development, v. 9, n. 9, p. e843998153, 9 set. 2020.

Published
2023-12-12
Section
Artigos de Iniciação Científica