NO-PLACE FOR TRANSGENDER INDIVIDUALS IN THE CURRICULUM OF PHYSICAL EDUCATION IN SCHOOLS IN BELÉM, BRAZIL

  • Lucas Bernardo Barroso Universidade do Estado do Pará (UEPA) & Membro/Participante do "Grupo de Estudos e Pesquisa em Filosofia Moderna e Contemporânea - COGITANS".
  • Wladirson Ronny da Silva Cardoso Universidade do Estado do Pará, Centro de Ciências Sociais e Educação, Curso de Licenciatura Plena em Filosofia (UEPA/CCSE); Universidade Federal do Pará, Núcleo de Estudos Interdisciplinares em Educação Básica, Programa de Pós Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (UFPA/NEB/PPEB).
Keywords: Gender, Trans-sexuality, fundamental schooling, Physical Education

Abstract

The influence of schooling, especially Physical Education, on transsexual people in Belem PA Brazil, is analyzed. Current paper describes positive, negative or neutral contributions of Schooling and Physical Education within the social lifestyle of transgender individuals. Current qualitative research employs field research and semi-structured interviews with transgender people with fundamental schooling. Data were interpreted by content analysis. Results show that basic education and Physical Education are generally characterized as segregating environments, with enormous impact on the agents. The interviewer and interlocutors state that the best way to develop curriculum items would be within mixed classes, with gender and sexuality inclusions.

Author Biographies

Lucas Bernardo Barroso, Universidade do Estado do Pará (UEPA) & Membro/Participante do "Grupo de Estudos e Pesquisa em Filosofia Moderna e Contemporânea - COGITANS".
Bacharel/Licenciado em Educação Física, pelo Centro de Educação Física da Universidade do Estado do Pará (CEDF/UEPA), Brasil
Wladirson Ronny da Silva Cardoso, Universidade do Estado do Pará, Centro de Ciências Sociais e Educação, Curso de Licenciatura Plena em Filosofia (UEPA/CCSE); Universidade Federal do Pará, Núcleo de Estudos Interdisciplinares em Educação Básica, Programa de Pós Graduação em Currículo e Gestão da Escola Básica (UFPA/NEB/PPEB).
Docente/Pesquisador. Doutor em Antropologia Social (PPGA/UFPA), Pós-doutor em Currículo e Gestão da Escola Básica (PPEB/UFPA), Brasil.

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Published
2018-07-16