A History Didactics and the Cold War in the Green Lantern comics (1987)
Keywords:
Comic Books, Cold War, Green Lantern, Historical Consciousness
Abstract
Comics can heavily influence their readers' consciousness. Therefore, we aim to relate the role of Comics with concepts of "history didactics" and "Historical Consciousness" developed by experts in the field. We use stories from the North American publisher DC Comics, in the series “The Green Lantern Corps”, dated 1987and later in Brazil in 1988, published during the Cold War, period of indirect conflict between the United States and the Soviet Union. We seek to investigate the “Historical Consciousness” created around the Soviet Union and its political-economic system within the context of the publication's superheroes. The research was built upon concepts proposed by the study field of didactics of history, such as collective identity and origin myth, linked using symbols and works in certain contexts, as through bibliographical research and analysis of the comic above. The investigation took place on how this Manichean imaginary against the USSR may have been developed through an informal learning space, which is the Comics Books. The conclusion is that the publications are likely to contain a nationalist bias, based on a demonization of the rival political-economic bloc.References
BRANDÃO, L. “Asilo” e “Grande Urso”: a Guerra Fria nas Histórias em Quadrinhos do Capitão América (1989). Fronteiras: Revista de História | Dourados, MS. v. 20. n. 35. p. 174 – 190. Jan. / Jun. 2018. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/FRONTEIRAS/article/view/8639. Acesso em: 28 de agosto de 2021.
CAIMI, Flávia Eloisa. Por que os alunos (não) aprendem História? Reflexões sobre ensino, aprendizagem e formação de professores de História. Tempo, [S.L.], v. 11, n. 21, p. 17-32, jun. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tem/a/ng5vPksgkCHSvgWYmZsnh5t/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 de agosto de 2022.
CALLARI, A; et al. Lanterna Verde. In: CALLARI, Alexandre; LOPES, Daniel; ZAGO, Bruno. Quadrinhos no Cinema: O guia completo dos super-heróis. Generale. v. 1, n. 1. 66-123. 2011.
CERRI, L. F. Ensino de história e consciência histórica: implicações didáticas de uma discussão contemporânea.1. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2011.
DOMINGOS, C. S. M. 50 anos da crise dos misseis: horror nuclear em tempos presentes. Historiæ, Rio Grande, v. 4, n. 2: 79-90. 2013. Disponível em: https://repositorio.furg.br/handle/1/6892. Acesso em: 30 de agosto de 2022.
GADDIS, J. L. História da Guerra Fria. Rio de Janeiro : Nova Fronteira, 2007. x, 308 p, il. (Nova Fronteira. História mundial).
GONTIJO, R. Dicionário de ensino de história - verbete Cultura histórica. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 66-71, 2019. (Verbete de Dicionário).
HOBSBAWM, E. J. Era dos extremos: o breve século XX, 1914-1991. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995. 598 p., il. 223-282.
KRAKHECKE, C. A. Representações da Guerra Fria nas histórias em quadrinhos Batman O Cavaleiro das Trevas e Watchmen (1979-1987). 2009. 145 f. Dissertação (Mestrado em História) -Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
LOEWEN, J. W. Lies My Teacher Told Me: Everything Your American History Textbook Got Wrong. New York: New Press, 1995.
MARQUES, E. Histórias em Quadrinhos: Valores e Luta Cultural. - 1.ed. - Curitiba: Appris, 2018. 95p.
MARTINS, E. C. DE R. . Dicionário de ensino de história - verbete Consciência histórica. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 55-58. 2019. (Verbete de Dicionário).
RÜSEN, J. História viva: teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília (DF): Ed. da UnB, 2010. 159 p.
RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília (DF): Ed. da UnB, 2010. 194 p.
RÜSEN, J. Narratividade e objetividade nas ciências históricas. In: SCHMIDT, M. A. M. S. ; DAOLIO, Jocimar (Org.) ; BARCA, Isabel (Org.) ; Martins, E.R. (Org.).Jörn Rüsen e o ensino de história / – Curitiba: Ed. UFPR, 129-150, 2010.
TOTA, A P. Vendo tudo vermelho: paranoia e anticomunismo. Os Americanos. São Paulo: Contexto, 175-193, 2009.
VERGUEIRO, W. C. S. . Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005. v. 1.
CAIMI, Flávia Eloisa. Por que os alunos (não) aprendem História? Reflexões sobre ensino, aprendizagem e formação de professores de História. Tempo, [S.L.], v. 11, n. 21, p. 17-32, jun. 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tem/a/ng5vPksgkCHSvgWYmZsnh5t/abstract/?lang=pt. Acesso em: 27 de agosto de 2022.
CALLARI, A; et al. Lanterna Verde. In: CALLARI, Alexandre; LOPES, Daniel; ZAGO, Bruno. Quadrinhos no Cinema: O guia completo dos super-heróis. Generale. v. 1, n. 1. 66-123. 2011.
CERRI, L. F. Ensino de história e consciência histórica: implicações didáticas de uma discussão contemporânea.1. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2011.
DOMINGOS, C. S. M. 50 anos da crise dos misseis: horror nuclear em tempos presentes. Historiæ, Rio Grande, v. 4, n. 2: 79-90. 2013. Disponível em: https://repositorio.furg.br/handle/1/6892. Acesso em: 30 de agosto de 2022.
GADDIS, J. L. História da Guerra Fria. Rio de Janeiro : Nova Fronteira, 2007. x, 308 p, il. (Nova Fronteira. História mundial).
GONTIJO, R. Dicionário de ensino de história - verbete Cultura histórica. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 66-71, 2019. (Verbete de Dicionário).
HOBSBAWM, E. J. Era dos extremos: o breve século XX, 1914-1991. 2. ed. São Paulo: Companhia das Letras, 1995. 598 p., il. 223-282.
KRAKHECKE, C. A. Representações da Guerra Fria nas histórias em quadrinhos Batman O Cavaleiro das Trevas e Watchmen (1979-1987). 2009. 145 f. Dissertação (Mestrado em História) -Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
LOEWEN, J. W. Lies My Teacher Told Me: Everything Your American History Textbook Got Wrong. New York: New Press, 1995.
MARQUES, E. Histórias em Quadrinhos: Valores e Luta Cultural. - 1.ed. - Curitiba: Appris, 2018. 95p.
MARTINS, E. C. DE R. . Dicionário de ensino de história - verbete Consciência histórica. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 55-58. 2019. (Verbete de Dicionário).
RÜSEN, J. História viva: teoria da história III: formas e funções do conhecimento histórico. Brasília (DF): Ed. da UnB, 2010. 159 p.
RÜSEN, J. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília (DF): Ed. da UnB, 2010. 194 p.
RÜSEN, J. Narratividade e objetividade nas ciências históricas. In: SCHMIDT, M. A. M. S. ; DAOLIO, Jocimar (Org.) ; BARCA, Isabel (Org.) ; Martins, E.R. (Org.).Jörn Rüsen e o ensino de história / – Curitiba: Ed. UFPR, 129-150, 2010.
TOTA, A P. Vendo tudo vermelho: paranoia e anticomunismo. Os Americanos. São Paulo: Contexto, 175-193, 2009.
VERGUEIRO, W. C. S. . Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 2. ed. São Paulo: Contexto, 2005. v. 1.
Published
2024-10-04
Section
Artigos Originais
Copyright (c) 2024 Revista Cesumar – Ciências Humanas e Sociais Aplicadas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A Revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. São permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remixar, transformar, e criar a partir do trabalho, mesmo para fins comerciais), desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.