Factors That May Influence Staff Turnover: A Case Study in the Londrina Supermarket Network

  • Anderson Soncini Pelissari Universidade Federal do Espírito Santo – UFES
  • Inayara Valéria Defreitas Pedroso Gonzalez Universidade Federal do Espírito Santo – UFES
  • Márcio Dellovo Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR
  • Demerston Diniz Siqueira Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR
  • Emerson Barusso Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR
  • Leandro Aparecido de Almeida Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR
Keywords: Staff Turnover, Motivation, Retail Market.

Abstract

Factors that may influence employee turnover in the supermarket network of Londrina PR Brazil are analyzed. Current investigation comprised descriptive and conclusive bibliography and case study techniques, with non- probabilistic sampling for convenience, using a structured questionnaire with closed questions for tellers in seven supermarkets as a data collection tool. Satisfaction rate diagnosed in current research revealed that tellers would not quit the firm to work for a competitor firm. They rather valorize the positive environment and good physical facilities of the supermarket to the extent that they have no interest in quitting the firm.

Author Biographies

Anderson Soncini Pelissari, Universidade Federal do Espírito Santo – UFES
Doutor em Engenharia de Produção: na área de Estratégias e Organizações pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP/SP; Mestre em Engenharia de Produção: na área de Gestão de Negócios pela Universidade Federal de Santa Catrina – UFSC; Docente do Departamento de Administração da Universidade Federal do Espírito Santo – UFES. E-mail: asoncinipelissari@gmail.com
Inayara Valéria Defreitas Pedroso Gonzalez, Universidade Federal do Espírito Santo – UFES
Doutoranda em Engenharia de Produção pela Universidade Metodista de Piracicaba – UNIMEP; Mestre em Ciências Contábeis, área de concentração: Administração Estratégica pela FUCAPE Business School; Docente Temporária do Departamento de Administração da Universidade Federal do Espírito Santo – UFES. E-mail: gonzalezinayara@gmail.com
Márcio Dellovo, Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR
Pós-graduado em Gestão do Varejo pela Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR. E-mail: comercial_conti@sercomtel.com.br
Demerston Diniz Siqueira, Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR
Pós-graduado em Gestão do Varejo pela Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR. E-mail: sdiniz@sercomtel.com.br; demerston@hotmail.com
Emerson Barusso, Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR
Pós-graduado em Gestão do Varejo pela Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR. E-mail: emersonbarusso@hotmail.com
Leandro Aparecido de Almeida, Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR
Pós-graduado em Gestão do Varejo pela Pontificia Universidade Catolica do Paraná - PUCPR. E-mail: sdiniz@sercomtel.com.br
Published
2011-08-11
Section
Artigos Originais