Students' Difficulties in Accounting at a Public University

  • Laurindo Panucci-Filho Universidade Federal do Paraná – UFPR
  • Ademir Clemente Universidade Federal do Paraná – UFPR
  • Alceu Souza Pontíficia Universidade Católica do Paraná – PUC-PR
  • Márcia Maria dos Santos Bortolocci Espejo Universidade Federal do Paraná – UFPR
Keywords: Difficulties, Students, Higher Education, Accounting.

Abstract

Students' difficulties in the Accounting Course are analyzed. A survey of the literature on the issue and the manner the educational process in Brazil has developed are undertaken. It seems that there are pre-established norms and a set of procedures that govern the transmission of knowledge to students. Further, the teaching process is investigated from the perspective of the teacher and the student. Controversial interests are identified. They mainly comprise the student’s initial idea on the course and the teachers’ formation and attitude in the classroom in developing the content without taking into consideration the students’ needs and the labor market. Current descriptive and bibliographical research evidences the results by descriptive statistics obtained through a sample survey of 134 valid questionnaires. They manifest students’ difficulties with regard to the time available with several activities, to personal finance and to the understanding of the contents taught.

Author Biographies

Laurindo Panucci-Filho, Universidade Federal do Paraná – UFPR
Mestre em Contabilidade pela Universidade Federal do Paraná – UFPR; Especialista em Contabilidade e Controladoria Empresarial pela Universidade Estadual de Londrina – UEL; Especialista em Contabilidade e Planejamento Tributário pela Faculdade Cidade Verde – FCV; Bacharel em Ciências Contábeis pela Universidade Estadual de Maringá – UEM. E-mail: laurindopanucci@hotmail.com
Ademir Clemente, Universidade Federal do Paraná – UFPR
Doutor em Engenharia de Transportes pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ; Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ; Docente adjunto no Mestrado em Contabilidade da Universidade Federal do Paraná – UFPR. E-mail: ademir@ufpr.br
Alceu Souza, Pontíficia Universidade Católica do Paraná – PUC-PR
Doutor em Administração de Empresas pela Fundação Getulio Vargas – FGV-SP; Mestre em Systems Design pela University of Waterloo - Ontário – Canadá; Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC; Docente Titular da Pontíficia Universidade Católica do Paraná – PUC-PR. E-mail: alceu.souza@pucpr.br
Márcia Maria dos Santos Bortolocci Espejo, Universidade Federal do Paraná – UFPR
Doutora em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo - FEA/USP; Mestre em Administração pela Universidade Estadual de Londrina – UEL; Coordenadora e Docente do Programa de Mestrado em Contabilidade da Universidade Federal do Paraná – UFPR; Docente do curso de Ciências Contábeis da Universidade Federal do Paraná – UFPR; Líder do grupo de pesquisa Laboratório de Controle Gerencial e Teorias Organizacionais Aplicadas (CNPq). E-mail: marciabortolocci@ufpr.br
Published
2011-03-24
Section
Artigos Originais