ERGOSHOW MULTIMEDIA TECHNOLOGY WITHIN THE TEACHING-LEARNING PROCESS ON HEALTH AND WORK SAFET Y: A REVIEW

  • Sharinna Venturim Zanuncio Universidade Federal de Viçosa, Viçosa/MG
  • Simone Caldas Tavares Mafra Universiade Federal de Viçosa
  • Maria de Lourdes Mattos Barreto Universidade Federal de Viçosa
  • Francisco Rebelo Faculdade de Motricidade Humana
Keywords: Multimedia Technologies, Health and Safety on Work, Life Quality, Children

Abstract

Workers´ health and safety are so important that they should be taught to children and adolescents so that they could construct and assimilate the concepts. In fact, they may become more conscious adults with regard to health and life quality. Through Ergonomy, multimedia methods for the transmission of health and safety on work are an important perspective due to the high popularity that computer games have among young people. Games awaken an interest because of the themes and, consequently, provide a greater assimilation of contents. Current research, based on a bibliographic survey, discusses themes related to the use of multimedia technology for the teaching of children and adolescents. The software ERGOSHOW deals with health and labor safety concepts through games. It employs Academic Google to access papers, dissertations and theses. Books on the theme at the Central Library of the Universidade Federal de Viçosa, Brazil, may also be accessed and consulted. The study and knowledge on the contribution of electronic games within the teaching-learning process is a need not only because of their great popularity within the population focused but also due to their contribution in teaching dynamics and interaction.

Author Biographies

Sharinna Venturim Zanuncio, Universidade Federal de Viçosa, Viçosa/MG
Bacharel em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa – UFV; Discente do Programa de Pós-Graduação em Economia Doméstica (PPGED); Assistente de Pesquisa do Grupo de Pesquisa ERGOPLAN (Planejamento Ergonômico do Trabalho) Universidade Federal de Viçosa – UFV; e-mail: sharinnavz@yahoo.com.br
Simone Caldas Tavares Mafra, Universiade Federal de Viçosa
Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina – UFSC; Doutora em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC. Atualmente é Docente associada da Universidade Federal de Viçosa – UFV; Pós-doutorado, no Sealy Center on Aging da University of Texas Medical Branch, Texas, Estados Unidos, centro este colaborador da WHO/PAHO na linha de pesquisa Minority Aging, sob a orientação da Dra. Rebeca Wong.
Maria de Lourdes Mattos Barreto, Universidade Federal de Viçosa
Graduação em Economia Doméstica pela Universidade Federal de Viçosa – UFV; Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP; Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas – UNICAMP; Atualmente é Docente Associada I (DR) da Universidade Federal de Viçosa – UFV.
Francisco Rebelo, Faculdade de Motricidade Humana
Atualmente é Docente associado na Faculdade de Motricidade Humana no Departamento de Ergonomia da Universidade Técnica de Lisboa lecionando na Licenciatura em Ergonomia e no Mestrado de Ergonomia na Segurança no Trabalho. Licenciado em Ergonomia, na Faculdade de Motricidade Humana e Doutorado em Motricidade Humana na especialidade de Ergonomia na Faculdade de Motricidade Humana.
Published
2013-05-02
Section
Artigos Originais