DECISION TO BUY BY A AND B CLASSES IN SUPERMARKETS

  • Dario de Oliveira Lima-Filho Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Camila de Souza Alves Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Filipe Quevedo-Silva Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Adriana Satie Kondo Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Débora Emi Arakak Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
  • Susan Yuko Higashi Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Keywords: Consumption Habit, Food Safety, Nutritional Information, Food, Consumers´ Behavior

Abstract

Current analysis provides the buying behavior of high and middle classes in supermarkets. A quantitative and descriptive study was undertaken with people from Classes A and B who were responsible for buying food for the family and lived in Campo Grande MS Brazil, during the first half of 2011. A structured questionnaire was employed and data were analyzed by descriptive statistics and factorial analysis. Results show that the most important variables in food choice in supermarkets comprised cleanliness, packages without flaws and within the expiry date, chilling or freezing conditions. Five factors were identified: food safety (Factor 1) was the most relevant for consumers; price (Factor 3), convenience (Factor 4) and environment (Factor 5) had medium importance and with the same relevance for the interviewed people; nutritional information (Factor 2) was the less important factor.

Author Biographies

Dario de Oliveira Lima-Filho, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Doutor em Administração pela Fundação Getúlio Vargas- FGV; Docnete do Programa de Pós-graduação em Administração da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
Camila de Souza Alves, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Mestranda em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
Filipe Quevedo-Silva, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Mestranda em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
Adriana Satie Kondo, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Graduandos em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
Débora Emi Arakak, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Graduandos em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
Susan Yuko Higashi, Universidade Federal de Mato Grosso do Sul
Graduandos em Administração pela Universidade Federal de Mato Grosso do Sul - UFMS
Published
2013-11-25
Section
Artigos Originais