PRACTICES OF SOCIAL BENEFITS IN ORGANIZATIONS: CHALLENGES IN PERSONNEL MANAGEMENT

  • Silvio Roberto Stefano Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO
  • Elaine Aparecida Regiani de Campos Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO
  • Eduardo Christ Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO
Keywords: Personnel Management, Satisfaction on Work, Human Resources

Abstract

Benefits give to collaborators great satisfaction and well-being and contribute towards a decrease in absenteeism and dismissal of workers in an organization. Current analysis describes which social benefits the service and commerce sections concede and the role of employees in this context. Twelve service firms and twelve commerce firms in the central mesoregion of the state of Paraná, Brazil, were analyzed. Data were collected in the first half of 2013 by questionnaires answered by the organization´s personnel administrator and the study was based on descriptive statistics. Results show that firms provide only mandatory benefits and concede other benefits to maintain its employees. The area of human resources is an intermediary section in benefit concessions and strategic for the firm in the transformational process.

Author Biographies

Silvio Roberto Stefano, Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO
Doutor em Administração pela Universidade de São Paulo – USP; Docente Adjunto, Coordenador e Docente do Mestrado Profissional em Administração da Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO; Bolsista Produtividade da Fundação Araucária
Elaine Aparecida Regiani de Campos, Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO
Mestranda em Engenharia de Produção pelo Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção da Universidade Tecnológica Federal do Paraná - PPGEP-UTFPR, Ponta Grossa, PR
Eduardo Christ, Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO
*** Especialista em MBA Gestão Econômica e Financeira pela Universidade Estadual do Centro-Oeste – UNICENTRO
Published
2014-05-27
Section
Artigos Originais