THE DRUM AS A METONYMY OF AFRO-BRAZILIAN IDENTITY IN THE POETRY OF OLIVEIRA SILVEIRA

  • Silvio Ruiz Paradiso Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR
  • Deyse Natali Gonçalez Fafijan
Keywords: Candomblé, Negro Identity, Afro-Brazilian Literature, Religiosity

Abstract

Negro identity and Afro-Brazilian religiosity valorized and re-signified in the drum, one of their symbols, are analyzed. The analysis of Oliveira Silveira´s poems “Atabaques”, “Cavalo-de-santo” and “O tambor bebeu sangue” brings forth the recovery of Brazilian identity which emerges through the coupling of ancestral voices, culture and myth of African deities. They reveal the Negro as the enunciating subject, free from the fetters of bias and from hegemonic and European-Western concepts, forming at the same time his own concept of subject and religious culture.

Author Biographies

Silvio Ruiz Paradiso, Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR
Detras - teoria literária. Mestrando da Universidade Estadual de Londrina. Bolsista do CNPq.Membro do grupo de pesquisa sobre afro - descendentes na literatura brasileira (UFMG/UEL), do grupo de pesquisa sobre Literaturas e minorias étnicas (CESUMAR) e do laboratório de Estudos sobre religiões e religiosidades LERR (UEL). Especialista em Cultura afro-brasileira
Deyse Natali Gonçalez, Fafijan
Especialista em Língua Portuguesa: Leitura, Produção Textual e Literatura pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Jandaia do Sul - FAFIJAN; Especialista em Metodologia da Língua Portuguesa e suas Literaturas pela Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR, Maringá (PR), Brasil
Published
2014-11-24
Section
Artigos Originais