LAICISM IN GOVERNMENT-RUN SCHOOLS IN BRASIL: FROM THE TEACHER TO THE TEXT-BOOK
Keywords:
Public school, Laicism, Proselytism, Religion
Abstract
Current paper problematizes the theme of laicism in government-run schools and Religious Studies. Foregrounded on bibliographical studies, the author investigates whether the school complies with the Brazilian Constitution that guarantees the right to live within a school environment, respecting freedom of religion and agnosticism, and privileging tolerance between hegemonic and minor religions, including theist and atheist convictions. Research is relevant and up to date since it is based not merely on theoretical and critical texts on the theme but also on true cases of violence in schools triggered by religious stands. It is required that educators and people involved in education should revise their pedagogical practices which are frequently contaminated by biased attitudes.
Published
2017-03-01
Section
Artigos Originais
A Revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. São permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remixar, transformar, e criar a partir do trabalho, mesmo para fins comerciais), desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. São permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remixar, transformar, e criar a partir do trabalho, mesmo para fins comerciais), desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.