BIBLIOGRAPHICAL REVIEW ON HEALTH EDUCATION TO YOUNG PEOPLE

  • Sonia Cristina Soares Dias Vermelho Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ
  • Marina Maldonado Marins Souza UFRJ
Keywords: Health education, Young people, Basic education

Abstract

A bibliographic research is forwarded on the manner health education is presented in Brazil. Abstracts of seventy-seven articles selected from papers in scientific congresses and journal sites were analyzed. Articles on young people were read fully. Production profile consisted of research work focused on schools, especially on students, with an approach linked to traditional teaching. The articles dealing specifically with young people revealed that health education failed to advance towards a more reflexive approach with a focus on broader issues on society and young people. The behavioral aspect remains prominent.

References

ABRAMOVAY, M.; CASTRO, M.G.; SILVA, L.B. Juventude e sexualidade. Brasília: UNESCO, 2004.

ADORNO, S. Exclusão socioeconômica e violência urbana. Sociologias, Porto Alegre, ano 4, nº 8, jul./dez. 2002, p. 84-135.

ALVES, V. S. Um modelo de educação em saúde para o Programa Saúde da Família: pela integralidade da atenção e reorientação do modelo assistencial, Interface - Comunic., Saúde, Educ., v.9, n.16, p.39-52, fev. 2005.

ANDRÉ, M.; ROMANOWSKI, J. O tema formação de professores nas dissertações e teses (1990-1996). In: FORMAÇÃO de professores no Brasil. Brasília: MEC/INEP/COMPED, 2002, v.1, p. 17-156.

BESERRA, E. P.; TORRES, C.A.; PINHEIRO, P.N.C.; ALVES, M.D.S.; BARROSO, M.G.T. Pedagogia freireana como método de prevenção de doenças. Ciênc. saúde coletiva, v.16, suppl.1, p. 1563-1570, 2011.

BLASCA, W. Q.; PICOLINI, M.M.; SILVA, A.S.C; CAMPOS, K.; PINTO, G.F.R.; BRASOLOTTO, A.G.; ALVARENGA, K.F.; MAXIMINO, L.P; BERRETIN-FLEIX, G. Projeto Jovem Doutor Bauru: capacitação de estudantes do ensino médio em saúde auditiva. Rev. CEFAC., v. 15, n. 6, p. 1407-1417, 2013.

BRASIL. Ministério da Saúde. As causas sociais das iniquidades em Saúde no Brasil: Relatório Final da Comissão Nacional dos Determinantes Sociais em Saúde. Brasília, DF: Ministério da Saúde, 2009.

BRASIL. Ministério da Saúde. Caderno do gestor do PSE. Ministério da Saúde, Ministério da Educação. Brasília: Ministério da Saúde, 2015. 68p.

BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Vigilância em Saúde. Política Nacional de Promoção da Saúde. Ministério da Saúde, Secretaria de Atenção à Saúde. Brasília: Ministério da Saúde, 2006. 60p. (Série B. Textos Básicos de Saúde).

CARRANO, P.C.R.; MARTINS, C.H. S. A escola diante das culturas juvenis: reconhecer para dialogar. Educação, Santa Maria, v. 36, n. 1, p. 43-56, jan./abr. 2011.

CARVALHO, G.S.; GONÇALVES, A. Efeito da escolarização na convergência de modelos e de comportamentos de saúde em jovens estudantes portugueses de meio rural e meio urbano. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2011; CONGRESSO IBEROAMERICANO DE INVESTIGACIÓN EN ENSEÑANZA DE LAS CIÉNCIAS, 1., 2012. Anais... Campinas: UNICAMP, Brasil, 2011, p. 1-15.

CASTRO, M. G. Emancipação, cidadania e juventudes: estes tempos. Rio de Janeiro: FLACSO Brasil, 2014. (Serie Cadernos FLACSO).

CASEMIRO, J. P., FONSECA, A. B. C. Da, SECCO, F. V. M. Promover saúde na escola: reflexões a partir de uma revisão sobre saúde escolar na América Latina. Ciênc. saúde coletiva, Rio de Janeiro, v. 19, n. 3, p. 829-840, Mar. 2014.

COSTA, S., ZANCUL M. S. Educação alimentar em uma instituição total. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 9., 2013, Águas de Lindóia, Anais... Águas de Lindóia: ABRAPEC, 2013.

COSTA, F. S.; SILVA, J.L.L.; DINIZ, M.I.G. A importância da interface educação/saúde no ambiente escolar como prática de promoção da saúde. Informe-se em promoção da saúde, v.4, n. 2. p. 30-33, 2008.

FERREIRA, N. As pesquisas denominadas “Estado da Arte”. Educação e Sociedade, v. 23, n. 79, ago. 2002.

FICO, C. Versões e controvérsias sobre 1964 e a ditadura militar. Rev. Bras. Hist., v. 24, n. 47, p. 29-60, 2004.

FREIRE, P. Educação como prática da liberdade. 25.. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2001.

FREIRE, P. Pedagogía da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 14ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17ª ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 36ª. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1970.

FRIGOTTO, G. A produtividade da escola improdutiva. São Paulo, Cortez, 1999.

GAZZINELLI, M. F.; GAZZINELLI, A.; REIS, D. C.; PENNA, C. M. M. Educação em saúde: conhecimentos, representações sociais e experiências da doença, Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v.21, n.1, p. 200-206, 2005.

GOMES, J. As escolas promotoras de saúde: uma via para promover a saúde e a educação para a saúde da comunidade escolar. Revista Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 1, p. 84-91, 2009.

GONÇALVEZ, M. G. M. Concepções de adolescência veiculadas pela mídia televisiva: um estudo das produções dirigidas aos jovens. In: OZELLA, S. Adolescências construídas: a visão da psicologia sócio-histórica. São Paulo: Cortez, 2003.

ILHA, P. V.; LIMA, A.P.S.; ROSSI, D.S.; WOLLMANN, E.M.; KRUG, M.R.; SOARES, F.A.A. A transversalidade do tema promoção da saúde nas disciplinas escolares. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 9., 2013, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia, SP: ABRAPEC, 2013.

KAHHALE, E. M. S. P. Gravidez na adolescência: orientação materna no pré-natal. In: OZELLA, S. (Org.). Adolescências construídas: a visão da psicologia sócio-histórica. São Paulo: Cortez, 2003.

LANES, K. G.; LANES, D.V.C.; PUNTEL, R.L.; FOLMER, V. Alternativas interdisciplinares para a Promoção de Saúde do Escolar. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 9., 2013, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia, SP: ABRAPEC, 2013.

LANES, K. G.; LANES, D.V.C.; PUNTEL, R.L.; SOARES, F.A.A.; FOLMER, V. Alternativas pedagógicas associadas ao sobrepeso e obesidade em escolares. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2012; CONGRESSO IBEROAMERICANO DE INVESTIGACIÓN EN ENSEÑANZA DE LAS CIÉNCIAS, 1., 2012. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011, p. 1-15.

LIBÂNEO, J. C. Tendências pedagógicas na prática escolar. Revista da Associação Nacional de Educação, v.3, p.11-19, 1983.

LIBERAL, E. F. et al. Acidentes e danos com escolares: incidência, causas e consequências Jornal de Pediatria, v. 81, n.5 (supl), p. 155-163, 2005.

LOUREIRO, S. A questão do social na epidemiologia e controle da esquistossomose mansonica. Memórias do Instituto Oswaldo Cruz, v. 84, supl. I, p. 124-133, 1989.

MARINHO, J. C. B.; SILVA, J. A. Implicações de atividades que priorizam o fazer para a concretização da educação em saúde. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS - ENPEC, 9., 2013, Águas de Lindóia. Anais... Águas de Lindóia, SP: ABRAPEC, 2013.

MELO, J. A. Educação e as práticas de saúde. In: MALHÃO, A.; BRASIL, I.; MUNCK, S. (Org.). Trabalho, educação em saúde: reflexões críticas de Joaquim Alberto Cardoso de Melo. Rio de Janeiro: EPSJV, 2007.

MELO, J. A. Educação em saúde: dimensões da vida e da existência humana. In: AMÂNCIO FILHO, A. (Org.). Saúde, trabalho e formação profissional. Rio de Janeiro: FIOCRUZ, 1992. p. 65-69.

MESSINA, G. Estúdio sobre el estado del arte de la investigación acerca de la formación docente en los noventa. México: Mimeo, 1998.

MOHR, A.; SCHALL, V. Rumos da educação em saúde no Brasil e sua relação com a educação ambiental. Cadernos de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 8, n. 2, abr./jun. p. 199-203, 1992.

MONTEIRO, S. S.; VARGAS, E. P.; REBELLO, S. M. Educação, prevenção e drogas: resultados e desdobramentos da avaliação de um jogo educativo. Educ. Soc., v. 24, n. 83, p. 659-678, 2003.

ROCHA, E.C. A pesquisa em educação infantil no Brasil: trajetória recente e perspectiva de consolidação de uma pedagogia. Florianópolis: UFSC, Centro de Ciências da Educação, Núcleo de Publicações, 1999.

SAVAGE, J. A criação da juventude: como o conceito de teenage revolucionou o século XX. Rio de Janeiro: Rocco, 2009.

SILVA, J. R. C.; SEVERO, T.E.A.; DIAS, M.A.S. Estudos das expressões míticas acerca da prevenção das doenças parasitárias: Novas possibilidades para o Ensino de Biologia. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2012; CONGRESSO IBEROAMERICANO DE INVESTIGACIÓN EN ENSEÑANZA DE LAS CIÉNCIAS, 1., 2012. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011.

SILVA, M.; HAYASHI, C.; HAYASHI, M. Análise bibliométrica e cientométrica: desafios para especialistas que atuam no campo. InCID: Revista de Ciência da Informação e Documentação, v. 2, n. 1, p. 110-129, 2011.

SPOSITO, Marilia P. Estado da Arte sobre juventude na pós-graduação brasileira : educação, ciências sociais e serviço social (1999-2006). vol.1. Belo Horizonte, MG : Argvmentvm, 2009.

STOTZ, E. N. Participação popular, educação em saúde: teoria e prática. Rio de Janeiro: Relume-Dumará, 1993.

VASCONCELOS, E. M. Atenção primária à saúde e o cotidiano das doenças infecciosas e parasitárias no meio popular. In: EDUCAÇÃO popular e a atenção à saúde da família. 2. ed. São Paulo/Sobral: HUCITEC/UVA, p. 11-20, 2001.

VENTURI, T.; MOHR, A. Análise da educação em saúde em publicações da área de Educação em Ciências. In: In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO EM CIÊNCIAS, 8., 2012; CONGRESSO IBEROAMERICANO DE INVESTIGACIÓN EN ENSEÑANZA DE LAS CIÉNCIAS, 1., 2012. Anais... Campinas: ABRAPEC, 2011.

VERMELHO, S.C, AREU, G.I. Estado da arte da área de Educação & Comunicação em periódicos brasileiros. Educação e Sociedade, v.26, p. 1413-1434, 2005.

Published
2017-06-29
Section
Artigos de Revisão