TECHNOLOGIES IN EDUCATION AND INTERFACE WITH THE CURRICULUM OF A COURSE IN A TECHNOLOGY INSTITUTE
Keywords:
Technology, Professional education, Integral formationAbstract
The development of professional education has always been based on economic, political and social demands. Due to the technological revolution, this type of teaching has been restructured on the need to educate subjects integrally so that they would be able to act independently within the technological society in which they are inserted. The Federal Institutes of Education offer a professional education that would attend not only the labour market but also develop intellectual and human aspects, ethical values, citizenship and critical use of technologies. A scientific investigation is thus performed to analyze whether technologies are forwarded in the curriculum of the Information Course, integrated to high school, of IFNMG, campus Pirapora, Brazil. Methodology consists of a documental analysis of legal, curricular and methodological texts, application of questionnaires for the students and an interview with teachers and pedagogical professionals. The discussion and interpretation of data were discussed and interpreted by content analysis. Results show that, albeit in a limited way, technologies are inserted in the curriculum and teachers, students and pedagogues are of the opinion that technological tools may facilitate and enhance the teaching and learning processes.References
ALMEIDA, M. E. B. de. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
ALONSO, M. Mudança Educacional: Transformações necessárias na Escola e na formação dos Educadores. In: Fazenda, I. C. et al. Interdisciplinaridade e Novas Tecnologias formando professores. Campo Grande: UFMS, 1999.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70; LDA, 2009.
BRASIL. Resolução CEB nº 3. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília: 1998.
CIAVATTA, M. A Formação Integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. (Org.). Ensino Médio Integrado: concepções e contradições. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
COSTA, I. Novas Tecnologias e Aprendizagem. 2. ed. Rio de Janeiro: Wak, 2014.
FONSECA, C. S. da. História do Ensino Industrial no Brasil. Rio de Janeiro: SENAI/DN/DPEA, 5. v. 1986.
FONSECA, S. M. O “Ensino Profissional” no Brasil Colônia: a propósito de três planos de estudos e ensino “Nóbrega, Pombal e Lebreton. In: BATISTA. E. L.; MULLER, M. T. (Org.). A Educação Profissional no Brasil: história, desafios e perspectivas para o século XXI. Campinas, SP: Alínea, 2013.
GALLINDO, J. Formação para o Trabalho e Profissionalização no Brasil: da assistência à educação formal. In: BATISTA. E. L.; MULLER, M. T. (Org.). A Educação Profissional no Brasil: história, desafios e perspectivas para o século XXI. Campinas, SP: Alínea, 2013.
GRAMSCI, A. La alternativa pedagógica. Barcelona: Fontamara, 1981.
GUERRA, O. F. Tecnologias de informação e comunicação e a interface com a educação profissional: da formação às práticas pedagógicas. Tese (Doutorado) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, RJ, 2015. Disponível em: <http://www.educacao.ufrj.br/ppge/teses2015/toldeniaguerra.pdf>. Acesso em: 16 set. 2017.
HERNÁNDEZ, F. Por que dizemos que somos a favor da educação, se optamos por um caminho que deseduca e exclui? In: SANCHO, J. M. et al. Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre: Artmed, 2006.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO DO NORTE DE MINAS GERAIS (IFNMG). Regulamento dos Cursos de Educação Profissional Técnica de Nível Médio do Instituto Federal do Norte De Minas Gerais. Montes Claros, MG, 2013. Disponível em <http://www.ifnmg.edu.br/documentosinstitucionais/regulamentos>. Acesso em: 08 abr. 2017.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO DO NORTE DE MINAS GERAIS (IFNMG). Plano de Curso Técnico em Informática Integrado ao Ensino Médio. Pirapora, MG, 2014. Disponível em: <http://www.ifnmg.edu.br/cursos-pir/tecnicos/36-portal/pirapora/pirapora-cursos/11657-tecnico-informatica>. Acesso em: 08 abr. 2017.
INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÃO DO NORTE DE MINAS GERAIS (IFNMG). Regimento Geral do IFNMG. Montes Claros, MG, 2013a. Disponível em: <http://www.ifnmg.edu.br/docs-regulamentos>. Acesso em: 08 abr. 2017.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologias: o novo ritmo da informação. 8. ed. Campinas, SP: Papirus, 2014.
MACHADO, L. Ensino médio e técnico com currículos integrados: propostas de ação didática para uma relação não fantasiosa. In: MOLL, J. (Org). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010.
MANFREDI, S. M. Educação Profissional no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
MARQUES, H. M. M. Competências dos professores e a integração das TIC na prática pedagógica nas Ciências Sociais e Humanas (2º e 3º CEB). Dissertação (Mestrado) - Universidade de Lisboa, Portugal, 2012. Acesso em: <http://repositorio.ul.pt/bitstream/10451/8286/1/ulfpie043282_tm.pdf>. Disponível em: 19 set. 2017.
MATTAR, J. Web 2.0 e Redes Sociais na Educação. São Paulo: Artesanato Educacional, 2013.
MORAN, J. M. A Educação que desejamos: novos desafios e como chegar lá. 4. ed. Campinas, São Paulo: Papirus. 2009.
MOREIRA, A. F. B.; SILVA, T. T. Sociologia e Teoria crítica do currículo: uma introdução. In: MOREIRA, A. F.; TADEU, T. (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MOURA, D. H. Ensino médio e Educação profissional: dualidade histórica e possibilidades de integração. In: MOLL, J. (Org). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades, Porto Alegre: Artmed, 2010.
MUZI, A. C. Na Sala de aula com as Tecnologias da Informação e Comunicação: percepções e vivências docentes. Dissertação (Mestrado) - Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Curitiba – PR, 2014. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/junho2016/ed_profissional_dissertacoes/dissertacao_adilson_carlos_muzi.pdf>. Acesso em: 18 set. 2017.
ORTIGARA. C.; GANZELI. P. Os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia: permanências e mudanças. In: BATISTA. E. L.; MULLER. M. T. (Org.). A Educação Profissional no Brasil: história, desafios e perspectivas para o século XXI. Campinas, SP: Alínea, 2013.
PIMENTA, E. L. L. O Uso das Tecnologias de Informação e Comunicação no ensino de Língua Portuguesa na Cidade de Anápolis, Goiás. Dissertação (Mestrado) –Centro Universitário de Anápolis, UniEvangélica, 2015. Disponível em: <http://www.unievangelica.edu.br/files/images/ELAINE%20%20PIMENTA.pdf>. Acesso em: 14 set. 2017.
RAMOS, M. Ensino médio Integrado: ciência, trabalho e cultura na relação entre educação profissional e educação básica. In: MOLL, J. (Org). Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades. Porto Alegre: Artmed, 2010.
RIBEIRO, M. R. Redes Sociais: Possibilidade de práticas educativas na educação superior. Dissertação (Mestrado) - Centro Universitário Salesiano de São Paulo, Americana, 2013. Disponível em: <http://unisal.br/wp-content/uploads/2015/09/Disserta%C3%A7%C3%A3o_Mauro-Rodrigues-Ribeiro.pdf>. Acesso em: 15 set. 2017.
SANCHO, J. M. De Tecnologias da Informação e Comunicação a Recursos educativos. In: SANCHO, J. M. et al. Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre: Artmed, 2006.
SANTOS, L. A Construção do Currículo: seleção do conhecimento escolar. Salto para o futuro. Currículo: conhecimento e cultura, v. 29, n. 1, abr. 2009.
SANTOS, D. C. dos. Tecnologias da Informação e Comunicação na Prática pedagógica docente. Dissertação (Mestrado) - Centro Universitário UNIVATES, Lajeado - RS, jan. 2016. Disponível em: <https://www.univates.br/bdu/bitstream/10737/1047/1/2016DomingasCantanhededosSantos.pdf>. Acesso em: 17 set. 2017.
SAVIANI, D. O Choque Teórico da Politecnia: trabalho, educação e saúde. Revista da EPSJV/Fiocruz, Rio de Janeiro, n.1, p. 131-152, 2003.
TOLEDO, B. S. O Uso de Softwares como ferramenta de ensino-aprendizagem na educação do Ensino médio/técnico no Instituto Federal de Minas Gerais. Dissertação (Mestrado) - Faculdade de Ciências Empresariais - FACE, Belo Horizonte, MG, set. 2015. Disponível em: <http://www.fumec.br/revistas/sigc/article/view/3163/1891>. Acesso em: 19 set. 2017.
VEIGA, I. P. A. Escola, currículo e ensino. In: VEIGA, I. P. A.; CARDOSO, M. H. F. (Org.) Escola Fundamental: currículo e ensino. Campinas, SP: Papirus, 1995.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A Revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. São permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remixar, transformar, e criar a partir do trabalho, mesmo para fins comerciais), desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.