RURAL HERITAGE, AGRICULTURAL LANDSCAPES AND THE CONSTRUCTION OF SUSTAINABILITY IN RIBEIRÃO DO EIXO, BRAZIL: EDUCATION FOR THE CULTURAL NEEDS OF FARMERS´ OFFSPRING

  • Vagner Luciano de Andrade
  • Veroni Friedrich
Keywords: Farmers, Rural education, Rural schooling

Abstract

The submission of rural communities and population to great urban centers is common within the current socio-political context in Brazil. The community of Ribeirão do Eixo, in the municipality of Itabirito MG Brazil, on the southern section of urban expansion of the Great Belo Horizonte, is no exception. Closeness of two important urban poles, increased by great traffic on the highway BR-40, through real estate, industries and mining companies contributes towards the loss of local identity and the de-characterization of the natural landscape, with great expectations and devaluation. The region´s population expects the preservation of the Serras da Moeda and Serrinhas, the establishment of a park between the Pico and Fabrica regions and an Environmental Police Post with IEF, the administrator of the two conservation units in the region. The region is also characterized by unique cultural landscapes linked to Colonial Brazil, especially during the 17th century gold-rush. Current analysis suggests interventions based on identity principles, sustainability, agroecology, ecoturism, rurality and culture that would contribute towards environmental re-signification and cultural valorization of the region for its inhabitants, workers and tourists.

Author Biographies

Vagner Luciano de Andrade
Discente do Curso de Licenciatura em História (EAD) pelo Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Brasil
Veroni Friedrich
Mestre em História com concentração no tema “Patrimônio Cultural”. Docente da Educação Básica do Estado do Paraná e Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR), Brasil.

References

ANDRADE, V.L. A Educação do Campo nas Séries Iniciais do Ensino Fundamental na Escola Municipal de Ribeirão do Eixo, Zona Rural de Itabirito, Minas Gerais: 1º relatório de observações. Universidade Federal de Minas Gerais - Faculdade de Educação - FAE/UFMG (Curso de Licenciatura em Educação do Campo - Habilitação Ciências Sociais e Humanidades). Belo Horizonte, 2012. 23p.

ANDRADE, V.L. Patrimônio Cultural, Paisagens Ecológicas e Desenvolvimento Rural: potencial agroturístico na escola da comunidade de Ribeirão do Eixo, município de Itabirito, região sudoeste do Quadrilátero Ferrífero, MG. Universidade do Sul de Santa Catarina Palhoça, 2016. 150p. (Estudo de Caso Agronegócio).

ANDRADE, V. L. A educação como valorização do espaço rural. Boletim da UFMG nº 1778 - Ano 38, 04.06.2012, p. 02

BARREIRO, I. M. F. Política de educação no campo: para além da alfabetização (1952-1963). São Paulo: Cultura Acadêmica, 2010.

COSTA, L.; ANDRADE, V.L. Cultura, identidade e territorialidade camponesa. Boletim da UFMG, nº 1897 - Ano 41, 30.03.2015, p. 02.

FARIA FILHO, L. M. Cultura Escolar e Cultura Urbana no Brasil. Revista Presença Pedagógica, v. 11, n. 66, nov./dez 2005. p. 41.

OLIVEIRA, A.M.S. A relação homem/natureza no modo de produção capitalista. Revista Pegada, Presidente Prudente, v. 3, n. Especial, ago. 2002

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL. Lei Federal nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/L9394.htm>. Acesso em: 01 ago. 2017.

PRESIDÊNCIA DA REPÚBLICA FEDERATIVA DO BRASIL. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. Lei federal nº 12.960, de 27 de março de 2014. Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para fazer constar a exigência de manifestação de órgão normativo do sistema de ensino para o fechamento de escolas do campo, indígenas e quilombolas. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l12960.htm>. Acesso em: 01 ago. 2017.

Published
2018-07-04
Section
Relatos de Caso ou Técnicas