ELETRONIC COMMERCE: BRAZILIAN VIRTUAL RETAIL

  • Simone Cardoso Unicesumar
  • Márcia Hiroko Kawamoto Secretaria de Estado da Educação do Paraná - Núcleo R. de Educação Maringá
  • Ely Mitie Massuda UNICESUMAR/PPGCO/PPGPS/ICETI
Keywords: Online sales, E-commerce, Business to Consumer.

Abstract

Electronic commerce has expanded worldwide in various segments and Brazil follows the same trend. Despite the worldwide growth of electronic commerce, few studies are done, especially on Brazil. In order to describe the evolution and characteristics of Brazilian virtual retail, the research was carried out through access to the scientific journals in the Capes, Emerald, EBSCO, Scopus, Scielo and Proquest journals portal databases, without publication date delimitation, and in Portuguese. We also used the reports that were popularized as Webshoppers. It has been found that e-commerce companies are concentrated in the Southeast region and the best-selling categories are from the health, cosmetics and perfumery sectors besides fashion and accessories. There was an increase in online retail sales even in times of crisis and economic instability.

References

BE, R. Inovação é potência motriz que move o e-commerce. 2018. Disponível em: https://www.ecommercebrasil.com.br/artigos/inovacao-e-potencia-motriz-que-move-o-e-commerce/. Acesso em: 21 jun. 2019.

ABIHPEC. Associação Brasileira de Higiene Pessoal, Perfumaria e Cosméticos. Anuário ABIHPEC 2018. São Paulo: ABIHPEC, 2018. Disponível em: https://abihpec.org.br/anuario-2018-flip/mobile/index.html#p=6. Acesso em: 21 jun. 2019.

ALBERTIN, A. L. Pesquisa FGV-EAESP de comércio eletrônico no mercado brasileiro. 18. ed. Fundação Getúlio Vargas: Rio de Janeiro, 2016.

ALBERTIN, A. L. Comércio eletrônico: modelo, aspectos e contribuições de sua aplicação. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

BERTAGLIA, P. R. Logística e gerenciamento da cadeia de abastecimento. 2. ed. São Paulo: Saraiva, 2009.

CATALANI, L. et al. E-commerce. 1. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2008.

CERIBELI, H. B.; MERLO, E. M.; CÂNDIDO, A. Uma proposta de segmentação dos consumidores no comércio eletrônico. Nucleus, Ituverava, v. 11, n. 1, 2014.

COELHO, L. D. S.; OLIVEIRA, R. C.; ALMÉRI, T. M. O crescimento do e-commerce e os problemas que o acompanham: a identificação da oportunidade de melhoria em uma rede de comércio eletrônico na visão do cliente. Revista de Administração do Centro Universitário Salesiano de São Paulo- UNISAL, Campinas, v. 3, p. 63-85, Jan/Abr 2013.

EBIT. Webshoppers. 34. ed. São Paulo, 2016.

EBIT. Webshoppers. 35. ed. São Paulo, 2017.

EBIT. Webshoppers. 36. ed. São Paulo, 2018.

FEE. Fundação de Economia e Estatística. Atualização de valores. 2017. Disponivel em: http://www.fee.rs.gov.br/servicos/atualizacao-valores/. Acesso em: 20 fevereiro 2017.

IBGE. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. PIB, 2018. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/explica/pib.php. Acesso em: 21 jun. 2019.

IPEA. Instituto de pesquisa econômica aplicada. Desemprego de longo prazo cresce 42,4% entre 2015 e 2019. 2019. Disponível em: http://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/2019-06/desemprego-de-longo-prazo-cresce-424-entre-2015-e-2019. Acesso em: 21 jun.2019.

KALAKOTA, R.; WHINSTON, A. Eletronic commerce: a manager’s guide. New York: Addison-Wesley, 1997.

KOTLER, P.; KARTAJAYA, H.; SETIAWAN, I. Marketing 3.0: as forças que estão definindo o novo marketing centrado no ser humano. Rio de Janeiro: Elsevier, 2010.

LAS CASAS, A. L.; PINHEIRO, W. Correlação entre produção científica e pesquisa de mercado sobre o comércio eletrônico no Brasil. Universitas Gestão e TI, Brasília, v. 3, n. 2, p. 43-51, ju-dez 2013.

NASCIMENTO, R. M. D. E-commerce no Brasil: perfil do mercado do e-consumidor brasileiro. 1. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2011.

SCANDIUZZI, F.; OLIVEIRA, M. M. B.; ARAÚJO, G. J. F. D. A logística no Comércio eletrônico B2C: um estudo nacional multicasos. Revista de Estudos do CEPE, Santa Cruz do Sul, v. 34, p. 231-241, Jul-Dez 2011.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. 3ª pesquisa nacional de varejo online. SEBRAE e E-commerce Brasil: Brasília, 2016.

SEBRAE. Serviço Brasileiro de Apoio às Micro e Pequenas Empresas. Mercado de cosméticos. 2019. Disponível em: http://www.sebraemercados.com.br/mercado-de-cosmeticos/. Acesso em: 21 jun. 2019.

TOMÉ, L. M. Comércio eletrônico. Caderno Seytoriaç. Banco do Nordeste. Ano 3, n. 43, set. 2018. Disponível em: https://www.bnb.gov.br/documents/80223/4049480/43_Ecommerce_2018.pdf/2ad80a68-847f-cda8-34b4-4f3f27496339. Acesso em: 21 jun. 2019.

VENETIANER, T. Como vender seu peixe na internet: um guia prático de marketing e comércio eletrônico. 3. ed. Rio de Janeiro: Campus, 2000.

WORLD BANK. 2016 International Bank for Reconstruction and Development. Washington DC, 2016.

Published
2019-08-21
Section
Artigos Originais