TEACHERS´ FORMATION: FAILURES AND POSSIBILITIES
Abstract
The formation of teaching identity is the perception of relationships between practices established by the teacher, planning activities and reaction to the milieu involved. The paper presents failures in the formation of teachers by a descriptive methodology and reports the experience of 15 students in the Special Undergraduate Program in teachers´ formation for professional education (PEG) of the Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) by analyzing qualitatively experiences during the course. A round table was organized for information exchange, experience reports and research on the theme related to several authors on teachers´ formation. Discussions investigated teachers´ formation, institutions´ rethinking on their practices, disrupting the traditional educational method, providing future teachers the development of a teaching identity, leading them towards reflection competence. Since they are initial practices, self-modification, internalization of experiences and administration of expectations by the student are important themes for teachers´ formation. Participation in the program is relevant for undergraduates who desire to work with education and learning how to teach.References
ALARCÃO, I. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BARROS, L. R.; NEVES, M. L. R. C. A formação de professores: relato de uma experiência do estágio supervisionado com o uso da fotografia para ensinar biologia no ensino médio. Revista da SBEnBio, n.7, out. 2014.
BOLZAN, D.V. e POWACZUK, A.C.H. Docência universitária: a construção da professoralidade. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 2, n.1, p. 160-173, 2017.
CANDAU, V. M. Rumo a uma nova didática. 20. ed. Rio de Janeiro: Vozes, 2010.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 33. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GATTI, B. A. Didática e formação de professores: provocações. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n.166, p.1150-1164, out./dez. 2017.
GATTI, B. A. Formação de professores: condições e problemas atuais. Revista Internacional de Formação de Professores (RIFP), Itapetininga, v. 1, n.2, p. 161-171, 2016.
GHEDIN, Evandro; OLIVEIRA, Elisangela Silva de; ALMEIDA, Whasgthon Aguiar de. "Estágio com pesquisa." São Paulo: Cortez, 2015.
HUBERMAN, A.M. Como realizam as mudanças em educação: subsídios para o estudo da inovação. São Paulo, Cultrix. 1973.
JAPIASSU, Hilton. O sonho transdisciplinar e as razões da filosofia. Rio de Janeiro: Imago, 2006.
LOGAREZI, A. M. e PUENTES, R. V. A didática no âmbito da pós-graduação brasileira. Uberlândia: EDUFU, 2017. p.196. (Coleção Biblioteca Psicopedagogia e Didática. Série Profissionalização Docente e Didática; v. 7).
MUNIZ, G. F. F. Q.; FERNANDES, T. G. O.; OLIVEIRA, D. I. F.; MACIEL, C. M. L. A.; MAGALHÃES, E. M. O papel do professor na interação e construção do conhecimento em aulas de ciências. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, Londrina: Unopar, v. 15, p. 381-387, dez. 2014. Edição especial.
NÓVOA, Antônio. Formação de professores e profissão docente. Lisboa: Dom Quixote, 1992. p. 13-33.
PIMENTA, S. G. Formação de professores – saberes da docência e identidade do professor. Revista Faculdade Educação., São Paulo, v. 22, n. 2, p. 72-89, jul./dez, 1996.
PIMENTA, S. G.; LIMA, M. S. L. Estágio e docência. Revisão técnica José Cerchi Fusari. São Paulo: Cortez, 2004. (Coleção docência em formação. Série saberes pedagógicos).
PIMENTA, S. G. O estágio na formação de professores: unidade teoria e prática? 11. ed. São Paulo: Cortez, 2012.
PIMENTA, S. G.; ARAUJO, C. C.; DOMINGUES, I.; FUSARI, J. C.; GOMES, M. O.; PINTO, U. A.; BELLETATI, V. C. F. Cursos de pedagogia: transgressões na formação de professores polivalentes. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 7., 2018, Salvador. Anais [...]. Salvador: UFBA, 2018.
ROMANOWSKI, J. P.; MARTINS, P. L. O. Técnicas de estudo para além da dimensão do fazer: novas tramas para as técnicas de ensino e estudo. Campinas: Papirus, p. 133-152, 2015. v. 1.
SILVA, J. C. M. Formação continuada dos professores: visando a própria experiência para uma nova perspectiva. Revista Ibero-americana de Educação. ISSN: 1681-5653 n. 55/3, 15 abr. 2011.
SILVA, V. G., ALMEIDA, P. C. A., GATTI, B. A. Referentes e critérios para a ação docente. Cadernos de Pesquisa, v. 46, n. 160, p. 286-311. abr./jun. 2016.
SODRÉ, G. de M. C. Gêneros orais e letramento: a mesa-redonda como objeto de ensino. Campina Grande, PB: UEPB, 2016.
TARDIF, Maurice. "Saberes docentes e formação de professores." Petrópolis: Vozes, 2002.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. São permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remixar, transformar, e criar a partir do trabalho, mesmo para fins comerciais), desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.