The Importance of Dialoguing in the Student-Teacher Relationship and the Complexity Paradigm
Abstract
The main objective of this work was to discuss and show the importance of dialoguing in education, emphasizing the student-teacher relationship, according to Paulo Freire’s (1986; 1996; 2000; 2005) propositions, and establishing a link with the complexity paradigm presuppositions proposed by Behrens (2005; 2006). Thus, it has been attempted to define the main variables of this study: the dialog and the complexity paradigm. Besides the main authors, other sources were used, such as Morin (2004), Gadotti (1996), Libâneo (2005), Demo (1998) and Yus (2002), among others, aiming at carrying out a more detailed research. It was observed that Paulo Freire’s research, with the dialoguing education, and the studies of Behrens, with the complexity paradigm, converge to a unison proposal concerning the relationship between teacher and student and, consequently, between teaching and learning.
Published
2008-09-29
Section
Artigos Originais
A Revista se reserva o direito de efetuar, nos originais, alterações de ordem normativa, ortográfica e gramatical, com o intuito de manter o padrão culto da língua, respeitando, porém, o estilo dos autores. As opiniões emitidas pelos autores são de sua exclusiva responsabilidade.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution
Creative Commons Atribuição 4.0 Internacional. São permitidos o compartilhamento (cópia e distribuição do material em qualquer meio ou formato) e adaptação (remixar, transformar, e criar a partir do trabalho, mesmo para fins comerciais), desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)