ACTIVE METHODOLOGIES IN ACCOUNTS: STATE-OF-THE-ART ANALYSIS

Keywords: Accounts, Teaching in accounts, Higher education, Active methodologies, Information and communication technology

Abstract

The state-of-the-art discussions on active methodologies in Account courses in Higher Education Institutions in Brazil is provided. It should be underscored that the use of active methodologies in the teaching and learning process is evident. When combined with the consolidated theme Information and Communication Technologies, active methodologies may contribute towards the development of relevant competencies for undergraduates. CAPES data provided studies discussing the theme. Results evidenced that there are significant issues to be investigated on the application of active methodologies in undergraduate courses in Accounts. Due to the availability of postgraduate programs in Accounts, especially at doctoral level, especially specific research on education and account research, further studies should be developed.

Author Biographies

Samuel Lyncon Leandro de Lima, Universidade Cesumar - UniCesumar
Mestre em Contabilidade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Cascavel (PR), Brasil.
Érica Gambarotto Jardim Bergamim, Universidade Cesumar - UniCesumar
Mestre em Matemática pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). Professora mediadora da Pós-graduação EaD (UNICESUMAR), Maringá, PR, Brasil.
Sara Talitiane Viana Machado Leandro de Lima , Universidade Cesumar - UniCesumar
Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR, Brasil.

References

ADLER, R. W.; WHITING, R. H.; WYNN-WILLIAMS, K. Student-led and teacher-led case presentations: empirical evidence about learning styles in an accounting course. Accounting Education, v. 13, n. 2, p. 213-229, 2004.

AMARAL, M. S.; et al. Métodos de ensino utilizados no curso de ciências contábeis de uma instituição pública de minas gerais. Revista Cont. UFBA, v. 9, n. 2, p. 19 - 32, 2015.

ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. Estratégias de ensinagem. In: ANASTASIOU, L. G. C.; ALVES, L. P. (orgs.). Processos de ensinagem na universidade: pressupostos para as estratégias de trabalho em aula. 3. ed. Joinville: Univille, p. 67-100, 2004.

ANPCONT. Histórico. Disponível em: http://anpcont.org.br/historico/. Acesso em: 23 nov. 2019.

ANPCONT. Institucional. Disponível em: http://anpcont.org.br/institucional/. Acesso em: 23 nov. 2019.

BREDA, Z. CFC envia carta à revista Veja e contesta dados da reportagem “Elas vão substituir você”. Conselho Federal de Contabilidade, 2018. Disponível em: https://cfc.org.br/noticias/cfc-envia-carta-a-revista-veja-e-contesta-dados-da-reportagem-elas-vao-substituir-voce/. Acesso em: 04 mar. 2020.

GOMES, A. R. V.; FERREIRA, R. M.; LIMA, S. L. L.; WALTER, S. A. Satisfação dos acadêmicos de ciências contábeis: um estudo com equações estruturais. RACE - Revista de Administração, Contabilidade e Economia, v. 19, p. 75-98, n. 1, 2020.

GUEDES, K. L.; ANDRADE, R. O. B.; NICOLINI, A. M. A avaliação de estudantes e professores de administração sobre a experiência com a aprendizagem baseada em problemas. Administração: Ensino e Pesquisa, v. 16, n. 1, p. 71-100, 2015.

GUERRA, C. J. O.; TEIXEIRA, A. J. C. Os impactos da adoção de metodologias ativas no desempenho dos discentes do curso de ciências contábeis de instituição de ensino superior mineira. Revista de Educação e Pesquisa em Contabilidade, v. 10, n. 4, p. 380-397, 2016.

HENDRIKSEN, E. S.; VAN BREDA, M. F. Teoria da contabilidade. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

KENSKI, V. M. Novos processos de interação e comunicação no ensino

mediado pelas tecnologias. Cadernos de Pedagogia Universitária. São

Paulo: FEUSP, 2008.

LAFFIN, M. Ensino da contabilidade: componentes e desafios. Contabilidade Vista & Revista, v. 13, n. 3, p. 09-20, 2002.

LIMA, S. L. L. et al. As mídias sociais são um problema? A percepção dos discentes sobre as estratégias de ensino em contabilidade. Revista Perspectivas Contemporâneas, v. 14, n. 2, p. 87-106, 2019.

LIMA, S. L. L; et al. Mídias sociais, uma questão a ser enfrentada: a percepção dos alunos sobre as abordagens metodológicas e os princípios do conectivismo. Revista Gestão Universitária na América Latina - GUAL, Florianópolis, v. 13, n. 1, p. 115-136, 2020.

LOPES, A. B.; IUDÍCIBUS, S. Teoria avançada da contabilidade. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2012.

MADUREIRA, N. L.; JUNIOR, F.S; GOMES, J. S. Estudo sobre os métodos de ensino utilizados nos cursos de ciências contábeis e administração da universidade estadual do Rio de Janeiro (UERJ): a percepção de docentes e discentes. RIC - Revista de Informação Contábil, v. 5, n. 2, p. 43-63, 2011.

MARTINI, C. M. A formação do professor de matemática e os desafios da inclusão das tecnologias de informação e comunicação na prática pedagógica. 2013. 118 f. Dissertação (Mestrado em Educação). Fundação Universidade Federal de Rondônia, Porto Velho, 2013.

MAZZIONI, S. As estratégias utilizadas no processo de ensino-aprendizagem: concepções de alunos e professores de ciências contábeis. Revista Eletrônica de Administração e Turismo-ReAT, v. 2, n. 1, p. 93-109, 2013.

MEC. Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC. Disponível em: http://emec.mec.gov.br/emec/nova. Acesso em: 23 nov. 2019.

OLIVEIRA NETO, J. D.; GOMES, G. S.; TITTON, L. A. Using technology driven flipped class to promote active learning in accounting. Revista Universo Contábil, v. 13, n. 1, p. 49-64, 2017.

PINCUS, K. V. et al. Forces for change in higher education and implications for the accounting academy. Journal of Accounting Education, v. 40, p. 1-18, 2017.

PPGCC-FEA-USP. Pós-Graduação. Disponível em: https://www.fea.usp.br/contabilidade/pos-graduacao. Acesso em: 24 nov. 2019.

SILVA, A. C. R. Metodologia da pesquisa aplicada a contabilidade. Salvador: UFBA, 2017.

SILVA, U. B. et al. Concepções Pedagógicas e mudanças nas Práticas Contábeis: um estudo sobre o modelo educacional adotado em uma universidade pública e a formação crítico-reflexiva do contador. Revista de Contabilidade e Controladoria, v. 6, n. 2, p. 54-66, 2014.

SOARES, J. M. M. V. et al. Metodologias ativas de ensino: evidências da aplicação do método de caso nos cursos de ciências contábeis e administração. Revista Mineira de Contabilidade, v. 20, n. 3, p. 92-103, 2019a.

SOARES, S. V. et al. Aprendizagem baseada em problemas para os cursos de ciências contábeis: desafios e oportunidades de sua adoção. Contextus: Revista Contemporânea de Economia e Gestão, v. 17, n. 1, p. 65-97, 2019b.

SUNDER, S. Teoria da contabilidade e do controle. São Paulo: Atlas, 2014.

Published
2020-12-29
Section
Artigos Originais