Children's and adolescents' rights: a socio-historical perspective of the development of child and adolescent guarantees

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17765/2176-9192.2024v26n1e13080

Keywords:

Social Psychology, Childhood, Adolescence, Statute of the Child and Adolescent, Human rights

Abstract

During the twentieth century, several changes occurred – in Brazil and in the world – in the social and institutional spheres. Thus, issues that were previously ignored (such as the notions of childhood and adolescence) begin to gain importance. Inevitably, Psychology was na dolescent dolesc for the modifications of such conceptions, especially through its biopsychosocial theses, such as those of psychologist Abraham Maslow. Such theories have not dol changed the scientific perception of human beings and their development, but have also reflected on legal and juridical aspects over the last century. Thus, in the wake of these changes in mentality and perspective, in just over a century, Brazil went from a place of legal neglect to its children and dole people to the Statute of the Child and Adolescent (ECA) in the 1990s. However, even with dolescent progress, would Brazilian children and dole people be, in fact, protected and assisted? It was from this question that the dolesce research was elaborated. The dolesce study consists of a narrative review and aimed, from a historical perspective, to show how children’s and adolescents’ rights were consolidated in Brazil, dialoguing such changes with the Maslowian biopsychosocial perspective. Therefore, a doles was carried out in online databases to survey the theoretical material and, for the survey of current data – about the problem of child and dolescente abandonment in the country – journalistic reports and data made available by reliable sites, such as those of the Public Prosecutor’s Office and the Senate, were used in order to talk the scientific literature with contemporary empirical data.

Author Biography

Marcelo Roberto Monteiro, Universidade Estadual Paulista (UNESP Araraquara)

Graduado em Psicologia (UFTM); Mestrando em Ciências Sociais, na linha “Diversidade, Identidades e Direitos” (FCLAr/UNESP); Especialista em Sociologia (USCS) e em Psicologia Social (UNIARA).

References

BOCK, A. M. B.; FERREIRA, M. R.; GONÇALVES, M. G. M.; FURTADO, O. Silvia Lane e o projeto do “Compromisso social da Psicologia”. Psicologia & Sociedade, v. 2, p. 46 – 56, 2007.

CARVALHO, L. História do abandono de crianças no Brasil. Escola Kids, 2022. Disponível em: https://escolakids.uol.com.br/historia/historia-do-abandono-de-criancas-no-brasil.htm

ESTATUTO DA CRIANÇA E DO ADOLESCENTE - ECA. dos Direitos Humanos e da Cidadania, Brasília, 2021. Disponível em: https://www.gov.br/mdh/pt-br/navegue-por-temas/crianca-e-adolescente/publicacoes/o-estatuto-da-crianca-e-do-adolescente

GARCIA, M. F. Por dia, oito crianças são abandonadas e acolhidas em abrigos no Brasil. Observatório do Terceiro Setor, São Paulo, 2021. Disponível em: https://observatorio3setor.org.br/noticias/por-dia-8-criancas-sao-abandonadas-e-acolhidas-em-abrigos-no-brasil/

MONTEIRO, M. R. Psicologia Social e a Ciência: um breve recorte histórico acerca do surgimento e a consolidação como área do saber científico. Revista Aquila, v. 14, n. 28, p. 253-270, 2023.

MOTTA, F.C.P.; VASCONCELOS, I.F.G. Teoria geral da administração. 3 ed. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2006.

MOREIRA, D.A.; SANTOS, L.A.S. Motivação e Teoria da Hierarquia das Necessidades de Maslow: Um estudo no Centro de Referência de Assistência Social em Bom Jardim – PE. Repositório Institucional UFRPE, 2019. Disponível em: https://www.repository.ufrpe.br/handle/123456789/2176

NÚMERO DE CRIANÇAS ABANDONADAS DURANTE A PANDEMIA CRESCE EM 80%. ISTOÉ, São Paulo, 2021. Disponível em: https://istoe.com.br/numero-de-criancas-abandonadas-durante-a-pandemia-cresce-em-80/

O MITO DOS MILHÕES DE ABANDONADOS: a pobreza como situação de risco. Ministério Público do Paraná, Curitiba, n/c. Disponível em: https://site.mppr.mp.br/crianca/Pagina/2-O-mito-dos-milhoes-de-abandonados-pobreza-como-situacao-de-risco#:~:text=2.-,O%20mito%20dos%20milh%C3%B5es%20de%20abandonados%20%2D%20a%20pobreza%20como%20situa%C3%A7%C3%A3o,quais%20se%20inclui%20o%20Brasil

RAMOS, C. A indignação dialética: paixão e resistência em Maria Helena Souza Patto. Psicologia USP, v. 22, n.3, p. 499 – 528, 2011.

Universidade Estadual Paulista [UNESP]. Tipos de revisão de literatura. Botucatu: UNESP, 2015. Disponível em: https://www.fca.unesp.br/Home/Biblioteca/tipos-de-evisao-de-literatura.pdf

WESTIN, R. Crianças iam para a cadeia no Brasil até a década de 1920. Senado Notícias, 2015. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/materias/2015/07/07/criancas-iam-para-a-cadeia-no-brasil-ate-a-decada-de-1920#:~:text=O%20c%C3%B3digo%20de%201927%20foi,resistiu%20%C3%A0%20mudan%C3%A7a%20dos%20tempos

Published

2024-12-31

How to Cite

Monteiro, M. R. (2024). Children’s and adolescents’ rights: a socio-historical perspective of the development of child and adolescent guarantees. Iniciação Científica Cesumar, 26(1), 1–14. https://doi.org/10.17765/2176-9192.2024v26n1e13080

Issue

Section

Artigos de Revisão