Education and learning as management strategies: a look at intrinsic motivation and engagement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17765/2176-9192.2025v27e13624

Keywords:

Cooperativism, Culture of Cooperation, Education, Engagement, Intrinsic motivation, Learning

Abstract

This study aims to present education and learning as a constructive process of organizational development of cooperatives in Brazil, and this process is understood as a didactic strategy favorable to the production and diffusion of knowledge, based on theories of intrinsic motivation and engagement. The methodology used was the scientific, bibliographic and documentary study, as well as, and by analysis of the lived experience in the cooperative environment. It is considered in the contextualization the constant search of the cooperatives for the excellence of the management, encouraged by the Brazilian Cooperative System, supported by the Management Excellence Model (MEG) of the National Quality Foundation (FNQ). In this study we argue that the intrinsic motivation and engagement factors can be the key to the production and diffusion of knowledge among cooperatives, thus making the leaders and the people that make up the cooperative's social structure agents multipliers in the teaching-learning process of good cooperative practices and management methods. It is intended to bring the reflection about the effects of cooperative decisions based on behavioral changes, aiming the sustainable development of this socioeconomic enterprise. This study is based on the scientific research that is being developed in the Post-Graduate Program in Management and Technology applied to Education (GESTEC) of the State University of Bahia (UNEB).­­­­­­

Keywords: Keywords: Cooperativism. Education. Learning. Culture of Cooperation. Intrinsic motivation and engagement.

Author Biographies

Geisa Ferreira Ribeiro Felix, Universidade do Estado da Bahia

Advogada, Especialista em Gestão em Cooperativismo (UFBA e PUC) e Mestre em Educação pela Universidade Estadual da Bahia – UNEB.

José Cláudio Rocha, Universidade do Estado da Bahia

Professor Pleno na Universidade do Estado da Bahia (UNEB) e fundador/coordenador do Centro de Referência em Desenvolvimento e Humanidades (CRDH/UNEB). Atua no ensino presencial e a distância, em graduação e pós-graduação (mestrado e doutorado). É bacharel em Ciências Econômicas e Direito pela UFBA, tecnólogo em Análise e Desenvolvimento de Sistemas, Mestre e Doutor em Educação, e Pós-Doutor em Direito. Integra redes internacionais, como o Programa Harmony with Nature da ONU, e possui experiência consolidada em pesquisa, ensino e gestão acadêmica. Lidera grupos de pesquisa em Gestão, Educação e Direitos Humanos e CriaAtivos, além de atuar como avaliador em órgãos públicos. Sua produção científica inclui artigos, livros e documentários. Recebeu diversas honrarias, como a Medalha Thomé de Souza e o Prêmio Nacional de Educação em Direitos Humanos. Possui experiência internacional em países da América, Europa, Ásia e Caribe, destacando-se por sua contribuição à educação, pesquisa e desenvolvimento sustentável.

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Published

2025-07-29

How to Cite

Felix, G. F. R., & Rocha, J. C. (2025). Education and learning as management strategies: a look at intrinsic motivation and engagement. Iniciação Científica Cesumar, 27, 38–48. https://doi.org/10.17765/2176-9192.2025v27e13624

Issue

Section

Artigos Originais