Education and learning as management strategies: a look at intrinsic motivation and engagement
DOI:
https://doi.org/10.17765/2176-9192.2025v27e13624Keywords:
Cooperativism, Culture of Cooperation, Education, Engagement, Intrinsic motivation, LearningAbstract
This study aims to present education and learning as a constructive process of organizational development of cooperatives in Brazil, and this process is understood as a didactic strategy favorable to the production and diffusion of knowledge, based on theories of intrinsic motivation and engagement. The methodology used was the scientific, bibliographic and documentary study, as well as, and by analysis of the lived experience in the cooperative environment. It is considered in the contextualization the constant search of the cooperatives for the excellence of the management, encouraged by the Brazilian Cooperative System, supported by the Management Excellence Model (MEG) of the National Quality Foundation (FNQ). In this study we argue that the intrinsic motivation and engagement factors can be the key to the production and diffusion of knowledge among cooperatives, thus making the leaders and the people that make up the cooperative's social structure agents multipliers in the teaching-learning process of good cooperative practices and management methods. It is intended to bring the reflection about the effects of cooperative decisions based on behavioral changes, aiming the sustainable development of this socioeconomic enterprise. This study is based on the scientific research that is being developed in the Post-Graduate Program in Management and Technology applied to Education (GESTEC) of the State University of Bahia (UNEB).
Keywords: Keywords: Cooperativism. Education. Learning. Culture of Cooperation. Intrinsic motivation and engagement.
References
ANTÓNIO. Nelson Santos. COSTA. Renato Lopes da. A aprendizagem organizacional enquanto capacidade dinâmica. Lisboa – Portugal. Editora Actual, 2017.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. acesso em 02/05/2019.
_______. Lei n° 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. acesso em 20/04/2019.
________. Lei n° 5.764, de 16 de dezembro de 1971. Dispõe sobre as Sociedades Cooperativas. Disponível em: www.planalto.gov.br. Acessado em: 20/04/2019.
_______. Lei nº 12.690, de 19 de julho de 2012. Dispõe sobre a organização e o funcionamento das Cooperativas de Trabalho; Disponível em: www.planalto.gov.br. Acessado em 20/04/2019.
DEMO, Pedro. Pesquisa: Princípio científico e Educativo. São Paulo: Cortez, 2006.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GATTI. A. Bernadete. A construção metodológica da pesquisa em educação: desafios. RBPAE – v. 28, n. 1, p. 13-34, jan/abr. 2012. Disponível em https://seer.ufrgs.br/rbpae/article/view/36066. Acesso em: 15/04/2019.
GAWLAK, Albino. RATZKE, Fabiane. Cooperativismo: primeiras lições. Brasília: Sescoop, 2007.
MATTA, Alfredo. ROCHA, José Cláudio. Cognição aspectos contemporâneos da construção e difusão do conhecimento. Salvador, 2016. Editora Eduneb.
OCB – Organização das Cooperativas Brasileiras. Manual de Orientação para a Constituição e Registro de Cooperativas. 8 ed. Brasília: Sescoop, 2003.
SESCOOP. Serviço Nacional de Aprendizagem do Cooperativismo; FNQ – Fundação Nacional da Qualidade; OCB – Organização das Cooperativas Brasileiras. Manual de autoavaliação da gestão e implementação de melhorias. Brasília, 2016. (Série Caminhos para a Excelência). Disponível em: http://pdgc.somoscooperativismo.coop.br/manuais. Acesso em: 15 abr. 2019.
THESING. Nelson José. Por um mundo melhor: cooperação e desenvolvimento. 1ª ed. Porto Alegre. Editora Buqui, 2015.
OCB – Organização das Cooperativas Brasileiras. O que é cooperativismo. Disponível em: https://www.somoscooperativismo.coop.br/o-que-e-cooperativismo. Acessado em 05/05/2019.
QUEIROZ, João Dias de. A influência da motivação intrínseca e do engajamento multidimensional no desempenho do aluno, sob a perspectiva da sociedade do conhecimento. (Tese de Doutorado Universidade Federal da Bahia. Faculdade de Educação, Salvador, 2017.). Disponível em https://repositorio.ufba.br. Acessado em: 20/04/2019.
SANTOS, Ariovaldo dos. GOUVEIA, Fernando Henrique Câmara. VIEIRA, Patrícia dos Santos. Contabilidade das Sociedades Cooperativas: Aspectos Gerais e Prestação de Contas. São Paulo: Atlas, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Iniciação Científica Cesumar

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Editorial Board is authorized to make certain changes in the original text to comply with bibliographical norms, orthography and grammar, so that standards in language and style may be maintained. However, the author´s style will be preserved. The concepts developed by the authors are their exclusive concern and responsibility.In case of approval, the e-mail of acceptance will contain a Letter of Copyright with authors´ name, personal data, and signature of all authors.