Communication and Interaction between Parents and Offspring: Influences on Children’s School Performance
Keywords:
Communication Between Parents and Offspring, School Performance, Mother-Son Interaction.
Abstract
Communication established in the familiar environment makes possible the learning of values and behavior patterns and influences the construction of factors that interfere decisively on children’s social, emotional and cognitive development. Current research investigates the communication patterns and the interaction between parents and offspring and their possible influence on children’s school performance. Two groups of pupils of an educational institution were compared. Twelve individuals, six children and their respective mothers, answered a questionnaire on communication and interaction between parents and their children. Among the children, three had good performance in school activities, whereas the other three had difficulties. Results show that the answers given by the group of children with good school performance and their mothers were close in all investigated items. On the other hand, answers from the group of children with difficulties were contradictory, especially on the items related to communication and interaction during leisure activities. Data suggest that in the second group the children’s perception on the relationship between them and their mothers is highly different from the image that their mothers have about this relationship. This fact demonstrates patterns of inadequate interaction and communication. Since communication and interaction quality between the children and their mothers were better in the first group, this fact confirms the hypothesis that good communication and interaction between parents and offspring interferes positively on the children’s school performance.- Gráfico 1A: Comparação entre as respostas de G e de sua mãe sobre comunicação (Português (Brasil))
- Gráfico 1B: Comparação entre as respostas de G e de sua mãe sobre regras (Português (Brasil))
- Gráfico 1C: Comparação entre as respostas de G e de sua mãe sobre atividades escolares (Português (Brasil))
- Gráfico 1D: Comparação entre as respostas de G e de sua mãe sobre atividades de lazer (Português (Brasil))
- Gráfico 2A: Comparação entre as respostas de R e de sua mãe sobre comunicação (Português (Brasil))
- Gráfico 2B: Comparação entre as respostas de R e de sua mãe sobre regras (Português (Brasil))
- Gráfico 2C: Comparação entre as respostas de R e de sua mãe sobre atividades escolares (Português (Brasil))
- Gráfico 2D: Comparação entre as respostas de R e de sua mãe sobre atividades de lazer (Português (Brasil))
- Gráfico 3A: Comparação entre as respostas de V e de sua mãe sobre comunicação (Português (Brasil))
- Gráfico 3B: Comparação entre as respostas de V e de sua mãe sobre regras (Português (Brasil))
- Gráfico 3C: Comparação entre as respostas de V e de sua mãe sobre atividades escolares (Português (Brasil))
- Gráfico 3D: Comparação entre as respostas de V e de sua mãe sobre atividades de lazer (Português (Brasil))
- Gráfico 4A: Comparação entre as respostas de C e de sua mãe sobre comunicação (Português (Brasil))
- Gráfico 4B: Comparação entre as respostas de C e de sua mãe sobre regras (Português (Brasil))
- Gráfico 4C:Comparação entre as respostas de C e de sua mãe sobre atividades escolares (Português (Brasil))
- Gráfico 4D: Comparação entre as respostas de C e de sua mãe sobre atividades de lazer (Português (Brasil))
- Gráfico 5A: Comparação entre as respostas de H e de sua mãe sobre comunicação (Português (Brasil))
- Gráfico 5B: Comparação entre as respostas de H e de sua mãe sobre regras (Português (Brasil))
- Gráfico 5C: Comparação entre as respostas de H e de sua mãe sobre atividades escolares (Português (Brasil))
- Gráfico 5D: Comparação entre as respostas de H e de sua mãe sobre atividades de lazer (Português (Brasil))
- Gráfico 6A: Comparação entre as respostas de L e de sua mãe sobre comunicação (Português (Brasil))
- Gráfico 6B: Comparação entre as respostas de L e de sua mãe sobre regras (Português (Brasil))
- Gráfico 6C: Comparação entre as respostas de L e de sua mãe sobre atividades escolares (Português (Brasil))
- Gráfico 6D: Comparação entre as respostas de L e de sua mãe sobre atividades de lazer (Português (Brasil))
Published
2011-04-11
Issue
Section
Artigos de Iniciação Científica
The Editorial Board is authorized to make certain changes in the original text to comply with bibliographical norms, orthography and grammar, so that standards in language and style may be maintained. However, the author´s style will be preserved. The concepts developed by the authors are their exclusive concern and responsibility.
In case of approval, the e-mail of acceptance will contain a Letter of Copyright with authors´ name, personal data, and signature of all authors.
In case of approval, the e-mail of acceptance will contain a Letter of Copyright with authors´ name, personal data, and signature of all authors.