DIDACTIC GAMES IN THE TEACHING OF SOCIOLOGY IN HIGH SCHOOL: A CASE REPORT
DOI:
https://doi.org/10.17765/1518-1243.2018v20n1p5-15Keywords:
The teaching of Sociology, Didactic games, High schoolAbstract
Experiences on the application of didactic games in the discipline of Sociology in government-run high schools in Parnaiba in 2017 are investigated. The experience was proposed by the discipline Sociology of Education in the Course of Social Sciences of the Universidade Estadual do Piauí, campus Professor Alexandre Alves de Oliveira. The students had to prepare and apply didactic games in municipal schools to evaluate the manner the didactic tool could contribute for in-depth studies on the themes. The games were set to facilitate learning of contents and enhance students´ participation. In fact, games may help against mediocrity in high schooling through more dynamic practice. Games Trilogy, Privilege and Square Lives involved all students who concluded that the didactic games were able to materialize a more effective and attractive educational process. Students would replace the passive condition and occupy the position of co-producers of knowledgeReferences
AUSUBEL, D.P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.
BRUNER, J. Sobre a teoria da instrução. São Paulo: PH, 2006.
DURKHEIM, É. O suicídio. São Paulo: Martin Claret, 2008.
CAMPOS, L. et al. A produção de jogos didáticos para o ensino de ciências e biologia: uma proposta para favorecer a aprendizagem. Disponível em: <https://pt.slideshare.net/blogplec/a-produo-de-jogos-didticos-para-o-ensino-de-cincias-e-biologia-uma-proposta-para-favorecer-a-aprendizagem?qid=cd88b227-152a-4494-be60-ce4a4d3ce962&v=&b=&from_search=11>. Acesso em: 01 set 2017.
FERRAZ, M.M. Jogo do poder: uma metodologia lúdica para aplicação do conteúdo de Sociologia. In: SEMINÁRIO DE CIÊNCIAS SOCIAIS E EDUCAÇÃO BÁSICA: O SENTIDO DAS CIÊNCIAS SOCIAIS NA EDUCAÇÃO BÁSICA, 1., 2015. Anais... Rio de Janeiro: [s.n.], 2015.
FRAGA, P.; HELPES, S.S. A dor e a delícia de lecionar sociologia no ensino médio: a experiência de professoras e de professores da rede pública de Juiz de Fora. Teoria e Cultura, v. 12, n. 1, 2017.
HENRIQUES, V.B. et al. Editorial convidado: aprendizagem ativa. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 36, n. 4, p. 1-2, 2014.
HUIZINGA, J. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 2000.
KISHIMOTO, T.M. Jogo, brinquedo, brincadeira e a educação. São Paulo: Cortez, 1996.
LIMA, V.V. Espiral construtivista: uma metodologia ativa de ensino-aprendizagem. Interface-Comunicação, Saúde, Educação, v. 21, p. 421-434, 2016.
MIRANDA, S. No fascínio do jogo, a alegria de aprender. Ciência Hoje, v. 28, p. 64-66, 2001.
POUGH, F.H.; HEISER, J.B.; FARLAND, M.C. A vida dos vertebrados. 2. ed. Atheneu: São Paulo, 1999.
PELIZZARI, A. et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. Revista PEC, v. 2, n. 1, p. 37-42, 2002.
TAXA de suicídio no Piauí é 57% maior que a nacional. Disponível em: <https://www.portalodia.com/noticias/saude/taxa-de-suicidio-no-piaui-e-57-maior-que-a-nacional-306160.html.>. Acesso em: 21 abr. 2018.
PROGRAMA incentiva futuros professores de sociologia. Disponível em: <http://portaldoprofessor.mec.gov.br/conteudoImpresso.html?conteudo=1777.>. Acesso em: 20 abr 2018.
SANTOMAURO, B. Jogos: quando, como e por que usar. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/3440/jogos-quando-como-e-por-que-usar - acesso em 24 fev 2018.
SOUSA, J. S. et al. O uso dos jogos como estratégia de ensino de sociologia na escola estadual de ensino médio e profissionalizante Dr. Elpídio de Almeida. In: ENCONTRO DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA DA UFCG, 4., 2010, Cuité, PB. Anais... Cuité: [s.n.], 2010.
SOUZA, M. G. et al. Relato de experiências: ensino de sociologia através de jogos educativos. In: SEMINÁRIO ESTADUAL PIBID DO PARANÁ, 2., 2014. Anais... Foz do Iguaçu: [s.n.], 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Editorial Board is authorized to make certain changes in the original text to comply with bibliographical norms, orthography and grammar, so that standards in language and style may be maintained. However, the author´s style will be preserved. The concepts developed by the authors are their exclusive concern and responsibility.In case of approval, the e-mail of acceptance will contain a Letter of Copyright with authors´ name, personal data, and signature of all authors.