LINGUISTIC ATTITUDES OF THE RIKBAKTSA: PUBLIC DISCOURSE ON THE LANGUAGE

  • Mileide Terres de Oliveira IFMT - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso.
Keywords: Rikbaktsa language, Sociolinguistics, Linguistic attitudes

Abstract

The Rikbaktsa people, composed of 35 indigene communities in the northwestern region of the state of Mato Grosso, Brazil, are analyzed. Current sociolinguistic research investigates the linguistic attitudes of the Rikbaktsa people in their contact between the Rikbaktsa language and Portuguese, where the linguistic attitude consists in the public discourse on the language, underscored by a bibliographic research and data collection undertaken in a closed questionnaire applied to 30 bilingual Rikbaktsa/Portuguese collaborators. Results show that indigene education is a mechanism for the preservation of the language and the formation of native teachers capable of teaching in the village schools, with the subsequent conservation of their culture.

Author Biography

Mileide Terres de Oliveira, IFMT - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso.
Graduada em Língua Portuguesa, Inglesa e respectivas Literaturas. Pós-graduada em LIBRAS. Mestre em Linguística (UNEMAT). Doutoranda do Programa de Pós Graduação Stricto Sensu em Linguística pela Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP. Professora efetiva do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico/LIBRAS do Instituto Federal de Mato Grosso (IFMT) campus Juína-MT. Integrante do Núcleo de Estudos Afro-brasileiros e Indígenas - IFMT/Juína (NEABI). Atua na área da descrição e análise de línguas indígenas, especificamente a etnia Rikbaktsa, habitantes localizados no noroeste do Mato Grosso. Além disso, desenvolve pesquisas na área da LIBRAS e de educação inclusiva.

References

ARRUDA, R. S. V. Os Rikbaktsa: mudança e tradição. 1992. Tese (Doutorado em Antropologia) - Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 1992.

ATHILA, A. R. “Arriscando corpos:” permeabilidade, alteridade e as formas de socialidade entre os Rikbaktsa (Macro-Jê) do sudoeste Amazônico. 2006. Tese (Doutorado em Sociologia e Antropologia) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, 2006.

BOSWOOD, J. Evidências Para a Inclusão do Aripaktsa no Filo Macro-Jê. Série Linguística, Associação Internacional de Linguística – SIL, Anápolis, n. 1, p. 67-78, 1973. Disponível em: <http://www.sil.org/americas/brasil/publcns/ling/AKMcJe.pdf>. Acesso em: 01 out. 2016.

CALVET, L.J. Sociolinguística: uma introdução crítica. São Paulo: Parábola, 2002.

FISHMAN, J. Sociología del Lenguaje. Trad. Ramón Sarmiento y Juan C. Moreno. Madrid: Cátedra, 1995.

GIMENES MORALIS, E. Dialetos em contato: um estudo sobre atitudes Linguísticas. 2000. Disponível em: <http://www.bibliotecadigital.unicamp.br/document/?code=vtls000215182>. Acesso em:17 out. 2016.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. 2010. Disponível em: <http://indigenas.ibge.gov.br/estudos-especiais-3/o-brasil-indigena/povos-etnias>. Acesso em: 17 out. 2016.

ISA- Instituto Socioambiental. 2014. Disponível em: <https://terrasindigenas.org.br/pt-br/terras-indigenas/3657>. Acesso em: 17. out. 2016.

MEDEIROS, I. A. Inclusão Social na Universidade: Experiências na UNEMAT. Dissertação (Mestrado em Política Científica e Tecnológica) - UNICAMP, 2008.

PACINI, A. Pacificar: Relações Interétnicas e Territorialização dos Rikbaktsa. Dissertação (Mestrado em Antropologia Social) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, 1999.

PACINI, A. Um artífice da paz entre seringueiros e índios. São Leopoldo: Ed. da UNISINOS, 2015.

REFERENCIAL CURRICULAR NACIONAL PARA AS ESCOLAS INDÍGENAS - RCNEI. MEC. Secretaria de Educação Fundamental. Brasília: JB, 2008.

SCHLIEBEN-LANGE, B. História do falar e história da linguística. Tradução de Fernando Tarallo et al. Campinas: Ed. da UNICAMP, 1993.

SILVA, L. J. Aspectos da Fonologia e Morfologia na Língua Rikbaktsa. 2005. Dissertação (Mestrado em Linguística) - Unb, 2005.

WEINRICH, U. Languages in contact: French, German and Romansh in twentieth-century Switzerland. Amsterdam: John Benjamins Publishing Company, 2011.

Published
2018-12-11