PERCEPTIONS ON GRAFFITI: IS IT ART OR VANDALISM?

Keywords: Critical literacy, teaching of English, Graffiti, Applied linguistics

Abstract

A didactic activity with two possibilities, Critical Literacy and Research, is discussed. In the case of Critical Literacy, a didactic sequence was developed on the theme graffiti beyond the dichotomy art or vandalism, perceived by three undergraduates of the Extension Course of the Language and Literature Faculty of UFMG. Structured interviews were prepared with the participants on perception and conflicts on didactic activity, with debates so that the aims of the qualitative paradigm research could be reached. Results of the discussion triggered the question: How may graffiti be a transforming agent in the students´ life to empower them as from the classroom? Research has been prepared for students of the Extension Course of the Language and Literature Faculty of (FALE/UFMG), but may be extended to students of government-run schools. A graffiti workshop, coupled to other themes related to Applied Linguistics, is aimed at.

Author Biography

Giulia Soster Caminha, Universidade Federal de Minas Gerais
Graduanda em Letras/Inglês pela Universidade Federal de Minas Gerais. Atualmente é professora de inglês no curso de extensão da faculdade de letras CENEX/FALE. Participa do Grupo de Pesquisa em Estudos Críticos sobre Linguagens, Letramentos e Educação, registrado no CNPq, e suas pesquisas concentram-se na área de Ensino Crítico de Inglês.

References

ALMEIDA, L. Hip-hop e a formação da identidade cultural no ensino de língua inglesa. In: SIMPÓSIO NACIONAL DISCURSO, IDENTIDADE E SOCIEDADE, 3., 2012. Anais... Campinas: Unicamp, 2012.

BRASIL. Altera Art. 65 da Lei de Crimes Ambientais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 25 maio. 2011. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato20112014/2011/lei/l12408.htm>. Acesso: 01 set. 2018.

BRASIL. Art. 65 da Lei de Crimes Ambientais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil. Brasília, DF, 12 fev. 1998. Disponível em: <https://www.jusbrasil.com.br/topicos/11331651/artigo-65-da-lei-n-9605-de-12-de-fevereiro-de-1998>. Acesso em: 10 jan. 2018.

BRASIL. Orientações curriculares para o ensino médio: linguagens, códigos e suas tecnologias–conhecimentos de línguas estrangeiras. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2006.

CELANI, M. A. A. Questões de ética na pesquisa em Linguística Aplicada. Linguagem e Ensino, Pelotas (RS), v. 8, n. 1, p. 101-122, 2004. Disponível em: <http://www.rle.ucpel.tche.br/index.php/rle/article/view/198/165>. Acesso em: 11 de ago. 2018

FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GITAHY, C. O que é graffiti. São Paulo: Brasiliense, 1999.

LIMA, P; SILVA, A. Para além do Hip Hop: juventude, cidadania e movimento social. Motrivivência, n. 23, p. 61-82, 2004.

MATEUS, E. Torres de babel e línguas de fogo: um pouco sobre pesquisa na formação de professores de inglês. Rev. bras. linguist. apl. [online], v. 9, n. 1, p. 307-328, 2009. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1590/S1984-63982009000100015>. Acesso em: 26 nov. 2018.

MCLAUGHLIN, M.; DEVOOGD, G. L. Critical Literacy: Enhancing Students’ Comprehension of Text. Education Review//Reseñas Educativas, 2005. Disponível em: <http://edrev.asu.edu/edrev/index.php/ER/article/view/491> Acesso em: 02 set. 2018.

MATTOS, A. M. A. Novos letramentos, ensino de língua estrangeira e o papel da escola pública no século XXI. Revista X, v. 1, p. 33-47, 2011.

MATTOS, A. M. A.; VALÉRIO, K. M. Letramento crítico e ensino comunicativo: lacunas e intersecções. RBLA, v. 10, n. 1, p. 135-158, 2010.

MCLAUGHLIN, M.; DEVOOGD, G. Critical literacy as comprehension: Expanding reader response. Journal of Adolescent & Adult Literacy, v. 48, n. 1, p. 52-62, 2004.

MCLAUGHLIN, M.; DEVOOGD, G. Critical Literacy: enhancing students’ comprehension of text. Education Review//Reseñas Educativas, 2005. Disponível em: <http://edrev.asu.edu/edrev/index.php/ER/article/view/491> Acesso em: 02 set. 2018.

PENNYCOOK, A. Language, localization, and the real: Hip-hop and the global spread of authenticity. Journal of Language, Identity, and Education, v. 6, n. 2, p. 101-115, 2007.

RAMALHO, M. E.; SCHLICHTA, C. A. B. D. Graffiti na escola?. Curitiba: Paraná, 2009. Disponível: <http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/pde/arquivos/1738-8.pdf> Acesso em: 4 ago. 2018.

RICHARDS, J. C.; RODGERS, T. S. Approaches and methods in language teaching. New York: Cambridge University Press, 2001.

SILVA, A. L. Letramentos de reexistência. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Instituto de Estudos da Linguagem, Unicamp, Campinas, 2009.

SIMÕES, J. A. Entre percursos e discursos identitários: etnicidade, classe e gênero na cultura hip-hop. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 21, n. 1, jan./abr. 2013, p. 107-128.

SOARES, E. A. C. O letramento crítico no ensino de língua inglesa: identidades, práticas e percepções na formação do aluno-cidadão. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada) – Poslin, UFMG, Belo Horizonte, 2014.

TELLES, J. A. É pesquisa, é? Ah, não quero, não, bem! Sobre pesquisa acadêmica e sua relação com a prática do professor de línguas. Revista Linguagem & Ensino, v. 5, n. 2, p. 91-116, 2012. Disponível em: <http://revistas.ucpel.edu.br/index.php/rle/article/view/238>. Acesso em: 26 nov. 2018.

Published
2018-12-11