CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY FOR THE ORGANIZATION OF TEACHING IN KINDERGARTENS: BASICS
DOI:
https://doi.org/10.17765/1518-1243.2020v22n2p145-157Keywords:
Children´s education, Historical and critical pedagogy, Teaching organizationAbstract
Contributions by Historical and Critical Pedagogy are provided for the organization of teaching in kindergartens. They are analyzed by a bibliographic study based on presupositions by Saviani (1994; 2007; 2011; 2012), Martins (2013a; 2013b) and Gasparin (2011). The origin and development of Historical and Critical Pedagogy, born in the late 1970s, are discussed, in the wake of needs of a critical theory for Brazilian education. Based on these studies, children´s education, its historicity, legal aspects, with special foregrounding on the development of 4 – 5-year old children, and the concepts of children´s periodization are investigated. Results reveal three principles for the guidance of the organization of kindergartens, namely, the importance of teaching based on scientific knowledge on child education; periodization of psychic development and implications for the organization of teaching in children´s education; the threesome subject-content-form in the organization of the planning of teaching in cxhildren´s education.References
BRENNER, E. M.; JESUS, D. M. N. Manual de pesquisa e apresentações de trabalhos acadêmicos: projeto de pesquisa, monografias e artigo. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2008
BRODOVA, E.; LEONG, D. J. Tools of the mind: the vygotskian approach to early child-hood education. Columbus: Merrill; Prentice Hall, 2007.
DUARTE, N. A individualidade para-si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. Campinas: Autores Associados, 1993.
ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.
FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.
GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.
LAZARETTI, L. M. Daniil Borisovich Elkonin: um estudo das ideias de um ilustre (des) conhecido no Brasil. Orientador: Mário Sérgio Vasconcelos. 2008. 252f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Assis, 2008.
LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 9. ed. São Paulo: Ícone, 2001. p. 59-142.
MARCONI, M. A.; LAKATTOS, E. M . Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
MARTINS, L. M. O ensino e o desenvolvimento da criança de zero a três anos. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. (org.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. Campinas: Alínea, 2012. p. 93-121.
MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013a.
MARTINS, L. M. Especificidades do desenvolvimento afetivo-cognitivo de crianças de 4 a 6 anos. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. (org.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil?: em defesa do ato de ensinar. 3. ed. Campinas: Alínea, 2013b. p. 67-96.
MUKHINA, V. Psicologia da Idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba: SEED, 2018.
SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1994. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).
SAVIANI, D. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, Campinas, v. 37, n. 130, p. 99-134, jan. 2007.
SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Editorial Board is authorized to make certain changes in the original text to comply with bibliographical norms, orthography and grammar, so that standards in language and style may be maintained. However, the author´s style will be preserved. The concepts developed by the authors are their exclusive concern and responsibility.In case of approval, the e-mail of acceptance will contain a Letter of Copyright with authors´ name, personal data, and signature of all authors.