CONTRIBUTIONS OF HISTORICAL AND CRITICAL PEDAGOGY FOR THE ORGANIZATION OF TEACHING IN KINDERGARTENS: BASICS

Keywords: Children´s education, Historical and critical pedagogy, Teaching organization

Abstract

Contributions by Historical and Critical Pedagogy are provided for the organization of teaching in kindergartens. They are analyzed by a bibliographic study based on presupositions by Saviani (1994; 2007; 2011; 2012), Martins (2013a; 2013b) and Gasparin (2011). The origin and development of Historical and Critical Pedagogy, born in the late 1970s, are discussed, in the wake of needs of a critical theory for Brazilian education. Based on these studies, children´s education, its historicity, legal aspects, with special foregrounding on the development of 4 – 5-year old children, and the concepts of children´s periodization are investigated. Results reveal three principles for the guidance of the organization of kindergartens, namely, the importance of teaching based on scientific knowledge on child education; periodization of psychic development and implications for the organization of teaching in children´s education; the threesome subject-content-form in the organization of the planning of teaching in cxhildren´s education.

Author Biography

Paula Moya, Universidade Estadual de Maringá
Mestre em educação pela Universidade Estadual de Maringá.

References

BRENNER, E. M.; JESUS, D. M. N. Manual de pesquisa e apresentações de trabalhos acadêmicos: projeto de pesquisa, monografias e artigo. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2008

BRODOVA, E.; LEONG, D. J. Tools of the mind: the vygotskian approach to early child-hood education. Columbus: Merrill; Prentice Hall, 2007.

DUARTE, N. A individualidade para-si: contribuição a uma teoria histórico-social da formação do indivíduo. Campinas: Autores Associados, 1993.

ELKONIN, D. B. Psicologia do jogo. São Paulo: Martins Fontes, 1998.

FERREIRA, A. B. H. Novo dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1997.

GASPARIN, J. L. Uma didática para a pedagogia histórico-crítica. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GRAMSCI, A. Os intelectuais e a organização da cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1978.

LAZARETTI, L. M. Daniil Borisovich Elkonin: um estudo das ideias de um ilustre (des) conhecido no Brasil. Orientador: Mário Sérgio Vasconcelos. 2008. 252f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universidade Estadual Paulista “Julio de Mesquita Filho”, Assis, 2008.

LEONTIEV, A. N. Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In: LEONTIEV, A. N. Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem. 9. ed. São Paulo: Ícone, 2001. p. 59-142.

MARCONI, M. A.; LAKATTOS, E. M . Técnicas de Pesquisa: planejamento e execução de pesquisas, amostragens e técnicas de pesquisa, elaboração, análise e interpretação de dados. 7 ed. São Paulo: Atlas, 2010.

MARTINS, L. M. O ensino e o desenvolvimento da criança de zero a três anos. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. (org.). Ensinando aos pequenos de zero a três anos. Campinas: Alínea, 2012. p. 93-121.

MARTINS, L. M. O desenvolvimento do psiquismo e a educação escolar: contribuições à luz da psicologia histórico cultural e da pedagogia histórico-crítica. Campinas: Autores Associados, 2013a.

MARTINS, L. M. Especificidades do desenvolvimento afetivo-cognitivo de crianças de 4 a 6 anos. In: ARCE, A.; MARTINS, L. M. (org.). Quem tem medo de ensinar na educação infantil?: em defesa do ato de ensinar. 3. ed. Campinas: Alínea, 2013b. p. 67-96.

MUKHINA, V. Psicologia da Idade pré-escolar. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba: SEED, 2018.

SAVIANI, D. Escola e democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 32. ed. Campinas: Autores Associados, 1994. (Coleção Polêmicas do Nosso Tempo).

SAVIANI, D. Pedagogia: o espaço da educação na universidade. Cadernos de Pesquisa, Campinas, v. 37, n. 130, p. 99-134, jan. 2007.

SAVIANI, D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 9. ed. Campinas: Autores Associados, 2008.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. 3. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.

VYGOTSKY, L. S. Psicologia Pedagógica. Porto Alegre: Artmed, 2003.

Published
2020-12-21
Section
Artigos Originais