ORGANIZATION OF PEDAGOGICAL WORK AND THE USE OF DIDACTIC RESOURCES BY LITERACY TEACHERS IN RECIFE, BRAZIL

Keywords: Didactic resources, Literacy, Reading and writing

Abstract

Literacy teachers have to ponder on means and strategies for the Organization of Pedagogical Work (OPW) aiming at teaching writing and reading as from discussions on the properties and principles of the Alphabetic Writing System (AWS) and based on the social practices of students’ reading and writing. In other words, one has to adequate didactic resources to teaching practices that articulate with experiences of learners outside the school. Current work is a section of a larger research to analyze daily teaching practices in the school on the organization of pedagogical work and identify the didactic resources used by teachers in the classroom in the first literacy class. Based on qualitative ethnographic research, thirty investigations were undertaken in three government-run schools in Recife, Brazil, between 2016 and 2017. Results revealed that the blackboard and exercise books are the most used tools, even though other tools exist on the premise. The textbook was used in different ways even though rarely used during lessons. Games and technological resources were present in classroom routine but for short duration and corresponded to resources which most provided interest and concentration. Further, interviews with teachers showed that in classes where games and electronic games were employed, the number of students with greater knowledge in writing was greater than in classes in which the teacher did not employ these means.

Author Biographies

Maria Ramos Viégas, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
Mestranda em Educação pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Bolsista CAPES. Recife (PE), Brasil.
Andrea Tereza Brito Ferreira, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
Pós-doutorado Sênior em Educação pela Universidade de Minas Gerais (UFMG). Professora associada da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE), Recife (PE), Brasil.

References

ALBUQUERQUE, E. B.; FERREIRA, A. T. B. Programa nacional de livro didático (PNLD): mudanças nos livros de alfabetização e os usos que os professores fazem desse recurso em sala de aula. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 27, n. 113, abr./jun., 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362019000200250 Acesso em: 06 ago. 2020.

ARAÚJO, L. C. Jogos como recursos didáticos na alfabetização: o que dizem e fazem as professoras. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 36, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982020000100707&lang=pt Acesso em: 06 ago. 2020.

BASTOS, M. H. C. Do quadro-negro à lousa digital: a história de um dispositivo escolar. Cadernos de História da Educação, n. 4, jan./dez. p. 133-141. 2005. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/che/article/view/391/372 Acesso em: 11 ago. 2020.

BOGDAN, R. B. S. Fundamentos da pesquisa qualitativa em educação: uma introdução. In: BOGDAN, R. B. S. Investigação Qualitativa em Educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Porto: Editora Porto, 1994, p. 13-17.

BRASIL. Programa Nacional do Livro Didático. 2016. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=12391:pnld Acesso em: 14 ago. 2020.

BRASIL. CEEL; MEC. Jogos de Alfabetização. Recife: Editora UFPE, 2009. Disponível em: http://www.plataformadoletramento.org.br/arquivo_upload/2014-02/20140210152238-mec_ufpe_manual_de_jogos_didaticos_revisado.pdf Acesso em: 14 ago. 2020.

FEITOSA, J. G. Suportes teóricos e introdução ao modelo pedagógico. In: FEITOSA, J. G. (org.). Manual didático pedagógico. [s.l.]: ZOOM Editora Educacional, 2013. Disponível em: http://www.nwk.edu.br/intro/wp-content/uploads/2014/05/Manual-Did%C3%A1tico-Pedag%C3%B3gico-LEGO-EDUCATION.pdf Acesso em: 15 out. 2020.

FERREIRA, A. T. B. É importante discutir sobre a organização do trabalho pedagógico na formação do professor alfabetizador nos tempos do PNAIC? O que dizem os professores. In: FERREIRA, A. T. B.; ROSA, E. C. S. (org.). O fazer cotidiano na sala de aula: A organização do trabalho pedagógico no ensino da língua materna. Recife: Autêntica, 2012.

FERREIRO, E.; TEBEROSKY, A. Psicogênese da língua escrita. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995.

LIMA, D. S.; SOUSA, D. D. C. Alfabetizar brincando não é brincadeira. Revista Práticas de Linguagem, v. 7, n. 3, p. 467-478, 2017. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/praticasdelinguagem/article/view/28469 Acesso em: 05 ago. 2020.

MORAIS, A. G. O que os novos livros didáticos de alfabetização propõem para que os aprendizes se apropriem do sistema de escrita alfabética? In: BUNZEN, C. (org.). Livro didático de Português: políticas, produção e ensino. São Carlos: Pedro e João Editores, v. 1, 2015, p. 39-63.

RECIFE lança programa de robótica escolar pioneiro no Brasil. Prefeitura do Recife, 2014. Disponível em: http://www2.recife.pe.gov.br/noticias/06/02/2014/recife-lanca-programa-de-robotica-escolar-pioneiro-no-brasil-0 Acesso em: 15 ago. 2020.

SILVA, A.; MORAIS, A. G. Brincando e aprendendo: os jogos com palavras no processo de alfabetização. In: LEAL, T. F.; SILVA, A. (org.). Recursos didáticos e ensino de língua portuguesa: computadores, livros… e muito mais. Curitiba: CRV, 2011.

SOARES, M. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, n. 25, jan./fev./mar./abr. 2004. p. 5-17. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/n25/n25a01.pdf Acesso em: 15 ago. 2020.

SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

Published
2020-12-21
Section
Artigos Originais