CONTRIBUTIONS OF NGOS FOR EXPERIENCES IN AUTONOMY IN SOCIALLY VULNERABLE CHILDREN AND ADOLESCENTS
DOI:
https://doi.org/10.17765/1518-1243.2020v22n2p225-235Keywords:
Autonomy, Non-school education, Educational experiences, Socially vulnerableAbstract
Educational experiences of NGOs dedicated to socially vulnerable children and adolescents enrolled in tutoring and learning support classes, verified possible contributions of these experiences for the autonomy of children and adolescents. Methodology comprised the study of multiple cases (YIN, 2005) by interpretative analysis (TRIVIÑOS, 1987). Data were retrieved from chats with adolescents in field research for a 2018 dissertation and interviews with children and adolescents in NGOs, triggering an on-going thesis since 2019. Theoretical reference was foregrounded on John Dewey (1971) and Paulo Freire (1987; 1996) on “learning through experience”; Zucchetti & Moura (2016; 2019) on non-school education; and Paulo Freire (1983; 1987), with idea of being greater, liberating activities and autonomy. Non-school experiences in education may contribute towards the autonomy of agents when there are possibilities of critical analysis of the context and challenges to take alternatives for the solution of problems through the involvement in the activities of NGOs and within the area. Intentionality of practices should be taken into account. They should contribute towards emancipation and autonomy of agents, making them aware of their choice in searching for alternatives and opportunities of change.References
BRANDÃO, C. R. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2007.
DIAS, C.; PEREIRA, E. Hip Hop na ONG: os sentidos produzidos por crianças e adolescentes em oficinas de danças. Revista Horizonte Científico, v. 10, n. 1, ago. 2016, p. 1-18. Disponível em: http://www.seer.ufu.br/index.php/horizontecientifico/article/view/33183. Acesso em: 10 jun. 2019.
FLYVBJERG, B. Case study. In: DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (ed.). The Sage handbook of qualitative research. 4th edition. London: Sage, 2005. p. 301-317.
FREIRE, P. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1983.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.
FREIRE, P. Pedagogia da Autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Educação e atualidade brasileira. 3. ed. São Paulo: Cortez; Instituto Paulo Freire, 2003.
HADDAD, S. “Homenagem”. Revista Brasileira de Educação, v. 14, n. 41, p. 370. maio/agosto. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/rbedu/v14n41/v14n41a14.pdf Acesso em: 18 nov. 2019.
MACHADO, R. C. Autonomia. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
MAGALHÃES, S. Moro lá no Cordú: conhecendo a comunidade a partir do olhar das crianças. Revista Latinoamericana de Estudios en Cultura y Sociedad, v. 4, n. 3, set./dez 2018, p. 1-16. Disponível em: http://periodicos.claec.org/index.php/relacult/article/view/990. Acesso em: 15 abr. 2019.
MORETI, C. Infâncias. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
MOURA, E. P. G.; ZUCCHETTI, D. T. A dimensão Educativa da Educação Não Escolar: tem sentido este debate? Educação (Porto Alegre), v. 42, n. 1, p. 150-158, jan.-abr. 2019. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/27950/17874. Acesso em: 04 nov. 2019.
MOURA, E.; ZUCCHETTI, D. T. Educação não escolar, universidades e educação popular: horizonte de novos desafios. Educação Unisinos, v. 13, p. 125-134, 2009. Disponível em: http://revistas.unisinos.br/index.php/educacao/article/view/4938. Acesso em: 26 out. 2019.
OSOWSKI, C. Sujeito/Objeto. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
PEREIREA, E. et al. Semelhanças e dissonâncias em espaços de ensinar e aprender. Psicologia Argumento, v. 32, n. 78, jul./set. 2014, p. 39-49.
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. AÇÃO ENCONTRO. ABEFI. Novo Hamburgo, 2019.
SEVERO, J. L. R. L. Educação não escolar como campo de práticas pedagógicas. Rev. Bras. Estud. Pedagog., Brasília, v. 96, n. 244, p. 561-576, Dec. 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2176-66812015000300561&lng=pt&tlng=pt Acesso em: 27 out. 2019.
SCOCUGLIA, A. C. A história das ideias de Paulo Freire e a atual crise de paradigmas. João Pessoa: Universitária, 1999.
SILVA, P. M. O impacto das práticas de educação não-escolar na vida de crianças e adolescentes em situação de vulnerabilidade social: estudo de caso de uma associação. 2018. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade de Caxias do Sul. Caxias do Sul (RS). Disponível em: https://repositorio.ucs.br/xmlui/handle/11338/4161. Acesso em: 16 nov. 2019.
TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. São Paulo: Atlas, 1987.
YIN, R. Estudo de caso: planejamento e métodos. Porto Alegre: Bookman, 2005.
ZITKOSKI, J. Ser mais. In: STRECK, D.; REDIN, E.; ZITKOSKI, J. (org.). Dicionário Paulo Freire. Belo Horizonte: Autêntica, 2018.
ZUCCHETTI, D. T.; MOURA, E. Educação não escolar: gênese de um novo modo de educar. In: XI Seminário Internacional da Rede ESTRADO, 2016, México. Anais [...]. México: UPN, 2016. v. 1. p. 1-15. Disponível em: http://redeestrado.org/xi_seminario/pdfs/eixo9/143.pdf Acesso em: 28 out. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Editorial Board is authorized to make certain changes in the original text to comply with bibliographical norms, orthography and grammar, so that standards in language and style may be maintained. However, the author´s style will be preserved. The concepts developed by the authors are their exclusive concern and responsibility.In case of approval, the e-mail of acceptance will contain a Letter of Copyright with authors´ name, personal data, and signature of all authors.