TEACHERS AND SOCIAL SKILLS: REFLECTIONS FROM THE POINT OF VIEW OF SCHOOL INTERACTION QUALITY PROGRAM
DOI:
https://doi.org/10.17765/1518-1243.2020v22n2p215-223Keywords:
Intervention, Social capacity, Teacher-student relationshipAbstract
The teacher´s job comprises curricular practice and discussions on how to do it. Current paper describes and analyzes the effects of the School Interaction Quality Program (PQIE) on teachers´ social skills. Seven teachers of the first years in Basic Education (3rd, 4th and 5th years) participated. Study focused on five stages: propaganda and enrolment, selection of participants, collection of data of the pre-test; intervention and collection of data of the post-test. Social Skills Inventory (SSI) answered by teachers was employed for data collection. Comparison data between pre- and post-test identified increase in general and factorial scores of social skills after intervention, with special reference to coping with and self-affirmation against risks. Corroborated by other studies, data reveal the influence and importance of social skills within the teacher-student complex. Further studies with a larger sample and possible comparison with other groups (experimental and control) are required to identify other variables of social skills in the teacher-student relationship.References
BATISTA, A. P.; WEBER, L. N. D. J. Professores e estilos de liderança: manual para identificá-los e modelo teórico para compreendê-los. Curitiba: Juruá, 2015.
CARNEIRO, R.; GABRIEL, M.; DE ASSIS, M.; GOMES, A.; PEREIRA, J. S.; VIVEIROS, J.; MENDES, J.; REIS, T.; NASCIMENTO, V. Habilidades Sociais de Professores do Ensino Fundamental de Duas Escolas Públicas: Um Estudo Exploratório. Revista Sociais e Humanas. Uberaba, v. 15, n. 32, p. 56-67, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/sociaisehumanas/article/view/15083 Acesso em: 25 ago. 2020.
DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Inventário de habilidades sociais: manual de aplicação, apuração e interpretação. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.
DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis: Vozes, 2001.
DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Um sistema de categorias de habilidades sociais educativas. Paidéia (Ribeirão Preto), Ribeirão Preto, v. 18, n. 41, p. 517-530, dez. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-863X2008000300008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 26 ago. 2020. https://doi.org/10.1590/S0103-863X2008000300008.
GUTSTEIN-NAZAR, T. C.; WEBER, L. N. D. Programa de qualidade na interação escolar para professores: anos iniciais. Curitiba: Juruá, 2020.
GUTSTEIN-NAZAR, T. C.; SILVA, G. B.; RIGO, B.; GIRALDI, J.; SILVA, H. S. Relações que protegem: efeitos do programa de qualidade de interação escolar. Diaphora, v. 9, n. 1, p. 70-76, jul. 2020. Disponível em: http://www.sprgs.org.br/diaphora/ojs/index.php/diaphora/article/view/180. Acesso em: 20 set. 2020. Doi: http://dx.doi.org/10.29327/217869.9.2-11
REIS, V. T. C.; PRATA, M. A. R.; SOARES, A. B. Habilidades sociais e afetividade no contexto escolar: Perspectivas envolvendo professores e ensino-aprendizagem. Psicologia Argumento, v. 30, n. 69, nov. 2017. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/psicologiaargumento/article/view/23290. Acesso em: 25 ago. 2020.
ROSIN-PINOLA, A. R. Programa de Habilidades Sociais Educativas: Impacto sobre o repertório de professores e de alunos com necessidades educacionais especiais.2009. 200f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto/USP, Ribeirão Preto, 2009.
ROSIN-PINOLA, A. R.; DEL PRETTE, Z. A. P. Inclusão escolar, formação de professores e a assessoria baseada em habilidades sociais educativas. Rev. bras. educ. espec., v. 20, n. 3, p. 341-356, Set. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-65382014000300003&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 04 dez. 2019.
SOARES, A. B.; MELLO, T. V. S. Habilidades sociais entre professores e não professores. Rev. bras. ter. cogn., Rio de Janeiro, v. 5, n. 2, p. 15-27, nov. 2009. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872009000200004&lng=pt&nrm=iso . Acesso em: 20 ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The Editorial Board is authorized to make certain changes in the original text to comply with bibliographical norms, orthography and grammar, so that standards in language and style may be maintained. However, the author´s style will be preserved. The concepts developed by the authors are their exclusive concern and responsibility.In case of approval, the e-mail of acceptance will contain a Letter of Copyright with authors´ name, personal data, and signature of all authors.