Use of permanent preservation areas as a pedagogical tool for environmental education actions

  • Ezequiel Sóstenes Bezerra Farias Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Daniel Duarte Pereira Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Márden de Souza Chaves Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Gilmar Silva Oliveira Escola Cidadã Integral Técnica Estadual Pedro Bezerra Filho
Keywords: Pedagogy of presence, Riparian forest, Semiarid, Youth

Abstract

Projects for the recovery of degraded areas must be linked to the didactic methodologies of Environmental Education through formal and non-formal practices. This work consists of a study carried out with thirty students from the State School of Elementary and Secondary Education Pedro Bezerra Filho in the municipality of Camalaú (PB), between the months of February 2017 to February 2018, in an experimental unit at Sítio Viegas. The sample occurred with students from the first three grades of high school randomly split into three classes. The methodology consisted of three evaluations, addressing the following areas: Experience and Coexistence in the Brazilian Semiarid, Management and Conservation of the Caatinga and Recovery of Riparian Forest through Agroforestry Systems. The evaluations were done separately with three different classes, the first one being composed of students who accessed the theoretical and practical classes; the second class with students that accessed only theoretical classes; and the third class with students who did not access any of the offered classes by the project, the latter being the witness. It is possible to observe the efficiency of non-formal spaces in the cognitive gain of students, enabling practices that can serve as a didactic instrument in the moments of knowledge construction process. It was found that field classes responded positively as a technical/pedagogical support in teaching activities and It developed skills in environmental perception, communication, spatial reading, content mastery, group leadership, team planning, technical observation and scientific experimentation.

Author Biographies

Ezequiel Sóstenes Bezerra Farias, Universidade Federal da Paraíba - UFPB
Mestre em Ciência Agrárias (Agroecologia). Doutorando em Engenharia e Gestão de Recursos Naturais (UFCG). Professor efetivo educação básica geografia da Escola Cidadã Integral Técnica Estadual Pedro Bezerra Filho. Campina Grande (PB), Brasil.
Daniel Duarte Pereira, Universidade Federal da Paraíba - UFPB
Doutor em Recursos Naturais pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Vice-Coordenador do Curso de Agronomia Universidade Federal da Paraíba (UFPB/CCA). Brasil.
Márden de Souza Chaves, Universidade Federal da Paraíba - UFPB
Universidade Federal da Paraíba (UFPB), Brasil.
Gilmar Silva Oliveira, Escola Cidadã Integral Técnica Estadual Pedro Bezerra Filho
Mestre em Ciências Agrárias pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB), Campus I. Professor do Curso Técnico de Agroecologia na Escola Cidadã Integral Técnica Pedro Bezerra Filho, Camalaú (PB), Brasil.

References

BOTELHO, S. A.; DAVIDE, A. C. Métodos silviculturais para recuperação de nascentes e recomposição de matas ciliares. In: SIMPÓSIO NACIONAL SOBRE RECUPERAÇÃO DE ÁREAS DEGRADADAS: água e biodiversidade - Palestras, 5. Anais [...]. Belo Horizonte: SOBRADE, 2002. p. 123-145.

BRANCO, S. Meio Ambiente: educação ambiental na Educação Infantil e no Ensino Fundamental - Oficinas aprender fazendo. São Paulo: Cortez, 2007.

BRANDÃO, C. Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Abril Cultural; Brasiliense, 1985.

CARNEIRO, M. J. O ideal urbano: campo e cidade no imaginário de jovens rurais. In: TEIXEIRA DA SILVA, F. C. et al. (org.). Mundo rural e política. Rio de Janeiro: Campus, 1999.

CORDEIRO, T. Diagnóstico da educação ambiental nas escolas públicas de educação básica no município de Carauapebas (PA). Revista Brasileira de Educação Ambiental, v. 15, n. 7, p. 173-185, 2020.

DIAS, G. F. Educação Ambiental: Princípios e Práticas. 9ª ed. São Paulo: Gaia, 2004.

FÃO, J. M.; ZALUSKI, F. C.; ZANARD, F.; KOHLER, R. A importância da educação ambiental nas escolas: um estudo nas escolas municipais de ensino fundamental de Frederico Westphalen/RS. Revista Livre de Sustentabilidade e empreendedorismo, v. 5, n. 1, p. 108-123, 2020. Disponível em: http://www.relise.eco.br/index.php/relise/article/view/294.

FERNANDES, D. N. A importância da Educação Ambiental na Construção da Cidadania. Revista OKARA: Geografia em debate, v. 4, n. 1-2, p. 77-84, 2010.

GASS, S. L. B.; VERDUM, R.; CORBONNOIS, J.; LAURENT, F. Áreas de preservação permanente (APPs) no Brasil e na França: um comparativo. Revista Franco-Brasileira de Geografia, p. 27, 2016. DOI: http://doi.org/10.4000/confins.13245.

GUIMARÃES, L. R. Atividades para Aulas de Ciências. São Paulo: Nova Espiral, 2009.

KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. São Paulo: Ed. da Universidade de São Paulo, 2005, 197p.

LUCATTO, L. G.; TALAMONI, J. L. B. A construção coletiva interdisciplinar em educação ambiental no ensino médio: a microbacia hidrográfica do Ribeirão dos Peixes como tema gerador. Ciência & Educação (Bauru), v. 13, n. 3, p. 389-398, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?pid=S1516-3132007000300008&script=sci_arttext&tlng=pt

LUCENA, R. L.; PACHECO, C. O Cariri paraibano: aspectos geomorfológicos, climáticos e de vegetação. In: 12º ENCUENTRO DE GEOGRAFOS DE AMERICA LATINA - EGAL, 12., Montevideu, 2009. Anais [...]. Montevideu, 2009.

LUTHER, A.; GERHARDT, T. E. Educação obrigatória, êxodo rural e fechamento das escolas do campo no Brasil. Revista Saberes da Amazônia, v. 3, n. 7, p. 281-310, 2018. DOI: https://doi.org/10.31517/rsa.v3i07.292.

MAIA, D. S. O campo na cidade: necessidade e desejo (Um estudo sobre subespaços rurais em João Pessoa-PB). 1994. 208f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 15 de dezembro de 1994. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/111483

MESQUITA, A. N. S.; SILVA, A. F. O.; SANTOS, A.; SIQUEIRA, W. N. A relação entre ambiente e sociedade: a importância das práticas de Educação Ambiental no Parque Estadual Horto Dois Irmãos (Recife - Brasil). Revista Brasileira de Meio Ambiente, v. 8, n. 2, p. 11-29, 2020. Disponível em: https://www.revistabrasileirademeioambiente.com/index.php/RVBMA/article/view/338.

MOREIRA, E. R. F. Mesorregiões e microrregiões da Paraíba: delimitação e caracterização. João Pessoa: Gasplan, 1989.

OLIVEIRA-FILHO, A. T. Estudos ecológicos da vegetação como subsídios para programas de revegetação com espécies nativas: uma proposta metodológica. Cerne, v. 1, n. 1, p. 64-72. 1994.

PADUA, S. M.; TABANEZ, M. F. Uma abordagem participativa para a conservação de áreas naturais: educação ambiental na Mata Atlântica. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE UNIDADES DE CONSERVAÇÃO, Curitiba, 1997. Anais [...]. Curitiba: IAP; UNILIVRE, 1997. v. 2, p. 371-379.

QUEIROZ, J. G.; ALVES, L. S. F.; SILVA, J. B. Processos de degradação socioambiental: os impactos das atividades produtivas desenvolvidas no perímetro irrigado de São Gonçalo - Paraíba/Brasil. Novos Cadernos NAEA, v. 23, n. 3, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.5801/ncn.v23i3.7737.

SILVA, V. F.; PEREIRA, J. S.; COSME, A. M. F.; PESSOA, D. S.; MARTINS, W. A.; LIMA, V. L. A.; DANTAS-NETO, J. Análise da degradação da vegetação nativa em áreas de preservação permanente na Paraíba. Revista Brasileira de Geografia Física, v. 13, n. 01, p. 121-130, 2020. DOI: http://doi.org/10.26848/rbgf.v13.1.p121-130.

SORRENTINO, M. et al. Educação ambiental como política pública. Revista Educação e Pesquisa, v. 31, n. 2, p. 285-299, 2005.

VILLARDI, R. Mulheres no Brasil: perspectivas de educação para a igualdade. Revista LexCult, v. 2, n. 2, p. 53-68, 2018. DOI: https://doi.org/10.30749/2594-8261.v2n2p53-68.

Published
2023-06-30
Section
Environment