The perception of individual microentrepreneurs on Artificial Intelligence in entrepreneurship

Authors

DOI:

https://doi.org/10.17765/2176-9176.2025v30e13604

Keywords:

Artificial Intelligence, Entrepreneurship, Free word evocation, Social representations, Technological innovation

Abstract

Artificial Intelligence (AI) has played an increasing role in entrepreneurship, significantly impacting Individual Microentrepreneurs (MEIs). This study investigates MEIs’ social representations of AI, considering the challenges and opportunities in adopting this technology. Based on Social Representations Theory (SRT), the study employs a mixed-methods approach, integrating quantitative and qualitative techniques. The research was conducted with 31 MEIs from the Community of Municipalities of the Campo Mourão Region (COMCAM), applying Free Word Association and prototypical analysis to identify central and peripheral elements of AI representations. The results indicate that MEIs primarily perceive AI as synonymous with technology, innovation, and support, associating it with business modernization and competitiveness. However, challenges such as costs, insufficient training, and limited infrastructure hinder its adoption. Peripheral elements, such as concern and complexity, reveal resistance and uncertainties about its use. The study highlights the need for training policies and improved access to AI, enabling MEIs to harness its potential effectively. Expanding this research to other contexts is suggested to deepen the understanding of the factors influencing AI adoption in individual entrepreneurship.

Author Biographies

Edson Ribeiro de Britto de Almeida Junior, Unicesumar

Professor do Colegiado de Matemática da UniCesumar e Especialista Pedagógico no Poliedro Educação - Doutor em Educação para a Ciência e a Matemática.

Rosinaldo Nunes Cardoso, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Diretor de Pesquisa do IPPLAN - Instituto de Pesquisa e Planejamento de Campo Mourão – Mestre em
Administração.

References

ALMEIDA JUNIOR, E. R. B. Representações Sociais de Astronomia: Um estudo na formação inicial em Pedagogia. 2024. 137 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência e a Matemática) – Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2024.

ALVES-MAZZOTTI, A. J. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Em aberto, v. 14, n. 61, 2008.

A. M. Nascimento, V. V. de Melo, A. C. Muller Queiroz, T. Brashear-Alejandro, F. de S. Meirelles. Inteligência artificial aplicada a pequenas empresas: o uso da engenharia automática de recursos e do aprendizado de máquina para um planejamento mais preciso. Rev. Cont Org (2020), v. 14: e171481.

BACHELARD, G. A formação do espírito científico: contribuição para uma psicanálise do conhecimento. Rio de Janeiro: Contra ponto, 1996.

CORTES JUNIOR, L. P., CORIO, P.; FERNANDEZ, C. As representações sociais de química ambiental dos alunos iniciantes na graduação em Química. Química Nova na Escola, v. 31, n. 1, p. 46-54, 2009.

COZMAN, Fabio G.; PLONSKI, Ary; NERI, Hugo. Inteligência Artificial: Avanços e Tendências. São Paulo: Instituto de Estudos Avançados, 2021.

CRESWELL, J. W.; CLARK, V. L. P. Designing and conducting mixed methods research. Thousand Oaks, CA: SAGE Publications, 2011.

DEWHURST, M.,; WILLMOTT, P.. Manager and machine: The new leadership equation. McKinsey Quarterly, 4, 1–8, 2014.

FERNANDES, Erika Ribeiro; GRAGLIA, Marcelo Augusto Vieira. RISUS – Journal on Innovation and Sustainability, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 133-142, 2024.

GASPI, S.; DUARTE, R. M; MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. O olhar docente acerca das Metodologias Ativas de aprendizagem: uma análise a partir da Teoria das Representações Sociais. Vitruvian Cogitationes, v. 1, p. 135-149, 2020.

GONDIM, M. D.; ROSA, M. P.; PIMENTA, M. M. Crise versus Empreendedorismo: Microempreendedor Individual (MEI) como Alternativa para o Desemprego na Região Petrolífera da Bacia de Campos e Regiões Circunvizinhas . Pensar Contábil, v. 19, n. 70, p. 34-43, 2017.

HAUGELAND, J. Artificial Intelligence: The Very Idea. Massachusetts: The MIT Press, 1985.

LEITE, J. C. L; CARMO, T. Metodologia Mista. In: MAGALHÃES JUNIOR, C. A. O.; BATISTA, M. C. (org.). Metodologia da pesquisa em Educação e ensino de Ciências. 2. Ed. Ponta Grossa: Atena, 2023.

MAGALHÃES JÚNIOR, C. A. O. (org.). Representações Sociais, formação de professores e Educação. Rio de Janeiro: Bonecker, 2018.

MOSCOVICI, S. Representações sociais: Investigações em Psicologia Social. Tradução: Pedrinho A. Guareschi. 11ºed. Petrópolis, RJ. Vozes. 2015.

MÜLLER, V. C.,; BOSTROM, N. Future progress in artificial intelligence: A survey of expert opinion. In Fundamental issues of artificial intelligence. Springer, 2016.

NAIFF, D. G. M.; NAIFF, L. A. M.; SOUZA, M. A. As Representações Sociais de estudantes universitários a respeito das cotas para negros e pardos nas universidades públicas brasileiras. Estudos e Pesquisas em Psicologia, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 216-229, 2009.

OLIVEIRA, D. C., et al. Análise das evocações livres: uma técnica de análise estrutural das representações sociais. In: MOREIRA A. S. P., CAMARGO, B. V., JESUÍNO, J. C., NÓBREGA S. M. (Orgs.). Perspectivas teórico-metodológicas em representações sociais. João Pessoa: Editora UFPR, 2005, p. 573-603.

POOLE, D.; MACKWORTH, A. K.; GOEBEL, R. Computational Intelligence: A Logical Approach. Oxford: Oxford University, 1998.

RUSSEL, Stuart; NORVIG, Peter. Inteligência Artificial. 2. Ed. Rio de Janeiro: Campos, 2004.

SÁ, C. P. Núcleo das Representações Sociais. 2ª ed. revista. Petrópols, RJ. Vozes. 1996.

SOUZA S.R. O uso da Inteligência Artificial nas estratégias de marketing para pequenos negócios. Revista E&S. 2023; 4: e20230052.

TEDDLIE, C.; TASHAKKORI, A. Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Sage publications, 2009.

Published

2025-11-13

How to Cite

Almeida Junior, E. R. de B. de, & Cardoso, R. N. (2025). The perception of individual microentrepreneurs on Artificial Intelligence in entrepreneurship. Revista Cesumar – Ciências Humanas E Sociais Aplicadas, 30, 96–105. https://doi.org/10.17765/2176-9176.2025v30e13604

Issue

Section

Espaço Institucional de Pesquisa