Economic and sustainable advantages of railway logistics in Brazil

Keywords: Costs, Gas emission, Railways, Transport

Abstract

Since the Industrial Revolution railways have been highlighted in long distant transport of passengers and cargo, beside being faster than animals used in transport at that period. Railways underwent several innovations, whilst questions were raised with regard to their use, advantages and disadvantages, giving the impressions that they are advantageous only with regard to costs. Considered to be the slowest when compared to other modes, railways may be underscored for their low maintenance costs during their 5 – 10-year usefulness. In the case of fuel, the railway is competitive and sustainable with regard to different types (diesel or electricity) and to the amount of carbon emission. Brazilian railways are limited to certain regions and actually create a logistic problem to this specific mode, with impacts on its long-term high costs, low investment rate in maintenance and expansion. Current paper aims at highlighting the economic importance and benefits of the railway for Brazilian logistics which go beyond the low costs involved. Methodology comprised qualitative mode and review of the literature by research. Results showed growth in the central-southern regions of Brazil and a reduction in gas emission.

Author Biographies

Lucas de Almeida Barboza, Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP)
Graduando em Ciências Econômicas pela Universidade Estadual do Norte do Paraná (UENP), Cornélio Procópio (PR), Brasil.
Lorena Regina de Oliveira, Universidade Estadual do Oeste do Paraná (Unioest)
Doutoranda em Desenvolvimento Regional e Agronegócios pela Universidade do Oeste do Paraná (Unioeste), Toledo (PR), Brasil.

References

ACIDENTES ferroviários ocorridos no subsistema Ferroviário federal no ano de 2013. Agencia nacional de transportes terrestres, 12 de maio de 2014, Disponível em: http://www.antt.gov.br/backend/galeria/arquivos/versao_final_relatorio_01201gerofsu fer_1.pdf . Acesso em: 18 jan. 2020.

AGENCIA NACIONAL DE TRANSPORTES FERROVIARIAS. MAPA FERROVIÁRIO. Disponível em: https://www.antf.org.br/mapa-ferroviario/. Acesso em: 15 jan. 2020.

AGENCIA NACIONAL DE TRANSPORTES TERRESTRES. Relatório 01/2014/GEROF/SUFER/ANTT. Disponível em: https://portal.antt.gov.br/documents/359178/0/Relat%C3%B3rio+de+Acidentes+-+2006+a+2013.pdf/974c5569-a00d-2ab5-42b4 9dca2a3b4734?t=1592334659163. Acesso em: 17 jan. 2020.

CAIXETA FILHO, José Vicente; MARTINS, Ricardo S. (org.). Gestão logística do transporte de cargas. São Paulo: Atlas, 2001.

FALCÃO, Viviane. A importância do transporte ferroviário de carga para a economia brasileira e suas reais perspectivas de crescimento. Revista de Engenharia Civil. n. 45, p. 51-63. 2013.

FERREIRA, Andressa. Ferrovia e o impacto ambiental. Blog Nos trilhos do conhecimento. Santo Dumont, MG, 21 jun. 2016. Disponível em: https://nostrilhosdoconhecimento.wordpress.com/2016/06/21/ferrovia-e-impacto- ambiental/. Acesso em: 11 jan. 2020.

FREITAS, Eduardo de. "Transporte ferroviário", Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/geografia/transporte-ferroviario-1.html. Acesso em: 9 jan. 2020.

GALVAO, Olimpo J. de Arroxelas. Desenvolvimento dos transportes e integração regional no Brasil – uma integração histórica. In. Planejamento e Politicas Publicas, n. 13, p. 184-211, jun. 1996.

MALHA ferroviária brasileira parte 2. Blog Logística, 23 mar. 2016. Disponível em: https://www.bloglogistica.com.br/mercado/infografico-a-malha- ferroviaria-brasileira-parte-2/ Acesso em: 10 jan. 2020.

MOTTA, Rosangela. Impactos do transporte ferroviário. Escola Politécnica da Universidade de São Paulo, São Paulo/SP, mar. 2014, Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/624037/mod_resource/content/4/Apresenta%C3%A7%C3%A3o_Aula%20gradua%C3%A7%C3%A3o%20Poli_Ambiental_impactos%20ferroviarios_21.03.2014.pdf . Acesso em: 5 jan. 2020.

NETO, C. A. da S. C. Gargalos e marco regulatório dos transportes. IPEA, 03 jan. 2011, Disponível em: http://desafios2.ipea.gov.br/sites/000/17/edicoes/55/pdfs/rd55art01.pdf. Acesso em: 23 jan. 2020.

RIBEIRO, Carlos Henrique Ribeiro de. Emissões relativas de poluentes do transporte urbano. IPEA, 05 jun. 2011. Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/bitstream/11058/5574/1/BRU_n05_emiss%C3%B5es.pdf. Acesso em: 02 jan. 2020.

Published
2022-06-30
Section
Artigos Originais