In the beginning, there was work … work as an educational principle

Keywords: Education, Work, Polytechnicity

Abstract

Current survey takes into account the school within a context of its relationship with society, economy and politics, and aims at discussing work as an educational principle. A qualitative approach was prepared, produced through a bibliographical research based on Gramsci (2010), Monasta (2010), Manacorda (2007), Frigotto (2005), Saviani (2007) and others, coupled to an analysis of scientific publications in journals and books on the theme. The idea of education includes work, within its multiple dimensions, as an educational principle and a central theme in society, a sure basis in school curricula. Polytechnical and all-sided formation is an end to be reached in professional education and technique is a tool and not a substance. Valorizing the right to go beyond duality among formations, this unitary project is based on work in its ontological and historical meanings. Empirical studies should be undertaken that dialogue with theories on work as an educational principle, especially in technical and professional formation courses.

Author Biographies

Orlando Bif, Instituto Federal de Santa Catarina (IFSC), Santa Catarina, Brasil
Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional pelo Instituto Federal de Santa Catarina, (IFSC), Santa Catarina (SC), Brasil.
Roberta Pasqualli, Instituto Federal Santa Catarina (IFSC), Santa Catarina, Brasil
Pós-Doutora em Educação pela Universidade Federal Rio Grande do Sul (UFRGS). Professora permanente e coordenadora do Programa de Pós-Graduação/Mestrado Profissional em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT), Instituto Federal Santa Catarina (IFSC), Santa Catarina (SC), Brasil.

References

ALVES, D. J. Notas para o estudo do trabalho industrial urbano: o princípio educativo da “Escola Para Todos” a partir da modernidade. Revista Trabalho Necessário, 18(35), 38-60, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.22409/tn.v18i35.40491. Acesso em: 08 abr. 2022.

BOCCATO, V. R. C. Metodologia da pesquisa bibliográfica na área odontológica e o artigo científico como forma de comunicação. Revista Odontologia da Universidade Cidade de São Paulo, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 265-274, 2006. Disponível em: http://arquivos.cruzeirodosuleducacional.edu.br/principal/old/revista_odontologia/pdf/setembro_dezembro_2006/metodologia_pesquisa_bibliografica.pdf. Acesso em: 21 jan. 2022.

BRASIL, Decreto nº 5.154/2004. Regulamenta o § 2º do art. 36 e os arts. 39 a 41 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e dá outras providências, 2004. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/decreto/d5154.htm. Acesso em: 22 maio. 2022.

CIAVATTA, M. A formação integrada a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Revista Trabalho Necessário, v. 3, n. 3, 2005. Disponível em: https://doi.org/10.22409/tn.3i3.p6122. Acesso em: 11 abr. 2022.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

GRAMSCI, A. Cadernos do cárcere: os intelectuais, o princípio educativo e jornalismo. 5. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010. v. 2.

FRIGOTTO, G. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. N. (orgs) Ensino médio integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2005.

MANACORDA, M. A. Marx e a pedagogia moderna. Campinas, SP: Alínea, 2007.

MARTINS, M. F. Gramsci, educação e escola unitária. Educação e Pesquisa [online]. 2021, v. 47. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202147226099. Acesso em: 08 abr. 2022

MARX, K.; ENGELS, F. La ideologia Alemana. Montevideo: Pueblos Unidos; Barcelona: Grijalbo, 1974.

MINAYO, M. C. de S. Pesquisa social: teoria método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

MONASTA, A. Antonio Gramsci. Tradução: Paolo Nosella. Recife: Fundação Joaquim Nabuco, Massangana, 2010.

RAMOS, M. N. O projeto unitário de Ensino Médio sob os princípios do trabalho, da ciência e da cultura. In: FRIGOTTO, G.; CIAVATTA, M.; RAMOS, M. N. (orgs). Ensino médio Integrado: concepções e contradições. São Paulo: Cortez, 2010.

RAMOS, Marise N. Concepção do ensino médio integrado à educação profissional. In: O ensino médio integrado à educação profissional: concepções e construções a partir da implantação na Rede Pública Estadual do Paraná. Curitiba, SEED/PR, 2008.

RAMOS, M. N. Ensino médio Integrado: lutas históricas e resistências em tempos de regressão. In: ARAÚJO, A. C.; NASCIMENTO, C. N. (org.). Ensino médio integrado no Brasil: fundamentos, práticas e desafios. Brasília: IFB, 2017.

SAVIANI, D. O choque teórico da Politécnia. Trab. educ. saúde, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 131-152, mar. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1981-77462003000100010&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 20 jan. 2022.

SAVIANI, D. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação. v. 12, n. 34, p. 152-180, jan./abr. 2007. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v12n34/a12v1234.pdf. Acesso em: 19 fev. 2021.

SILVA, V. G. da; PASQUALLI, R. A atualidade da pedagogia socialista soviética: um ensaio teórico. Research, Society and Development, [s. l.], v. 9, n. 7, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4388. Acesso em: 20 jan. 2022.

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 22. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

Published
2022-06-30
Section
Artigos de Revisão