Teachers’ Classroom Training in the Pedagogy Course and in Teachers’ Formation: Overcoming the Theory and Practice Dichotomy

  • Denise Rosana da Silva Moraes Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
  • Tamara Cardoso André Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE
  • Teresa Kazuko Teruya Universidade Estadual de Maringá – UEM
Keywords: Trainee Period, Teachers’ Training, Theory and Practice in Teaching.

Abstract

The experience of teachers’ trainee in the classroom and its execution in the Pedagogy Course in Foz do Iguacu PR Brazil are provided. The essay first demonstrates how historically theory and practice were dichotomized in teaching and how the overcoming of such dichotomy may occur during teachers’ trainee period in the classroom. The author’s experience in the supervision and coordination of teacher trainees is provided with special reference to an attempt in bringing together theory and practice through the Historical and Dialectical Materialism theory. Freire, Pimenta, Vieira Pinto, Kosik and others foreground current analysis on the formation of school practices, based on historical and critical pedagogy that relies on the dialectic theory.

Author Biographies

Denise Rosana da Silva Moraes, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE
Doutoranda em Educação pela Universidade Estadual de Maringá – UEM; Membro do grupo de pesquisa: Psicopedagogia – Aprendizagem e Cultura da Universidade Estadual de Maringá – GEPAC / UEM; Docente do Centro de Educação e Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE. E-mail: denisepedagoga@gmail.com
Tamara Cardoso André, Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE
Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná – UFPR; Docente do Centro de Educação e Letras da Universidade Estadual do Oeste do Paraná – UNIOESTE. E-mail: tamarazaz@bol.com.br
Teresa Kazuko Teruya, Universidade Estadual de Maringá – UEM
Docente no Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação – PPE (Mestrado e Doutorado) da Universidade Estadual de Maringá – UEM; Líder do grupo de pesquisa: Psicopedagogia – Aprendizagem e Cultura da Universidade Estadual de Maringá – GEPAC / UEM. E-mail: tkteruya@gmail.com
Published
2011-03-24
Section
Artigos Originais