Autistas brief essay on intervention methods for autism children

Keywords: Autism, Behavioral Analysis, Multiprofessional Team, Intervention

Abstract

The possibilities of intervention in the treatment of autistic people are countless and in a multidisciplinary way, and each diagnosis reveals a unique process of follow-up and therapy; each being is unique and reveals a different need. Experts stress the need to start treatments and therapies as early as possible. The intervention must be based on a cross-functional analysis of relevant behavior and elimination of socially undesirable ones. With the present study, the result makes it clear that all interventions can be important and crucial for the development, adaptation and socialization of the autistic person in a given community. But, in order to proceed with quality, the intervention methods must be studied and practiced by education professionals. Only with a welcoming school, with adequate infrastructure and qualified professionals, it is possible to offer an altruistic, equitable and fair education, as Brazilian public education should be, in order to welcome and include students with the disorder.

Author Biographies

Roberto Remígio Florêncio, IF Sertão Pernambucano
Doutorando em Educação - UFBA; Mestre em Educação e Cultura - UNEB; Licenciado em Letras (UPE), em Pedagogia (UNEB) e Graduando em Geografia (UNICESUMAR), Brasil.
Alexsandra de Lima Cavalcanti, Faculdade de Formação de Professores de Garanhuns - FFPG
Doutorado em Educação pela Universidad La Integracion De Las Américas. Faculdade de Formação de Professores de Garanhuns (FFPG), Brasil.

References

BECKER, M. M.; RIESGO, R. S. Aspectos neurobiológicos dos transtornos do espectro autista. In: ROTTA, N. T.; OHLWEILER, L.; RIESGO, R. S. (org.). Transtornos da aprendizagem: abordagem neurobiológica e multidisciplinar. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2016. p. 357-367.

BOSA, A. C. Autismo: Intervenções Psicoeducacionais. Revista Brasileira de Psiquiatria, v. 28, Supl I, S47-53, 2006.

FLORÊNCIO, R. R. et al. O papel do professor no desenvolvimento da aprendizagem dos alunos com autismo na educação infantil. Revista Opara – Ciências Contemporâneas Aplicadas, FACAPE, Petrolina, v. 10, n. 3, p. 32-50, set./dez. 2020.

FLORÊNCIO, R. R.; PAIXÃO, M. D. Desafios do aluno com deficiência neuromotora na Educação Básica da Rede municipal de Curaçá – BA. Revista CESUMAR Ciências Humanas e Sociais Aplicadas, v. 26, n. 1, jan/jun, 2021.

FLORÊNCIO, R. R.; PAIXÃO, M. D.; SANTOS, C. A. B. Reflexões sobre a educação inclusiva no sistema público municipal de Curaçá-BA. Revista CAMINE: Caminhos da Educação, v. 11, n. 2, 2019.

HORNER, R. H. et al. Problem behavior interventions for young children with autism: a research synthesis. Journal of Autism and Developmental Disorders, v. 32, n. 5, p. 423-446, 2002.

KWEE, C. S.; SAMPAIO, T. M. M.; ATHERINO, C. C. T. Autismo: uma avaliação transdisciplinar baseada no programa TEACCH. Revista CEFAC, v. 11, 2009.

MANZINI, A. C. G. Aplicação condensada das três primeiras fases do PECS em uma menina com transtorno do espectro do autismo. Dissertação (mestrado) - Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2019.

PASSERINO, L. M.; BEZ, M. R. (org). Comunicação alternativa para uma inclusão social a partir do Scala Passo Fundo. Ed Universidade de Passo Fundo, 2015. (recurso eletrônico).

SANTOS, C. P. et al. O método Padovan de reorganização neurofuncional sob a ótica da fenomenologia da trimembração pela medicina antroposófica. Arte Médica Ampliada, São Paulo, v. 37, n. 4, p. 115-117, out/dez. 2017.

RIBEIRO, S. ABA: uma intervenção comportamental eficaz em casos de autismo. Revista Autismo: informação gerando ação. 2010.

Published
2024-01-08
Section
Artigos Originais