SOCIAL REPRESENTATIONS OF PEDAGOGUES ON THE LACK OF DISCIPLINE OF ADOLESCENTS IN SCHOOL

Keywords: Social representationsis, Pedagogues, Adolescence

Abstract

Current analysis identifies pedagogues´ social representations on the lack of discipline in adolescence. The Theory of Social Representations was employed as a theoretical and methodological foregrounding. It investigates how reference systems used to classify people and groups are formed and function to interpret day-to-day events. Ten pedagogues from a town in the north-western region of the state of Paraná participated in current quality and quantity research. The following tools were employed for data collection: a) Social and Demography Questionnaire and b) Half-Structured Interview. Categories of analysis were prepared for the analysis of data. Results show that pedagogues´ social representations on lack of discipline during adolescence are close to the idea that naturalizes the behavior of the individual. The above occurs because one´s idea of what is an adolescent reveals traces with no true historical and solid basis on the concept. Results show that the pedagogues´ social representations on the lack of discipline in adolescence focuses on a superficial idea of what would be ‘the adolescent’ and mainly what is the generating factor of indiscipline. At specific moments, the pedagogues, unaware, naturalized the actions of adolescents in their school context.

Author Biographies

Antonio Batista Alves Neto, Universidade Estadual de Maringá
Antonio Batista Alves Neto possui graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) e Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM) na área de Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores. Atuou como Educador Social junto ao grupo Marista de Educação e como Coordenador Pedagógico na rede privada da cidade de Maringá - PR. Atuou ainda, como professor formador no curso de Pedagogia do Plano Nacional de Formação de Professores da Educação Básica (PARFOR - UEM). Atualmente faz parte do Grupo de Estudos e Pesquisas em Escola, Família e Sociedade (GPEFS - UEM), é membro de banca examinadora de concursos públicos, é professor no Ensino Fundamental pela Secretaria de Educação do município de Sarandi PR, é professor convidado da disciplina de Políticas Públicas no curso de Letras EAD pela UNICESUMAR e desenvolve pesquisa na área de Ensino, Aprendizagem e Formação de Professores, trabalhando as temáticas: formação de professores, práticas pedagógicas, indisciplina e Representações Sociais.
Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá
Possui graduação em Psicologia pela Universidade Estadual de Maringá (1989), mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1992), doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1997) e pós-doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo (2008). Atualmente é professora Associada do Departamento de Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá. É Diretora de Ensino de Graduação na Universidade Estadual de Maringá. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Ensino e Aprendizagem na Sala de Aula, atuando principalmente com os seguintes temas: dificuldades de aprendizagem, aprendizagem, desenvolvimento cognitivo, desenvolvimento afetivo, psicopedagogia e relação família-escola. É líder do Grupo de Pesquisa Escola, Família e Sociedade.

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Published
2017-06-29
Section
Artigos Originais