SOCIAL REPRESENTATIONS OF PEDAGOGUES ON THE LACK OF DISCIPLINE OF ADOLESCENTS IN SCHOOL
Abstract
Current analysis identifies pedagogues´ social representations on the lack of discipline in adolescence. The Theory of Social Representations was employed as a theoretical and methodological foregrounding. It investigates how reference systems used to classify people and groups are formed and function to interpret day-to-day events. Ten pedagogues from a town in the north-western region of the state of Paraná participated in current quality and quantity research. The following tools were employed for data collection: a) Social and Demography Questionnaire and b) Half-Structured Interview. Categories of analysis were prepared for the analysis of data. Results show that pedagogues´ social representations on lack of discipline during adolescence are close to the idea that naturalizes the behavior of the individual. The above occurs because one´s idea of what is an adolescent reveals traces with no true historical and solid basis on the concept. Results show that the pedagogues´ social representations on the lack of discipline in adolescence focuses on a superficial idea of what would be ‘the adolescent’ and mainly what is the generating factor of indiscipline. At specific moments, the pedagogues, unaware, naturalized the actions of adolescents in their school context.References
ALVES NETO, A. B. As representações sociais de pedagogos(as) sobre indisciplina no ensino médio. 2016. Dissertação (Mestrado em educação) –Universidade Estadual de Maringá, 2016.
ALVES-MAZZOTTI, A. J. Representações sociais: aspectos teóricos e aplicações à educação. Revista múltiplas leituras, São Paulo, v.1, n. 1, p. 18-43, jan./jun. 2008. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistasims/index.php/ML/article/viewFile/1169/1181>. Acesso em: 03 dez. 2015.
BARDIN, L. Análise do conteúdo. Lisboa: Edições 70, 1977.
BOCK, A. M. B. M. A psicologia e as psicologias. In: BOCK, A. M. B. M.; FURTADO, O.; TEIXEIRA, M. L. T. Psicologias: uma introdução ao estudo de Psicologia. 13. ed. São Paulo: Saraiva, 2001. p. 297-300.
BRASIL. Secretaria de Estado da Família e Desenvolvimento Social. Estatuto da Criança e do Adolescente Lei 8.069/1990 e Legislação Complementar para Proteção Integral de Criança e Adolescente. Curitiba: SEDS, 2012.
DIGIÁCOMO, J. M.; DIGIÁCOMO, I. de A. ECA: Estatuto da Criança e do Adolescente anotado e interpretado. 2. ed. São Paulo: FTD, 2011.
GALVÃO, I. Henri Wallon: uma concepção dialética do desenvolvimento infantil. 21. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
IBGE. Instituto Brasileiro de Geografa e Estatística. População total do Paraná. 2014 Disponível em: <http://www.ibge.gov.br/estadosat/perfil.php?sigla=pr> Acesso em: 02 dez. 2015.
LOPES, R. B.; GOMES, C. A. Paz na sala de aula é uma condição para o sucesso escolar: o que revela a literatura? Ensaio: Avaliação em Políticas Públicas em Educação, Rio de Janeiro, v. 20, n. 75, p. 261-282, 2012. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ensaio/v20n75/03.pdf> Acesso em: 03 jan. 2015.
MAIO, E. R.; SIQUEIRA, J. Adolescência: questões histórico culturais. In: CAMARGO, J.S.; ROSIN, S.M. (Org.). Psicologia da educação para o curso de letras. Maringá: Ed. da EDUEM, 2011, p.69-80.
MOSCOVICI, S. Representações sociais: investigações em Psicologia Social. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2015.
MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.
NRE. Núcleo Regional de Educação de Maringá. Colégios e escolas. Disponível em: <http://www.nre.seed.pr.gov.br/modules/conteudo/conteudo.php?conteudo=541>. Acesso em: 02 dez. 2015.
PAULA, S. G.; DAYRELL T. J. Conhecendo o jovem do ensino médio. Revista Presença Pedagógica, v.19, n. 110, mar./abr. 2013.
REVISTA EDUCAÇÃO. Mau comportamento dos alunos é maior no Brasil, diz estudo. 2016. Disponível em: <http://www.revistaeducacao.com.br/mau-comportamento-dos-alunos-e-maior-no-brasil-diz-estudo/>. Acesso em: 20 jun. 2016.
SPINK, M. J. Desvendando as teorias implícitas: uma metodologia de análise das representações sociais. GUARESCHI, P.; JOVCHELOVITCH, S. (Org.). Textos em representações sociais. 14. ed. Petrópolis, RS: Vozes, 2013. p. 95-118.
VASCONCELLOS, C. S. Indisciplina e disciplina escolar: fundamentos para o trabalho docente. São Paulo: Cortez, 2009.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)