SOCIAL REPRESENTATIONS OF BULLYING BY UNDERGRADUATES OF THE COURSE OF PEDAGOGY

  • Karen de Azevedo Coutinho Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Solange Franci Raimundo Yaegashi Universidade Estadual de Maringá - UEM
  • Luciane Guimarães Batistella Bianchini Unopar
  • Rute Grossi Milani Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR
  • Regiane da Silva Macuch Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR
Keywords: Social representations, Common sense, Bullying, health in school, Teachers´ formation.

Abstract

The social representations on bullying by undergraduates of the Course of Pedagogy in a government-run university in the state of Paraná, Brazil, are provided. The concept of bullying by undergraduates, future teachers, is relevant in the training of new professionals in Education so that they could enlarge their knowledge on the theme. The Theory of Social Representations (TSR), as a theoretical and methodological support, helps in investigating the functioning of reference systems used to classify people and groups, and interpret day-to-day events. Twelve groups, totaling 261 participants, participated in the study. Besides the investigation above, the Test of Free Association of Words was also employed to validate objects represented by the population analyzed through the establishment of categories (mean evocation order) and frequency of evocations (f). Results of the two evocations: ‘Bullying is…’ and ‘Bullying may lead the victim to…’, demonstrate that participants base their concept of bullying on their knowledge on the theme dealt with in the social media and on common sense. Bully is thus a form of physical, verbal, moral aggression which employs wickedness and cruelty to disrespect, humble and exclude weaker persons. The identification of social representations requires conscience-raising and sensitizing undergraduates through lectures, workshops, courses in schools and universities, and in children´s centers. Discussions have to be linked to other teaching areas such as Psychology, Medicine and Nursing, since the phenomenon brings about physical and psychological harm. It may be suggested that work groups (approaching partners) and theater (ludic method) may help children to symbolically express their repressions and expose their feelings, insecurity, frustration and aggressiveness. Consequently, conscience-raising of this type of violence will emerge.

Author Biographies

Karen de Azevedo Coutinho, Universidade Estadual de Maringá - UEM
Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). É Professora do Ensino Fundamental I na rede particular de ensino e do Instituto Superior de Educação do Paraná (FAINSEP).
Solange Franci Raimundo Yaegashi, Universidade Estadual de Maringá - UEM
Mestrado e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp) e Pós-Doutorado em Psicologia pela Universidade de São Paulo (USP). É Professora Associada do Departamento Teoria e Prática da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual de Maringá (UEM).
Luciane Guimarães Batistella Bianchini, Unopar
Mestrado em Educação (UEL), Doutorado em Psicologia (UNESP) e Pós-Doutorado em Psicologia pela Universidade Estadual Paulista (UNESP-Assis). É Professora do Programa de Pós-Graduação em Metodologias para o Ensino de Linguagens e suas Tecnologias da Unopar.
Rute Grossi Milani, Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR
Doutorado em Medicina (USP/Ribeirão Preto). Docente Titular no Departamento de Psicologia e nos Programas de Mestrado em Promoção da Saúde e Tecnologias Limpas do Centro Universitário de Maringá. Pesquisadora do Instituto Cesumar de Ciência, Tecnologia e Inovação (ICETI), Maringá (PR), Brasil.
Regiane da Silva Macuch, Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR
Mestrado em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Doutorado em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal (FPCEUP) e Pós-Doutorado em Ciências da Educação pela Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade do Porto, Portugal (FPCEUP). Atualmente é Professora Titular dos Programas de Pós-Graduação Stricto Sensu Em Promoção da Saúde e em Gestão do Conhecimentos nas Organizações do Centro Universitário de Maringá (UNICESUMAR).

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Published
2017-12-20
Section
Artigos Originais