PROBLEM-BASED LEARNING: AN EDUCATIONAL INNOVATION?

  • Braz da Silva Ferraz Filho Universidade Federal de Santa Catarina
  • Aline Coêlho dos Santos Universidade Federal de Santa Catarina
  • Renata Oliveira da Silva Universidade Federal de Santa Catarina
  • William Bittencourt Universidade Federal de Santa Catarina
  • Régis Nepomuceno Peixoto Universidade Federal de Santa Catarina
  • Roderval Marcelino Universidade Federal de Santa Catarina
Keywords: Problem-based learning, Educational innovation, Educational technologies.

Abstract

Discussions on Problem-based learning (PBL) is discussed to establish significant relationships between the two variables and to identify whether there is or not any innovation with regard to PBL application within the teaching process. The crucial point is current status of teaching within its different modalities, due to recent negative criticisms on quality and efficaciousness. Current research comprises a systematic review of the literature, with qualitative and exploratory nuances. A descriptive and bibliometric analysis was undertaken in 21 articles in the SCOPUS database. Although not fashionable, BBL proposes a rethinking on the traditional methods of teaching and suggests innovation in pedagogical practices. It should be planned within pre-established criteria for the study area. In other words, it should attend to indicators of educational innovation and in accordance to the applied context.

Author Biographies

Braz da Silva Ferraz Filho, Universidade Federal de Santa Catarina
Mestrandos do Programa de Pós-graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
Aline Coêlho dos Santos, Universidade Federal de Santa Catarina
Mestrandos do Programa de Pós-graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
Renata Oliveira da Silva, Universidade Federal de Santa Catarina
Mestrandos do Programa de Pós-graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
William Bittencourt, Universidade Federal de Santa Catarina
Mestrandos do Programa de Pós-graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
Régis Nepomuceno Peixoto, Universidade Federal de Santa Catarina
Mestrandos do Programa de Pós-graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil
Roderval Marcelino, Universidade Federal de Santa Catarina
Docente permanente do Programa de Pós-graduação em Tecnologias da Informação e Comunicação da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Brasil.

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Published
2017-12-20
Section
Artigos de Revisão