MATHEMATICAL TASKS TRIGGERING AIMS AND COMPETENCES OF FINANCIAL EDUCATION

  • Daniela Harmuch Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) campus Londrina, Londrina-PR
  • Marcele Tavares Mendes Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) campus Londrina, Londrina-PR
Keywords: Mathematical education, Financial education, Tasks, Mathematical literacy.

Abstract

Mathematical tasks that deal with objectives and competences of financial education and tasks based on the presuppositions of realistic mathematic education are discussed. Since economic performance is one of the most current forms of mathematics in day-to-day activities, mathematical ideas and concepts may be acknowledged as tools within financial contexts. Several tasks were given to Year 8 students of a government-run school in Londrina, Brazil, late in 2015. The experience brought forth possibilities for the development of mathematical competences and their relation to aspects of financial education. The development of competences of a mathematically literate person dealing with authentic tasks is thus analyzed. The latter are characterized by practical relevance since they require that students reveal their competences.

Author Biographies

Daniela Harmuch, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) campus Londrina, Londrina-PR
Mestre em Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) campus de Londrina, PR, Brasil. E-mail:
Marcele Tavares Mendes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) campus Londrina, Londrina-PR
Doutora em Ensino de Ciências e Educação Matemática pela Universidade Estadual de Londrina (UEL). Docente do Depto. de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) campus Londrina, Londrina-PR e, Docente Programa de Mestrado Profissional em Ensino de Matemática pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR) campus de Londrina/Cornélio Procópio, Paraná, Brasil.

References

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática. Brasília: MEC/SEF, 1998.

BRASIL. COREMEC. Educação Financeira nas escolas: Ensino Médio. Bloco 1 (Livro do professor). COREMEC, GAP, UNIBANCO, 2010.

BRASIL. ENEF. Estratégia nacional de Educação Financeira – Plano Diretor da ENEF: Anexos. 2011. Disponível em: <http://www.vidaedinheiro.gov.br/Legislacao /Arquivo /Plano-Diretor-ENEF-anexos-1.pdf>. Acesso em: 05 novembro 2016.

BURIASCO, R. L. C.; FERREIRA, P. E. A.; CIANI, A. B. Avaliação como prática de investigação (alguns apontamentos). Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro-UNESP, v. 33, n. 22, p. 69-95, 2009.

DE LANGE, J. Mathematics for Literacy. In: MADISON, B. L.; STEEN, L. A. (Ed.). Quantitative Literacy: Why Numeracy Matters for Schools and Colleges. Princeton, New Jersey: National Council on Education and the Disciplines, 2003. p. 75-89.

FREUDENTHAL, H. Geometry between the devil and the deep sea. Educational Studies in Mathematics, Holanda, v. 3, n. 3-4, p. 413-435, 1971.

FREUDENTHAL, H. Matemática nova ou educação nova? Perspectivas, Portugal, v. 9, n. 3, p. 317-328, 1979.

FREUDENTHAL, H. Revisiting Mathematics Education. Netherlands: Kluwer Academic Publishers, 1991.

FONSECA, M. C. F. R. A Educação matemática e a ampliação das demandas de leitura escrita da população brasileira. In: FONSECA, M. C. F. R. (Org.). Letramento no Brasil: habilidades matemáticas. São Paulo: Global, 2004. p. 11-28.

GRAVEMEIJER, K. O que torna a Matemática tão difícil e o que podemos fazer para o alterar? Educação matemática: caminhos e encruzilhadas. Lisboa: APM, 2005. p. 83-101.

HOFMANN, R.; MORO, M; L; F. Educação matemática, contexto e Educação financeira. In: Conferência Internacional de Educação Matemática, 18., Recife. Anais... 2011.

LOPES, A. C. Os Parâmetros Curriculares Nacionais para o Ensino Médio e a submissão ao mundo produtivo: o caso do conceito de contextualização. Educação & Sociedade, CEDES, Campinas, v. 23, n. 80, p. 389-403, set. 2002.

SANTOS, L. Dilemas e desafios da avaliação reguladora. In: Menezes, L.; SANTOS, L.; GOMES, H.; RODRIGUES, C. (Ed.). Avaliação em Matemática: problemas e desafios Viseu: Secção de Educação Matemática da Sociedade Portuguesa de Ciências de Educação, 2008. p. 11-35.

VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. Mathematics education in the Netherlands: a guided tour. In: Freudenthal Institute. Utrecht: Utrecht University, 2000. CD-ROM.

VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. Learning-teaching trajectories with Intermediate attainment targets. In: VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. (Ed.). Children learn mathematics: a learning teaching trajectory with intermediate attainment targets for calculation with whole numbers in primary school. Groningen, The Netherlands: Wolters Noordhoff, 2001.

VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, M. The Role of contexts in assessment problems in mathematics. For the Learning Mathematics, v. 25, n. 2, p. 2-9, 2005.

VAN DEN HEUVEL-PANHUIZEN, Marja. Reform under attack – Forty Years of Working on Better Mathematics Education thrown on the Scrapheap? No Way! In: The Annual Conference of the Mathematics Education Research Group of Australasia, 2010. Conference... Austrália, 2010. p. 3-7.

Published
2017-12-20
Section
Artigos Originais