INFLUENCE OF THE ACCESS PROGRAM TO TECHNICAL AND EMPLOYMENT TEACHING (PRONATEC) IN THE FORMATION OF HIGH SCHOOL STUDENTS IN MARINGÁ

Keywords: Public policies, Education, Pronatec.

Abstract

The influence of PRONATEC in the formation of students enrolled in government-run high schools in Maringá PR Brazil is investigated. Students´ satisfaction note with regard to available courses is analyzed quantitatively. Laws foregrounding the program are analyzed, coupled to the young people´s expectations at the end of the course, their possibility of employment, type of supply and students´ benefits. Documentary and bibliographical research was employed and a questionnaire was set for data collection needed for the analysis. Results were positive with regard to the social issues on the free access to courses to a section of the population that otherwise it would not have any access to good S-type schools. On the other hand, the weakness of the public school in preparing students with the necessary human and professional formation was demonstrated.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Média e Tecnológica. Educação Profissional: Legislação Básica, s/d.

BRASIL, Lei 12.513/2012. PRONATEC - Programa Nacional de Acesso ao Ensino Técnico e Emprego.

BRASIL MEC. Portal Pronatec. Disponível em: <http://pronatec.mec.gov.br/institucional-90037/objetivos-e-iniciativas >. Acesso em: 02 de Dez. 2018.

DEITOS, R. A.; LARA, A. M. de B.; ZANARDINI, I. M. S. Política de educação profissional no Brasil: aspectos socioeconômicos e ideológicos para a implantação do Pronatec. Educ. Soc., Campinas, v. 36, n. 133, p. 985-1001, dez. 2015. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302015000400985&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 02 Dec. 2018.

FRIGOTTO, G. C. M. (Org.). A experiência do trabalho e a educação básica. Rio de Janeiro: Lamparina, 2010.

JANNUZZI, P. M. Indicadores para avaliação sistêmica de programas sociais: o caso PRONATEC. Est. Aval. Educ., São Paulo, v. 27, n. 66, p. 624-661, set./dez. 2016. Disponível em: <http://publicacoes.fcc.org.br/ojs/index.php/eae/article/view/4168>. Acesso em: 02 dez. 2018.

LAKATOS, E.M; MARCONI, M. A. Fundamentos de metodologia cientifica. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1991.

LIMA, M.; PACHECO, Z. S. T. A. As políticas públicas e o direito à educação: programa nacional de acesso ao ensino técnico e emprego versus plano nacional de educação. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 139, p. 489-504, jun. 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0101-73302017000200489&lng=en&nrm=iso>. Acesso em: 02 dez. 2018.

LUKÄCS, G. As bases ontológicas do pensamento e da atividade do homem. Temas de Ciências Humanas, v. 4, p. 1-18, 1978.

PARANÁ. SEED. Superintendência da Educação. Departamento de Educação e Trabalho. O ensino médio integrado à educação profissional: concepções e construções a partir da implantação na Rede Pública Estadual do Paraná/Secretaria de Estado da Educação. Superintendência da Educação. Departamento de Educação Profissional. Curitiba: SEED/PR, 2008.

PARANÁ. SEED. Diretrizes da Educação Profissional: fundamentos políticos e pedagógicos, Curitiba, PR, 2006. Disponível em: <http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/diretrizes/diretriz_educacao_profissional.pdf>. Acesso em: 02 dez. 2018.

PARANÁ. SEED. Deliberação 05/2013, de 10 de dezembro de 2013/CEE. Deliberação sobre Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Revogação das Deliberações 09/06 e 04/08.

PARANÁ. SEED. Deliberação 03/2013, de 4 de outubro de 2013/CEE.

VIEIRA, E. Sociologia da educação: reproduzir e transformar. São Paulo: FDT, 1996, p. 12-41.

Published
2018-12-28
Section
Gestão do Conhecimento