KNOWLEDGE MANAGEMENT: A CRITICAL ANALYSIS OF TV SCHOOL IN THE FORMATION OF PEDAGOGUES
Abstract
Current paper deals with the role of TV School as a public policy of the Ministry of Education within the formation of professionals in Education. Among several roles, TV School is a pedagogical tool so that pedagogues may complement their formation and update themselves in the new teaching practices. It has an important role in the public policy of the Ministry of Education, even though it has to change its program to comply with conditions met daily by professionals. The first section of the paper comprises introduction and definition of the theme and discusses the hypothesis; the second section deals with critical and historical pedagogy, following Savani; the third section is a critical analysis of the theme and reflections suggested. The conclusion comprises proposals between the theoretical referential and the theme.References
ALTOÉ, A. O desenvolvimento da informática aplicada à educação no Brasil. In: ALTOÉ, A.; COSTA, M. L. F.; TERUYA, T. K. (org.). Educação e novas tecnologias. Maringá: Eduem, 2005.
BELLONI, M. L. A televisão como ferramenta pedagógica na formação de professores. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, n. 2, p. 287-381, jul./dez. 2003.
BRASIL. Ministério da Educação. TV Escola. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/tvescola/. Acesso em: 05 out. 2017.
DRAIBE, S. M.; PEREZ, J. R. R. O programa TV Escola: desafio à introdução de novas tecnologias. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 106 p. 27-50, mar. 1999.
DRUCKER, P. F. Administração: tarefas, responsabilidades, práticas. São
Paulo: Pioneira, 1975. v. 1.
ESTEVE. J. M. A Terceira revolução educacional: a educação na sociedade do conhecimento. São Paulo: Moderna, 2004.
JOLY, M. C. R. A. A tecnologia no ensino: implicações para a aprendizagem. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
PENALTI, M. M.; ALTOÉ, A. O construtivismo e o construcionismo fundamentando a ação docente em ambiente informatizado. In: ALTOÉ, A.; COSTA, M. L. F.; TERUYA, T. K. (org.). Educação e novas tecnologias. Maringá: Eduem, 2005.
RAMAL, A. C. Educação na cibercultura: hipertextualidade, leitura, escrita e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2002.
SAMPAIO, M. N.; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. 3. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2000.
SANCHO, J. M. Para uma tecnologia educacional. Porto Alegre: Artmed, 2001.
SANCHO, J. M.; HERNÁNDEZ, F. Tecnologias para transformar a educação. Porto Alegre: Artmed, 2006.
SAVIANI. D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 8. ed. rev. ampl. Campinas: Autores Associados, 2003. (Coleção Educação Contemporânea).
SAVIANI. D. Educação socialista, pedagogia histórico-crítica e os desafios da sociedade de classes. In: LOMBARDI, J. C.; SAVIANI, D. (org.). Marxismo e educação: debates contemporâneos. 2. ed. Campinas: Autores Associados, 2008. p. 223-274.
SAVIANI. D. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2008.
SAVIANI. D. Pedagogia histórico-crítica: primeiras aproximações. 11. ed. Campinas: Autores Associados, 2011.
SAVIANI. D. Questões para a pedagogia histórico-crítica. In: SAVIANI, D. Educação em diálogo. Campinas: Autores Associados, 2011. p. 231-236.
TOSCHI, M. TV escola: o lugar dos professores na política de formação docente. Rio de Janeiro: Quartet, 2001.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)