PUBLIC POLICY AND HIGHER EDUCATION: UNILAB AS A POLICY AGAINST SOCIAL AND RACIAL INEQUALITIES
Abstract
Public policies in favor of Negro populations are analyzed, coupled to positive actions on accessibility of Negroes to higher education, with special reference to the Universidade da Integração Internacional da Lusofonia Afro-Brasileira (UNILAB). A bibliographical review ensues, with different perceptions on public policies and positive actions. Data are obtained from a questionnaire at the university´s Pro-Rectory of Positive and Student Policies (PROPAE) on June 7, 2018. The study is based on public policies in higher education, with special reference to racial inequalities, positive policies and inclusion, accessibility programs and permanence at the university. It is a well-known fact that several things have changed since the quota legislation was promulgated up to the program on public schooling leaving Negro students´ assistance. However, other factors have to change too. It is not important merely to have vacancies and fill public universities with Negro students. Other programs and projects are required to follow up the performance of students throughout the academic period.References
AMARAL, S. C. S. O acesso do negro às instituições de ensino superior e a política de cotas: possibilidades e limites a partir do “caso” UENF. 2006. Dissertação (Mestrado em Políticas Sociais) - Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro, Rio de Janeiro, 2006.
ANDRADE, L. T. de; BAPTISTA, L. V. Espaços públicos: interações, apropriações e conflitos. Sociologia, v. 29, p. 129-146, 2015.
ASSIS, A. C. L. et al. As políticas de assistência estudantil: experiências comparadas em universidades públicas brasileiras. Revista GUAL, v. 6, n. 4, p. 125-46, ed. esp. 2013.
BOURDIEU, P. Questões de sociologia. Rio de Janeiro: Marco Zero, 1983. p. 208.
CÁ, L. O. Estado: políticas públicas e gestão educacional. Cuiabá: Ed. da UFMT, 2010. 180p.
FERNANDES, F. O negro no mundo dos brancos. 2. ed. São Paulo: Global. 2007, p. l23.
FRANÇA, M. G. L. Ações Afirmativas e o Princípio da igualdade. Cotas para Negros em Universidades Públicas. Programa de Mestrado em Ciência Jurídica da UENP, 2011. Disponível em: http://seer.uenp.edu.br/index.php/argumenta/article/view/197. Acesso em: 12 abr. 2019.
GOMES, J. B. Ação afirmativa & princípio constitucional da igualdade: o direito como instrumento de transformação social: a experiência dos EUA. Rio de Janeiro: Renovar, 2001.
GUIMARÃES, A. S. Entrevista ao site da ação educativa sobre ações afirmativas. 2010.
LIMA, A. C. S.; CASTRO, J. P. M. Política (s) pública (s). In: SANSONE, L.; PINHO, O. (ed.). Raça: novas perspectivas antropológicas. Salvador: EdUFBA, 2008.
LINHARES, M. Políticas públicas de ações afirmativas para ingresso na educação superior se justificam no Brasil? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, Brasília, v. 93, n. 235, p. 836-863, set./dez. 2012
MOEHLECKE, S. Ação afirmativa no ensino superior: entre a excelência e a justiça racial. Revista Educação e Sociedade, v. 25, n. 88, p. 757-776, Especial - Out. 2004. Disponível em: http://www.cedes.unicamp.br. Acesso em: 17 jun. 2018.
MOEHLECKE, S. Ação afirmativa: história e debates no Brasil. Cadernos de Pesquisa, n. 117, nov. 2002, p. 209.
NASCIMENTO, C. M. A assistência estudantil consentida: na contrarreforma universitária dos anos 2000. Universidade e Sociedade, v. 23, n. 53, p. 88-103, 2014.
RIBEIRO, M; PIOVESAN, F. Dossiê 120 anos de abolição. Revista de Estudos Feministas, Florianópolis, v. 16, n. 3, p. 881, dez. 2008.
SANTOS, M. F. S. Assistência estudantil sob múltiplos olhares: a disputa de concepções: Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro, v. 25, n. 94, p. 148-181, jan./mar. 2017
SILVA, P. V. B. da; ROSEMBERG, F. Brasil: lugares de negros e brancos na mídia. In: VAN DIJK, T. A. Racismo e discurso na América Latina. São Paulo: Contexto, 2008. p. 75.
SILVÉRIO, V. R. Ação Afirmativa: uma política que faz a diferença. In: PACHECO, J. Q.; SILVA, M. N. O negro na universidade: o direito à inclusão. Fundação Cultural Palmares, Brasília, 2007.
TORRES, C. A. Democracia, educação e multiculturalismo: dilemas da cidadania em um mundo globalizado. Tradução de Carlos Almeida Pereira. Petrópolis: Vozes, 2001.
VENTURA, R. Divisões perigosas: políticas raciais no Brasil contemporâneo. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2007. p. 13-16.
ZANELLA, L. C. H. Metodologia de estudo e de pesquisa em administração. 2. ed. Florianópolis: UFSC, 2012.
Os direitos autorais pertencem exclusivamente aos autores. Os direitos de licenciamento utilizado pelo periódico é a licença Creative Commons Attribution
![Licença Creative Commons](https://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)