MOTIVATION AND SOCIAL CAPACITIES IN THE CONTEXT OF BEACH TENNIS

Keywords: Motivation, Social capacities, Beach Tennis

Abstract

This study has aimed to analyze the motivation and social skills in beach tennis athletes. A total of 72 athletes participated in the study, 38 women and 34 men, with average age of 35,85 (± 12,17) years, practicing beach tennis in Maringá / PR. The data were analyzed by the Kolmogorov Smirnov, U Mann Whitney, Kruskal-Wallis and Spearman correlation coefficients, adopting p <0.05. Athletes have had a higher intrinsic motivation level (Md = 6,33) than demotivation (Md = 1,33), and there was no significant difference in athletes' practice time. Regarding social skills, men have presented higher levels of social skills (Md = 101,00), coping and self-assertion with risk (Md = 10,31) and self-control of aggression (Md = 1,21) than women that had (Md = 91,50), (Md = 8,82) and (Md = 0,82) respectively. Referring to social skills on function of practice time, the longer practice time, the greater confrontation and self-assertion with risk and self-affirmation in the positive feelings expression, on the other hand the shorter practice time, the greater self-control of aggression. In addition, a significant positive correlation was found between intrinsic motivation and social skills, and a negative correlation between demotivation and social skills. It is concluded that the intrinsic motivation presented positive relations with the development of the social skills of the athlete practicing beach tennis in the initial phases. Keywords: Motivation; Social Skills; Beach Tennis.

Author Biographies

Natalia Garcia Barros, Universidade Estadual de Maringá - UEM
Graduada em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá (PR), Brasil.
Aline Mendes de Lima, Universidade Estadual de Maringá - UEM
Mestre em Psicologia do Esporte pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, (PR), Brasil.
Lenamar Fiorese, Universidade Estadual de Maringá - UEM
Pós-doutorado pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), Professora da Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá (PR), Brasil.

References

BARTHOLOMEU, D.; NUNES, C. H. S. D. S.; MACHADO, A. A. Traços de personalidade e habilidades sociais em universitários. Psico-USF, p. 41-50, 2008.

BOLSONI-SILVA, A. T. Habilidades sociais: breve análise da teoria e da prática à luz da análise do comportamento. Interação em Psicologia, v. 6, n. 2, 2002.

BORGES, P. H.; OLIVEIRA SILVA, D.; CIQUEIRA, E. F. L.; RINALDI, I. P. B.; RINALDI, W.; VIEIRA, L. F. Motivação e desempenho tático em jovens jogadores de futebol: uma análise a partir da teoria da autodeterminação. Cinergis, v. 16, n. 2, 2015.

CARNEIRO, R. S.; FALCONE, E.M.O. Um estudo das capacidades e deficiências em habilidades sociais na terceira idade. Psicologia em Estudo, v. 9, n. 1, p. 119-126, 2004.

CHAVES, A. D.; MAGRIN, N. P.; BARBOSA, P. L.; NOGUEIRA, M. A motivação de adultos para a prática da natação. Lecturas Educación Física y Deportes, v. 16, n. 160, 2011.

CONFEDERAÇÃO BRASILEIRA DE TÊNIS. Disponível em http://www.cbt-tenis.com.br/beachtenis.php?cod=5. Acesso em: 28 jul. 2020.

COSTA, L. C. A. da; VISSOCI, J. R. N.; MODESTO, L. M.; VIEIRA, L. F. O sentido do esporte para atletas de basquete em cadeiras de rodas: processo de integração social e promoção de saúde. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v. 36, n. 1, 2013.

DECI, E. L.; RYAN, R. M. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum, 1985.

DECI, E. L., RYAN, R. M. Self-determination theory: A macrotheory of human motivation, development, and health. Canadian Psychology/Psychologie canadienne, v. 49, n. 3, p. 182, 2008.

DEL PRETTE, Z.A.P; DEL PRETTE, A. Psicologia das habilidades sociais: terapia e educação. Vozes, 1999.

DEL PRETTE, Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Inventário de Habilidades Sociais (IHS – Del-Prette). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

DEL PRETTE; Z. A. P.; DEL PRETTE, A. Psicologia das habilidades sociais na infância: teoria e prática. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

DEL PRETTE, Z. A. P; DEL PRETTE, A. Psicologia das relações interpessoais: vivências para o trabalho em grupo. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

DEL PRETTE, Z. A. P; DEL PRETTE, A. Psicologia das habilidades sociais: terapia, educação e trabalho. Petrópolis, RJ: Vozes, 2011.

DESCHAMPS, S. R.; DOMINGUES FILHO, L. A. Motivos e benefícios psicológicos que levam os indivíduos do sexo masculino e feminino a praticarem o ciclismo indoor. Revista Brasileira de Ciência e Movimento, v. 13, n. 2, p. 27-32, 2008.

FARIA, P. D.; NASCIMENTO, S. F.; SILVA, F. S.; PERAZZO, O. S.; SOUZA, O. R.; SCOSS, M. D. Motivação para corredores de rua. Revista ENAF Science, v. 11, n. 1, p. 243-249, 2016.

LOPES, P.; NUNOMURA, M. Motivação para a prática e permanência na ginástica artística de alto nível. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 21, n. 3, p. 177-187, 2007.

NASCIMENTO JUNIOR, J. R. A., VISSOCI, J.R.N., BALBIM, G.M., MOREIRA, C.R., PELLETIER, L., VIEIRA, L.F. Adaptação transcultural e análise das propriedades psicométricas da Sport Motivation Scale-II no context brasileiro. Revista da Educação física (UEM. Online), v.25, p.441-458, 2014.

NAZARIO, P. F.; CARUZZO, N. M.; LIMA, F. E. B.; dos SANTOS, V. A. P.; VIEIRA, J. L. L.; CONTREIRA, A. R. Níveis de motivação em nadadores: uma comparação em relação a autoeficácia, sexo e categorias da modalidade. Biomotriz, v. 7, n. 1, 2013.

PELLETIER, L. G.; ROCCHI, M. A.; VALLERAND, R. J.; DECI, E. L.; RYAN, R. M. Validation of the revised sport motivation scale (SMS-II). Psychology of Sport and Exercise, Philadelphia, v. 14, n. 3, p. 329-341, 2013.

PUJALS, C., VIEIRA, L. F. Análise dos fatores psicológicos que interferem no comportamento dos atletas de futebol de campo. Journal of Physical Education, v. 13, n. 1, p. 89-97, 2002.

ROCHA, G. M. da; MONTEIRO, M. F. B. Programa de treinamento de habilidades sociais para a prática do futebol. Psicologia Argumento, v. 30, n. 68, 2012.

SAMULSKI, D.M. Psicologia do esporte: teoria e prática. 2.ed. Belo Horizonte: Imprensa Universitária-UFMG, 1995.

SANTOS, S. C.; KNIJNIK, J. D. Motivos de adesão à prática de atividade física na vida adulta intermediária. Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 5, n. 1, 2009.

THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. Porto Alegre: Artmed, 2012.

VISSOCI, J. R. N.; VIEIRA, L. F.; OLIVEIRA, L. P.; VIEIRA, J. L. L. Motivação e atributos morais no esporte. Journal of Physical Education, v. 19, n. 2, p. 173-182, 2008.

WEHMEYER, M. L. A functional model of self-determination: Describing development and implementing instruction. Focus on autism and other developmental disabilities, v. 14, n. 1, p. 53-61, 1999.

WEINBERG, R. S.; GOULD, D. Fundamentos da psicologia do esporte e do exercício. 4. ed. Porto Alegre: Artmed, 2008.

Published
2021-06-30
Section
Artigos Originais