WAR MEMOIRS, PATRIARCHAL VIOLENCE AND THE REPRESENTATION OF THE FEMININE IN ANTÓNIO LOBO ANTUNES´S NOVEL OS CUS DE JUDAS

Keywords: António Lobo Antunes, Portuguese literature, Spectropoetics, Representation of the Feminine

Abstract

The representation of the feminine in the novel Os cus de Judas by the Portuguese writer António Lobo Antunes is provided from the point of view of Derridean spectropoetics, coupled to feedback and issues by feminist criticism. A detailed reading and analysis by Derrida (1994) on the spectrum motif revealed that the narrator-protagonist is a male haunted by images of the colonial war in Angola where he was one of the physicians in the Portuguese army, and of the women he met, his life from childhood till adulthood are catalyzed by his meeting with the female interlocutor, also a spectral figure who acts as his mirror in his war memoirs. Although essential to the literary work, it has been verified that, based on Garraio (2020), Kilomba (2019), Ribeiro (2019; 2020) and Zolin (2005) and others, women are reported in a reductional way, with a great number of extreme violence experienced by many of them in the narrator´s memoirs as a symbolic violence practiced by himself.

Author Biographies

Taryne Cavalcante Zottino, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul - UEMS
Acadêmica do Bacharelado em Letras – Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande (MS), Brasil.
Ravel Giordano de Lima Faria Paz, Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul - UEMS
Prof. Dr. Docente Efetivo do Bacharelado em Letras e do Mestrado Acadêmico em Letras da Universidade Estadual do Mato Grosso do Sul (UEMS), Campo Grande (MS), Brasil.

References

ANTUNES, A. L. Os cus de Judas. 2. ed. Rio de Janeiro: Objetiva, 2010.

ANTUNES, A. L. E no Seu Nome esperarão as gentes. Visão, 13 de setembro de 2018. Disponível em: https://visao.sapo.pt/opiniao/ponto-de-vista/2018-09-13-e-no-seu-nome-esperarao-as-gentes/. Acesso em: 13 jul. 2020.

BAKARE-YUSUF, Bibi. Além do determinismo: A fenomenologia da existência feminina Africana. Trad. Aline Matos da Rocha e Emival Ramos. FeministAfrica, n. 2, 2003. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/bibi_bakare-yusuf_-_al%C3%A9m_do_determinismo._a_fenomenologia_da_exist%C3%AAncia_feminina_africana.pdf. Acesso em: 10 jul. 2020.

BEAUVOIR, S. O Segundo Sexo: fatos e mitos. Trad. Sérgio Millet. 5. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2019.

CRUZEIRO, M. As mulheres e a Guerra Colonial: um silêncio demasiado ruidoso. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 68, p. 31-41, 2004. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/1075. Acesso em: 27 jan. 2020.

D'ANGELO, B. Tanatografias: ensaios para uma poética da obra de António Lobo Antunes. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2014.

DERRIDA, J. Espectros de Marx: o Estado da dívida, o trabalho do luto e a nova Internacional. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 1994.

FONSECA, C. H. Tempo, memória e identidade em Os cus de Judas, de António Lobo Antunes. 2015. 100f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras (Campus de Araraquara), 2015. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/126620. Acesso em: 23 out. 2019.

GARCIA, N. K. Uma catarse no espelho: Os cus de Judas, de António Lobo Antunes. Acta Scientiarum. Language and Culture, v. 36, n. 3, p. 325-333, jun./set. 2014. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=307431657010. Acesso em: 26 jun. 2020.

GARRAIO, J. Framing Sexual Violence in Portuguese Colonialism: On Some Practices of Contemporary Cultural Representation and Remembrance. Violence Against Women, v. 25, n. 13, p. 1558-1577, 2019. Disponível em: https://eg.uc.pt/handle/10316/87665. Acesso em: 1 set. 2020.

HOOKS, B. Teoria feminista: da margem ao centro. Trad. Rainer Patriota. São Paulo: Perspectiva, 2019.

KILOMBA, G. Memórias da plantação: episódios de racismo cotidiano. Trad. Jess Oliveira. Rio de Janeiro: Cobogó, 2019.

OYĚWÙMÍ, O. Laços familiares/ligações conceituais: notas africanas sobre epistemologias feministas. Trad. Aline Matos da Rocha. Signs, v. 25, n. 4, p. 1093-1098, 2000. Disponível em: https://filosofia-africana.weebly.com/uploads/1/3/2/1/13213792/oy%C3%A8ronk%C3%A9_oy%C3%A8w%C3%BAmi_-_la%C3%A7os_familiares-liga%C3%A7%C3%B5es_conceituais._notas_africanas_sobre_epistemologias_feministas.pdf. Acesso em: 14 nov. 2019.

PAZ, R. G. Pensar as demandas: implicações ético-estéticas da espectrologia de Jacques Derrida nas teorias da narrativa. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE LITERATURA COMPARADA - ABRALIC, 15., 2016. Anais [...]. [S.l.]: Abralic, 2016. p. 2763-2774. Disponível em: http://www.abralic.org.br/anais/arquivos/2016_1491410731.pdf. Acesso em: 26 out. 2019.

RAMOS, R. Racismo obstétrico: violência na gestação, parto e puerpério atinge mulheres negras de forma particular. O Globo, 14 de julho de 2020. Disponível em: https://oglobo.globo.com/celina/racismo-obstetrico-violencia-na-gestacao-parto-puerperio-atinge-mulheres-negras-de-forma-particular-24526300. Acesso em: 02 ago. 2020.

RIBEIRO, M. C. África no Feminino: As mulheres portuguesas e a Guerra Colonial. Revista Crítica de Ciências Sociais, n. 68, p. 7-29, 2004. Disponível em: https://journals.openedition.org/rccs/1076. Acesso em: 03 nov. 2019.

RIBEIRO, M. C. Lusos Amores em Corpos Colonizados: as mulheres africanas na literatura da Guerra Colonial, Ellipsis, n. 4, p. 131-147, 2006. Disponível em:

https://estudogeral.sib.uc.pt/handle/10316/79380. Acesso em: 20 ago. 2020.

RODRIGUES, F. O modo luso-tropical de fazer ver a guerra. Revista Brasileira de História da Mídia (RBHM), v. 5, n. 1, p. 85-94, jan. 2016. Disponível em: https://revistas.ufpi.br/index.php/rbhm/article/view/4519. Acesso em: 08 jul. 2020.

STAM, G. Rainha Nzinga Mbandi. Super Interessante, 30 de abril de 2001. Disponível em: https://super.abril.com.br/historia/rainha-nzinga-mbandi/. Acesso em: 11 mar. 2019.

ZOLIN, L. O. Crítica Feminista. In: BONNICI, T.; ZOLIN, L. O. (org.). Teoria literária: abordagens históricas e contemporâneas. Maringá: Eduem, 2005, p. 181-202

Published
2021-05-14