Establishment of shared value and social impact: a case study of a financial institution

Keywords: Co-operative, Entrepreneurship´s social responsibility, Strategic practices

Abstract

Shared value may be defined as operational practices and policies that increase competitiveness of firms and simultaneously improve social and economic conditions in communities where the firm works and creates positive social impact. Within financial institutions, credit coops are salient due to their management that ally business to users´ interests, sharing values with cooperates. Current paper, dealing with a quality and descriptive research and a single case study, analyzes how a financial institution promoted the establishment of shared value through activities during the last three years. Results show that the focused firm managed to align shared value to entrepreneur strategies and that sustainability in business may occur at the same time as social and environmental shared value.

Author Biographies

Fernando Lunkes, Universidade do Oeste do Paraná - UNIOESTE
Mestrando do Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade pela Universidade Estadual do Oeste do Paraná́ (UNIOESTE), Foz do Iguaçu (PR), Brasil.
Emerson Lazzarotto, Universidade do Oeste do Paraná - UNIOESTE
Doutorado em Métodos Numéricos em Engenharia pela Universidade Federal do Paraná (UFPR). Professor Adjunto no Programa de Pós-Graduação em Tecnologias, Gestão e Sustentabilidade da Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE), Foz do Iguaçu (PR), Brasil.

References

ABDALLA, K. G. M. Z. A configuração dos negócios e a Criação de Valor Compartilhado. Tese (Doutorado) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2020.

ASSESSORIA DE COMUNICAÇÃO E MARKETING SICREDI VANGUARDA. Relatório Anual 2019. Edição Anual. Medianeira: Cooperativa Sicredi Vanguarda, 2019.

ASSESSORIA DE COMUNICAÇÃO E MARKETING SICREDI VANGUARDA. Relatório Anual 2020. Edição Anual. Medianeira: Cooperativa Sicredi Vanguarda, 2020.

BALIAN, A.; GHEVONDYAN, A. Creating shared value. Open Journal for Sociological Studies, v. 2, n. 1, 2018.

CRANE, A.; PALAZZO, G.; SPENCE, L. J.; MATTEN, D. Contesting the value of “creating shared value”. California Management Review, v. 56, n. 2, 2014.

FERRINHO, H. Cooperativas e desenvolvimento rural. Lisboa: Clássica, 1978.

GERÊNCIA DE COMUNICAÇÃO E MARKETING SICREDI VANGUARDA. Revista Digital Gente de Vanguarda. 2. ed. Medianeira: Cooperativa Sicredi Vanguarda, 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Indicadores de Desenvolvimento Sustentável. Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Rio de Janeiro: IBGE, 2017.

KRAMER, M. R. The Right Way for Companies to Publicize Their Social Responsibility Efforts. Harvard Business Review, Boston, 2018. Disponível em: https://hbr.org/2018/04/the-right-way-for-companies-to-publicize-their-social-responsibility-efforts. Acesso em: 28 mar. 2022.

KRAMER, M. R.; PFITZER, M. W. The Ecosystem of Shared Value. Harvard Business Review, Boston, 2016. Disponível em: https://hbr.org/2016/10/the-ecosystem-of-shared-value. Acesso em: 28 mar. 2022.

LOUREIRO, M. R.; SCHNEIDER, J. E.; NOVAES, J. R.; CAVENDISH, S.; MÜLLER, G. Cooperativas agrícolas e capitalismo no Brasil. São Paulo: Cortez, 1981.

LUNKES, G. Fatos e momentos de uma história. Edição Especial 30 anos. Medianeira: Grafmed, 2013.

MARTINS, G. A. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. 2. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MORAIS NETO, S.; NEIS, D. F.; PEREIRA, M. F. O processo de criação de valor compartilhado. Faces: Revista de Administração, Belo Horizonte, v. 14, p. 149-166, 2015.

PORTAL SICREDI. Sobre nós. 2022. Disponível em: https://www.sicredi.com.br/site/sobre-nos/. Acesso em: 28 mar. 2022.

PORTER, M. E.; KRAMER, M. R. Criação de valor compartilhado. Harvard Business Review, v. 89, n. 1/2, p. 62-77, 2011.

PORTER, M. E.; LINDE, C. V. D. Toward a New Conception of the Environment-Competitiveness Relationship. Journal of Economics Perspectives, v. 9, n. 4, 1995. Disponível em: https://www.aeaweb.org/articles?id=10.1257/jep.9.4.97. Acesso em: 24 mar. 2022.

SCHARDONG, A. Cooperativa de crédito: instrumento de organização econômica da sociedade. Porto Alegre: Rigel, 2002.

TEIXEIRA, M. R. B.; FORTE, S. H. A. C. Relevância das temáticas e críticas da criação de valor compartilhado. In: ENCONTRO DA ASSOCIAÇÃO NACIONAL DE PÓS-GRADUAÇÃO E PESQUISA EM ADMINISTRAÇÃO, 44., 2020. Anais eletrônicos [...]. Maringá: AnPAD, 2020.

VILÁ, O. R.; BHARADWAJ, S. A competição pela finalidade social. Harvard Business Review Brasil, São Paulo, n. 96, jan. 2018.

Published
2022-06-01