Remote teaching: challenges of teaching practice in Physics Teaching

  • Renata Carlos de Sousa Universidade Estadual do Piauí - UESPI
Keywords: Physics teaching, Remote teaching, Teaching practice

Abstract

Education is going through a moment of reinvention and adaptation of remote teaching. It is a challenging process of re-signification of teaching practice that the COVID-19 pandemic brought. With regard to the teaching of Physics, the following problem arose: What are the challenges of teaching practice in this teaching modality? To answer this question, this work aims to: analyze the teaching practice in Physics teaching in times of pandemic; report teachers' difficulties with the virtual teaching environment; to verify, from the teacher's perspective, the students' performance with the contents covered; and also comment on the process of adaptation by both teachers and students with digital teaching platforms. The research is qualitative and exploratory. The subjects chosen to answer the questionnaire were four teachers who work in public high school and higher education. The results obtained indicate that the challenges of teachers in their educational practice were the lack of quality of the internet, the lack of digital resources on the part of the students and the little mastery of the mathematical language. However, despite the drop in students' performance, they were able to adapt and get used to the new teaching method.

Author Biography

Renata Carlos de Sousa, Universidade Estadual do Piauí - UESPI
Licenciatura Plena em Física pela Universidade Estadual do Piauí (UESPI) Piauí, Brasil.

References

COSTA, A. E. R.; NASCIMENTO, A. W. R. Os desafios do ensino remoto em tempos de pandemia no Brasil. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO–CONEDU, 7., 2020. Anais [...]. Maceió: Conedu, 2020.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. (Coleção Leitura).

LIBÂNEO, J. C. Didática. São Paulo: Cortez, 1994. (Coleção magistério 2º grau. Série formação do professor).

MONTENEGRO, R. M. B.; MATOS, E. O. F.; LIMA, M. S. L. Desafios e possibilidades do trabalho docente em tempos de pandemia. Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 2, n. 3, p. 1-10, 2021.

OLIVEIRA, E. A. Ensino remoto: o desafio na prática docente frente ao contexto da pandemia. Revista Educação Pública, v. 21, n. 28, jul. 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/28/ensino-remoto-o-desafio-na-pratica-docente-frente-ao-contexto-da-pandemia. Acesso em: 04 fev. 2022.

PAULO, A. E.; GOULART, I. C. V. Letramento digital: o professor alfabetizador no contexto das tecnologias digitais. In: ELIEZER, C. R.; RIBEIRO, E. A.; SCHUTZ, J. A. (org.). A educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Belo Horizonte: Dialética, 2020. E-book: 1 MB.

PIETROCOLA, M. A matemática como estruturante do conhecimento físico. Cad. Cat. Ens. Fis., v. 19, n. 1: p. 89-109, ago. 2002. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/fisica/article/view/9297/8588. Acesso em: 07 fev. 2022.

XAVIER, S. L. B. Saberes, Formação e representações sociais: limites e possibilidades para uma retomada crítica na atuação do professor em tempos de pandemia. In: ELIEZER, C. R.; RIBEIRO, E. A.; SCHUTZ, J. A. (org.). A educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Belo Horizonte: Dialética, 2020. E-book: 1 MB.

Published
2022-12-08
Section
Artigos Originais