Performance of education agents in the formulation of new High School

  • Beatriz Panazzo de Araujo Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Suelen Batista de Souza Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP
Keywords: Provisional Measure 746/2016, High School Reform, Public policy network, Educational public policy, Education agents, Private educational business groups

Abstract

Political agents affect the definition and direction of government agenda and, consequently, the formulation of public policies. Owing to their importance for the direction in public policies, their participation in the Provisional Measure 746/2016 on the reform of the Brazilian High School is analyzed. Agents of the public and private sector, particularly the educational business groups, are identified. Current research aimed at identifying the agents in the formulation of this type of educational policy; understand the relationship between agents; and build a network of public policies, mapping the interactions that state agents have established with each other and with the protagonists outside the institution to identify the role of private agents in the new configuration of governance made possible by the networks. Methodology foregrounded a qualitative and quantitative study based on the theoretical and methodological assumptions of public policy networks. A documentary survey of primary and secondary sources was made, namely, MP 746/2016 and the 568 proposed amendments, coupled to the nominal vote at the end of the process of formulating the public policy, and in the collection of information in the news published in the Folha de São Paulo between 2016 and 2017. Results obtained in the two stages of the research showed an approach between the discourse adopted by parliamentarians in the amendments proposed during the vote in the Senate so that MP 746/2016 would become law, and in interactions they established with each other during the process.

Author Biographies

Beatriz Panazzo de Araujo, Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
Graduanda na Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP) em Ciências Sociais, bolsista PIBIC no Grupo de Estudos e Pesquisa em Avaliação e Políticas Educacionais (GEPALE). Pesquisa produzida com o apoio de bolsa da CNPq (Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico) nos últimos dois meses de pesquisa, de julho a agosto de 2022
Suelen Batista de Souza, Universidade Estadual de Campinas - UNICAMP
Doutoranda em Educação na Faculdade de Educação da Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisa em Avaliação e Políticas Educacionais (GEPALE).

References

ALVES, A.; KLAUS, V.; LOUREIRO, C.B. Do sonho à realização: pedagogia empreendedora, empresariamento da educação e racionalidade neoliberal. Educação e Pesquisa, v. 47, p. e226115, 2021. DOI: 10.1590/S1678-4634202147226115. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/190005. Acesso em: 19 jul. 2022.

BOLOGNESI, B.; RIBEIRO, E, A.; CODATO, A. Esquerda, centro ou direita? Como classificar os partidos no Brasil. Observatório das Eleições, 2020. Disponível em: https://observatoriodaseleicoes.com.br/esquerda-centro-ou-direita-como-classificar-os-partidos-no-brasil/. Acesso em: 14 jul. 2022.

BORGES, H. Sob aplausos do mercado financeiro, empresários já lucram com Reforma do Ensino Médio. The Intercept, 2017. Disponível em: https://theintercept.com/2017/10/20/sob-aplausos-do-mercado-financeiro-empresarios-ja-lucram-com-reforma-do-ensino-medio/. Acesso em: 09 set. 2022.

BRASIL. Poder Executivo. Medida Provisória Nº 746, de 22 de setembro de 2016. Altera a Lei Nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Poder Legislativo, Brasília, DF, 23 set. 2016a, Seção I, p. 1.

CAPELLA, A. C. N.; BRASIL, F. G. Análise de políticas públicas: uma revisão da literatura sobre o papel dos subsistemas, comunidades e redes. Novos estudos CEBRAP. São Paulo, n.101, 2015, p. 57-76.

CAPELLA, A. C. N. Formulação de políticas públicas. Brasília: Enap, 2018. p. 13-70.

CONGRESSO NACIONAL. Congresso Nacional. Medida Provisória nº 746, de 2016 (Reformulação do Ensino Médio). Disponível em: https://www.congressonacional.leg.br/materias/medidas-provisorias/-/mpv/126992#:~:text=Determina%20que%20o%20ensino%20de,as%20facultativas%20no%20ensino%20m%C3%A9dio. Acesso em: 14 jul. 2022.

CRUZ, D. L. V. Temer propõe bônus por mérito para professores em plano para área social. Folha de S. Paulo, 2016. Disponível em: https://www1.folha.uol.com.br/poder/2016/04/1765484-temer-propoe-bonus-por-merito-para-professores-em-plano-para-area-social.shtml. Acesso em: 10 set. 2022.

FERRETTI, C. J. A reforma do Ensino Médio e sua questionável concepção de qualidade da educação. Estudos avançados, São Paulo, v. 32, n. 93, p. 25-42, ago. 2018. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-40142018000200025. Acesso em: 9 abr. 2021.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002. p. 45-47.

MASSARDIER, G. Redes de política pública. In: SARAIVA, E.; FERRAREZI, E. (org.). Políticas públicas. Brasília: ENAP, 2006. Disponível em: https://repositorio.enap.gov.br/bitstream/1/1267/1/cppv2_0402_massardier.pdf Acessado em: 27 jul. 2022.

OLMEDO, A.; WILKINS, A. Governing through parents: a genealogical enquiry of education policy and the construction of neoliberal subjectivities in England. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, v. 38, n. 4, p. 573-589, 10 fev. 2016.. http://dx.doi.org/10.1080/01596306.2015.1130026.

QUADROS, S. F.; KRAWCZYK, N. O ensino médio brasileiro ao gosto do empresariado. Políticas Educativas, Paraná, v. 12, n. 2, p. 36-47, 2019.

SANT’ANA, W. P.; SILVA, H. B.; LEMOS, G. C. Ensino médio integrado à educação profissional: algumas concepções. Tecnia. v.3 n. 1, 2018, pp. 66-87.

SILVA, M. R. A BNCC da Reforma do Ensino Médio: o resgate de um empoeirado discurso. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 34, n. 214130, p. 1-15, 2018.

Published
2022-12-26
Section
Artigos de Iniciação Científica