MOTIVATION FOR MOUTH HYGIENE THROUGH PLAYFUL ACTIVITIES

  • Silvana Marchiori Araujo Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
  • Maria Eugênia Schulz Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
  • Cintia Regina de Sena Universidade do vale do Itajaí -UNIVALI
  • Eliane Garcia Silveira Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
Keywords: Pediatric dentistry, Motivation, Games

Abstract

The efficiency of interventions, featuring playful activities to motivate mouth hygiene in 7 – 8-year old children of a government-run school in Itajaí SC Brazil, is discussed. Fourteen children were randomly divided into two groups: one group received instructions on hygiene; the other group received instructions on hygiene plus motivation through playful activities. Mouth hygiene was verified by Oral Hygiene Index-Simplified (IOH-S), received by all children prior to first meeting, and then at intervals 7, 14 and 21 days. Results showed that there was an improvement (0.16) in index plate averages and deterioration (0.27) in control group. There was a significant statistical difference in mean IOH-S for the experimental group, when compared to control. Playful activities were efficacious in bacterial plate index within the studied group.

Author Biographies

Silvana Marchiori Araujo, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
Doutora em Odontopediatria. Pesquisadora do Grupo Atenção à Saúde Individual e Coletiva em Odontologia da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Docente do Curso de Odontologia da Universidade do vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí, (SC), Brasil.
Maria Eugênia Schulz, Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI)
Cirurgião-dentista, graduada pelo Curso de Odontologia da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí, (SC), Brasil
Cintia Regina de Sena, Universidade do vale do Itajaí -UNIVALI
Cirurgião-dentista, graduada pelo Curso de Odontologia da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí, (SC), Brasil
Eliane Garcia Silveira, Universidade do Vale do Itajaí - UNIVALI
Mestre em Odontopediatria. Pesquisadora do Grupo Atenção à Saúde Individual e Coletiva em Odontologia da Universidade do Vale do Itajaí (UNIVALI), Docente do Curso de Odontologia da Universidade do vale do Itajaí (UNIVALI), Itajaí, (SC), Brasil.

References

ANTONIO, L. P. et al. Avaliação de diferentes métodos educativos em saúde bucal em crianças na faixa etária de 7 a 10 anos de idade. RFO UPF, Passo Fundo, v. 20, n. 1, p. 52-58, 2015.

BARRETO, R. A.; CARDOSO, M. A.; CORRÊA, M. S. N. P. Humani­zação do Atendimento Odontopediatrico: A Arte de uma Renovação. In: Corrêa, Maria Salete Nahás Pires. Conduta clínica e Psicológica na Odon­topediatria. 2. ed. São Paulo: Livraria Santos, 2013.

BARRETO, R. A. O lúdico em odontopediatria. In: COR­RÊA, M. S. N. P. Consulta Clínica e Psicológica na Odonto­pediatria. 2. ed. São Paulo: Livraria Santos, 2013.

BEZERRA, T.; GOMES, J. O lúdico e as atividades de educação em saùde bucal: um estudo de caso na unidade de saúde da família do km 06- Natal / RN. In: CONNEPI – CIÊNCIAS DA SAÚDE, 6., Anais... Alagoas: Intituto Federal, 2010.

CARDOSO, S. M. M.; RODRIGUES, A. P. Promoção da saúde a partir das demandas relacionadas à higiene e saúde na escola. Revista de Ciência e Inovação, Santa Maria, v. 1, n. 2, p. 93-104, 2016.

DIAS, M. R.; CRUZ, J. A.; MARTINS, N. L. Eu sou o Favolas: um instrumento de educação para a saúde em dentisteria. Rev. bras. crescimento desenvolv. hum., São Paulo, v. 25, n. 3, p. 325-330, 2015.

DOTT, E. A. V.; CAMPOS, J. A. D. B.; GARCIA, P. P. N. S. Elaboração de um Jogo Digital Educacional sobre Saúde Bucal Direcionado para a População Infantil, Pesq. bras. odontopediatria. clin. integr., João Pessoa, v. 12, n. 2, p. 209-215, 2012.

EMMI, D. T.; PIRES, M. J. M. Acolhimento e educação em saúde na sala de espera: avaliação da contribuição das ações para o atendimento odontopediátrico. Rev. Adm. Saúde, São Paulo, v. 14, n. 48, p. 62-67, 2016.

FADEL, C. B.; ALVES, F. B. T.; FILLUS, T. M. Gincana intelectual: instrumento de ação extensionista para educação em saúde. Em Extensão, Uberlândia, v. 14, n. 1, p. 106-115, 2015.

GARBIN, C. A. S. et al. Conhecimento sobre saúde bucal e práticas desenvolvidas por professores do ensino fundamental e médio. RFO UPF, Passo Fundo, v. 18, n. 3, p. 321-327, 2013.

GREEN, J. C.; VERMILLION, J. R. The simplified oral hygiene index. J. am. dent. assoc., Chicago, v. 68, p. 7-13,1964.

MEDEIROS, U. V.; MAIA, K. D.; JORGE, R. R. O desafio da prática educativa em odontologia. Rev. bras. odontol., Rio de Janeiro, v. 67, n. 1, p. 49-55, 2010.

MIALHE, F. L.; CUNHA; MORANO JUNIOR. Avaliação dos jogos e brinquedos com temas odontológicos disponibilizados no mercado nacional. Pesq. Bras. odontopediatria clin. Integr., João Pessoa, v. 9, n. 3, p. 303-308, 2009.

MORAES, R. K. et al. Motivação de higiene dental utilizando brinquedos com temas odontológicos. Conscientiae saúde, São Paulo, v. 10, n. 4, p. 723-728, 2011.

OLIVEIRA, J. C. C. Atividades lúdicas na Odontopediatria: uma breve revisão da literatura. Rev. bras. odontol., Rio de Janeiro, v. 71, n. 1, p. 103-107, 2014.

PIVOTTO, A. et al. Hábitos de higiene bucal e índice de higiene oral de escolares de ensino público. Rev. bras. promoç. Saúde, Fortaleza, v. 26, n. 4, p. 455-461, 2013.

PUCCI, C. R. et al. The’s Dentados: uma assistência divertida e educativa na sala de espera da Clínica Odontológica. Rev. Ciênc. Ext., São José dos Campos, v. 10, n. 3, p. 77-84, 2014.

RIBEIRO, F. M. A importância da educação e motivação em saúde bucal para a higiene oral de crianças e adolescentes: revisão de literatura. 2015. 29f. Trabalho de Conclusão de Curso (Graduação) – Faculdade de Odontologia de Piracicaba da Universidade Estadual de Campinas, Piracicaba, SP.

SHENOY, R. P.; SEQUEIRA, P. S. Effectiveness of a school dental education program in improving oral health knowledge and oral hygiene practices and status of 12- to 13-year-old school children. Indian j. dent. res., Ahmedabad, v. 21, p. 253-259, 2010.

SOUZA, L. H. T.; GOMES, L. T.S.; PESSOA, G. S. Controle do biofilme dental e sangramento gengival em escolares. Revista Eletrônica Acervo Saúde, Campinas, v. 6, n. 1, p. 491-502, 2014.

SOUZA, H. et al. Cultura bucal: transformando odontologia em música. RAI. RUM., Rio de Janeiro, v. 3, n. 1, p. 131-142, 2015.

SOUZA, M. E. M. et al. A educação em saúde como medida de prevenção e promoção da saúde bucal. Full dent. sci., São José dos Pinhais, v. 6, n. 22, p. 239-248, 2015.

VENÂNCIO, D. R. et al. Promoção da saúde bucal: desenvolvendo material lúdico para crianças na faixa etária pré-escolar. J Healt Sci Inst., São Paulo, v. 29, n. 3, p. 153-156, 2011.

ZANIN, L. et al. Evaluation of an educational program for children with high risk of caries. J. clin. pediatr. dent., Birmingham, v. 31, n. 4, p. 246-250, 2007.

Published
2017-12-05
Section
Artigos Originais