ALTERNATIVES FOR CHILDREN´S INTRODUCTION TO WRITING

  • Lélia Erbolato Melo Universidade de São Paulo (USP)
Keywords: Reflections, Alternatives, Introduction, Children, Writing

Abstract

The alternatives for children´s introduction to writing are discussed. The article underscores children´s emotional experience before the story book. Special relationships are established between children and adults as new spaces for perception, knowledge and emotions are opened within the initial writing phases. Results are forwarded and discussed from examples given during research.

Author Biography

Lélia Erbolato Melo, Universidade de São Paulo (USP)
Doutorado em Linguística Geral/Sorbonne, Paris, França. Livre-Docente em Psicolinguística, Departamento de Linguística na Universidade de São Paulo (USP),

References

ABAURRE, M. B. M.; FIAD, R. S.; MYRINK-SABINSON, M. L. T. Cenas de aquisição da escrita: o sujeito e o trabalho com o texto. Campinas, SP: Associação de Leitura do Brasil (ALB); Mercado de Letras, 1997.

BAKHTIN, M. (V.N. Volskinov). Estética da criação verbal. Tradução de Maria Ermantina Galvão Gomes Pereira. São Paulo: Martins Fontes, 1992.

BRUNER, J.S. Car la culture donne forme à l’esprit. Tradução de Yves Bonin. Paris: Eshel, 1991.

CHAUVEAU, G. et al. L’enfant apprenti lecteur. L’ entrée dans le système écrit. Paris: Harmattan, 1993.

DIATKINE, R. Les jeunes enfants et les livres. La psychiatrie de l’enfant. Paris: PUF, v.XXIX, fasc.2, 1998, p. 319-337.

FIJALKOW, J. (Org.). L’entrée dans l’écrit. Toulouse: Presses Universitaires du Mirail, 1996.

FURNARI, E. A pedra no caminho. Esconde-Esconde. 4. ed. São Paulo: Ática, 1984, p. 2-3.

KATO, M. A. Estudos em alfabetização. Campinas, SP: Pontes; Ed. da Universidade de Juiz de Fora, 1997.

LABOV, W. La transformation du vécu à travers la syntaxe narrative. Le parler ordinaire, la langue des ghettos noirs des États-Unis. Paris: Minuit, 1978.

MASSENET, J.; JEANJEAN, M.E. Premiers pas dans l’écrit à l’école maternelle. In: CHAUVEAU, G. et al. L’enfant apprenti lecteur. L’entrée dans le système écrit. Paris: Harmattan, 1993.

MELO, L. E. Em busca de alternativas para a entrada da criança na escrita. São Paulo: Humanitas/FFLCH/USP, 2003.

PRETI, D.; URBANO, H. (Org.). A linguagem falada culta na cidade de São Paulo. São Paulo: T. A. Queiroz; Fapesp, 1990.

REGO, R. Literatura infantil: uma nova perspectiva da alfabetização na pré-escola. São Paulo: FTD, 1990.

SCARPA, E.M. Aquisição de linguagem e aquisição da escrita: Continuidade ou ruptura? Estudos Linguísticos. In: ANAIS DE SEMINÁRIOS DO GEL, 14., Campinas, SP. Anais... Unicamp; Gel, 1987.

Published
2018-12-11