IS A WORD MORE WORTHY THAN A PROTOCOL? (IN)FORMALITY IN ORGANIZATIONAL INTERNAL COMMUNICATION

  • Vandrea Moraes Ferreira
  • Irene Raguenet Troccoli Unesa
Keywords: Organizational Communication, Embrapa, Communication Protocol

Abstract

Current case study, foregrounded on a quantitative and qualitative approach, investigates the structure of an organizational communication process between the research and communication areas of the Embrapa Agrobiologia Unit from the perspective of scientific researchers. Lack of knowledge on the development of procedure protocol may be highlighted. The academic contribution of current studies involves the fact that formal design of an entrepreneurship communication process undergoes interferences derived from intrinsic characteristics of the agents involved and incorporates informal procedures. Suggestions and recommendations for future research work are forwarded.

Author Biographies

Vandrea Moraes Ferreira
M.Sc., Mestrado em Administração e Desenvolvimento Empresarial (MADE), Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro (RJ), Brasil.
Irene Raguenet Troccoli, Unesa
Dossui graduação em Ciências Econômicas pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1978), mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1992) e doutorado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2002). Atualmente é professora do Mestrado Profissional em Administração e Desenvolvimento Empresarial da Universidade Estácio de Sá (dedicação exclusiva), professora de Marketing de Servicos no curso de MBA em Marketing Estratégico da UFF, e membro do corpo editorial da revista acadêmica Revista Pensamento Contemporâneo em Administração, da UFF. Atuou como analista sênior na Embratel durante 8 anos, nas áreas de Marketing Estratégico, de Planejamento Estratégico, e Financeira. Tem experiência nas áreas de Economia e Administração, com ênfase em Marketing e em Estratégias Empresariais, atuando principalmente nos seguintes temas: marketing de serviços, fidelização do consumidor, estratégias empresariais, grupos estratégicos e redes de relacionamento.
Published
2015-11-18
Section
Agrobusiness